A20
I Sverige har lærerforbundet netop rejst krav om et loft over lærernes undervisningstid, men den danske lærerformand er ikke sikker på, det vil løse noget.
Foto. Peter Helles Eriksen
Lærerformand om arbejdstidsaftale: ”Den er ikke realiseret til fulde endnu”
På baggrund af en stor evaluering af A20 skal Lærerforeningen frem mod kongressen i september beslutte, om man vil rejse overenskomstkrav om ændringer i arbejdstidsaftalen og i givet fald hvilke.
”Jeg mener
stadig, at A20 er en rigtig god aftale. Jeg har det rigtig godt med det
forpligtende samarbejde, der ligger i A20, forpligtelsen til at prioritere og
tage stilling til, hvad der er vigtigere end andet”, siger formand for
Lærerforeningen Gordon Ørskov Madsen.
”Men jeg har
det ikke godt med, at der fortsat er kommuner, der ikke bruger aftalen godt
nok”.
Lærerforeningen
har netop afsluttet en gennemgribende evaluering af de 3½ år, hvor lærerne for
første gang siden lockouten har en central arbejdstidsaftale.
Evalueringen viser fremgang, men også at der er et stykke vej endnu i forhold til at sikre,
at lærerne generelt oplever balance mellem tid og opgaver.
Så nu er
spørgsmålet, som Danmarks Lærerforening skal bruge det næste halve år på at
finde svar på: når man længst ved at arbejde videre med at få alle kommuner til
at bruge arbejdstidsaftalen A20 endnu bedre? Eller når man længst ved at stille
krav om ændringer i aftalen ved næste års overenskomstforhandlinger?
Alle
kommuner lever ikke op til aftalen
”Vores
konklusion er, at aftalen ikke er realiseret til fulde endnu. Der er nogle
kommuner, der ikke bruger aftalen godt nok”, siger Gordon Ørskov og er
overbevist om, at ”hvis man fuldt ud levede op til A20, så ville rammerne for
lærernes arbejde også blive bedre. Men det gør man ikke”.
Ved indgåelsen
af A20 aftalte Lærerforeningen med KL’s topforhandler Michael Ziegler at gennemføre
to fælles erfaringsopsamlinger af implementeringen af A20, en i 2023 og en i 2024.
Og ved sidste års overenskomstforhandlinger aftalte parterne at bruge
2024-rapporten som afsæt til at se på, om der er elementer i A20, som kalder på
nogle fælles tiltag. Dén erfaringsopsamling er først lige offentliggjort, og Michael
Ziegler, Gordon Ørskov Madsen og deres respektive sekretariater har derfor
endnu ikke haft drøftelsen om, hvad de kan gøre for at styrke brugen af den
aftale, som nu har været gældende i 3½ skoleår.
”Spørgsmålet
er jo, hvor meget vi kan få KL med på at stramme op på realiseringen af A20, og
det ved vi ikke endnu. Vi er også i gang med drøftelser om arbejdstid i
hovedstyrelsen og med kredsene, og de drøftelser er vi heller ikke færdige med
endnu. Og i sidste ende er det kongressen, der vedtager OK-kravene”, siger
lærerformanden og vil derfor ikke på nuværende tidspunkt svare
på, om han mener, at Lærerforeningen skal stille krav om ændringer af
arbejdstidsaftalen ved den næste overenskomstforhandling.
Kravene skal
udtages på Lærerforeningens kongres til september. Allerede før sommerferien
sidste år spurgte DLF medlemmerne om deres oplevelse af arbejdsvilkår og
arbejdstid. I efteråret var repræsentanter for lærerkredsene i hele landet
samlet til en hel dags drøftelser om lærernes arbejdstid.
Arbejdstiden
bliver også et tema for forårets overenskomstkonference for hovedstyrelse og for-
og næstformænd for alle landets lærerkredse.
Arbejdstidsaftalen
kan ikke løse alt
Ud over at for
mange lærere oplever ikke at have nok tid til forberedelse, fremhæver
lærerformanden, at mange lærere oplever, at der havner flere opgaver på deres
bord, uden at ledelsen sikrer, at de har den nødvendige tid til at løse dem.
Og
af den fælles rapport fremgår det også, at mange af dem, der sidder med
planlægningen ude på skolerne oplever, at de står med udfordringer, som
arbejdstidsaftalens bestemmelser ikke kan løse.
”Det, der
nogle gange sker, er, at man gennemfører besparelser i kommunerne, men man
gennemfører ikke den tilsvarende beskæring af opgaverne. Og nogle gange bliver
opgaverne samtidig mere og mere komplicerede – fx inklusionsopgaven”, siger
Gordon Ørskov Madsen.
”Så er der nogle, der spørger, hvorfor vi ikke indgår en
arbejdstidsaftale, der skærmer af for det – men en arbejdstidsaftale kan ikke
skærme af for mængden af opgaver, og det kan også diskuteres, om en
arbejdstidsaftale nogensinde har gjort det”.
”Arbejdstidsaftaler
kan ikke løse alt, og derfor arbejder vi også samtidig, så hårdt vi kan på at
sikre en god skoleøkonomi. Vi har brug for en bedre økonomi til folkeskolen som
helhed og til inklusionsopgaven. Det kan arbejdstidsaftalerne ikke løse for os.
Vi har samtidig brug for prioriteringer og overblik og sammenhæng mellem tid og
opgaver. Det kan arbejdstidsaftalerne være med til at løse”.
Det svenske
lærerforbund forhandler overenskomst i dette forår, og Sveriges Lärare har
denne gang valgt at stille krav om et loft over den enkelte lærers
undervisningstid.
”Vi er som
nævnt slet ikke færdige med den diskussion. Men det er klart, at vi kunne godt
stille et krav om et maksimalt undervisningstimetal, men spørgsmålet er, om et max
reelt ville løse problemerne".
"Hvis vi overhovedet kunne komme igennem med sådan
et max over for KL, ville det ligge højt – nok også højere end de
undervisningsmax, som flere kredse er lykkedes med at aftale lokalt – og så vil
det ikke løse noget, måske tværtimod”, lyder Gordon Ørskovs umiddelbare
kommentar til dén model.