Lærerliv

Sådan kan du passe på dig selv i en travl hverdag

Vi har i vores arbejde og i vores privatliv en række roller vi udfylder. Hvis vi gerne vil undgå at rollerne flyder sammen, skal vi have et større fokus på, hvordan vi prioriterer vores tid.

Offentliggjort

Gennem mit liv som underviser har jeg ofte følt mig bagud i forhold til alt det, som jeg burde vide. Jeg lavede lange lister over alt, hvad jeg skulle læse og holde mig orienteret om. Listen voksede. Jeg havde konstant en skyldfølelse over at være bagud, så jeg tog alle weekender i brug. Indtil jeg forsonede mig med en ny regel: at fuldføre halvdelen af listen var succes.

Øvelsen i ikke at opnå alt, hvad jeg ønskede, at nå, viste sig at være en god forberedelse til undervisningen. Hvis jeg tænker på alt, hvad jeg ønsker for alle mine studerende, er jeg tvunget til at konkludere, at deres behov er uendelige, mens mine ressourcer er begrænsede. 

For hver af mine hold kunne jeg nævne en dags værdifuldt arbejde på et øjeblik. Bedre planlægning, klarere differentiering, mere vejledning, mere viden om emnet, flere individuelle samtaler. Listen er lang.

Prioriter din tid: Fire konkrete råd

Det er en vigtig færdighed, at kunne styre sin tid som lærer. Lærere deler tips og justeringer. Opbevarer alt. Man kan finde massevis af ideer online, mange af dem nyttige. 

Vi ved at behovene er uendelige i skolen. I klassen lærer lærerne ikke kun at skynde sig rundt og hjælpe dem, der råber på støtte, men også dem, der ikke spørger. Du skal hele tiden vælge, hvem du vil hjælpe. For du kan ikke nå dem alle.

I Stephen Coveys bog Seven Habits of Highly Effective people inviteres læseren til at forstå og identificere principperne om tidsstyring. Det er muligt at identificere de handlinger, der er vigtigst for at forfølge disse principper. Covey omsætter principperne for tidsstyring i praksis:

1) Lav en liste over dine roller. Hvad er dine roller i løbet af dagen?

2) Identificer tre mål for hver rolle i hver uge.

3) Bloker tid for hvert mål i løbet af ugen. Det er svært for en lærer, der begynder ugen med tyve eller femogtyve uundgåelige forpligtelser.

4) Hold dig til tidsplanen. Så følger du bare ugens plan. Modstå kortvarigt pres og få de vigtigste ting gjort. Tiden bruges bedre når de vigtigste ting bliver gjort.

Vi har alle travlt

Mange lærere har en instinktiv reaktion på pres udefra. Her er det ret naturligt at skubbe tilbage på eksternt pres. Der kan også være principiel modstand mod en idé, politik eller opgave, hvilket kan skyldes flere ting. Enten at det virkede som en dårlig idé, eller den begrænsede tid, der er til rådighed. 

Med de fire førnævnte principper, har du allerede lavet dine valg for ugen. Du har prioriteter og en tidsplan. En yderligere pålagt opgave er ikke vigtigere og mere presserende end det, du har planlagt at gøre. Det er en mere nyttig overvejelse end blot at hævde, at du har travlt. Alle har travlt.

Det første, du kan gøre i begyndelsen af ugen, er at planlægge dine opgaver og blokere ugen for dem. Du får en opnåelig, meningsfuld liste over opgaver, du får fra hånden. Du får god samvittighed over for de opgaver, du ikke får udført. De var alligevel ikke så vigtige. Ved kun at vælge tre opgaver inden for hver rolle, accepterer du, at du ikke vil lave en lang række andre ting. Fagfolk gennemfører ikke de direktiver, de er blevet pålagt, de bruger deres dømmekraft til at beslutte, hvor de vil fokusere deres indsats.

Jeg tror, at det stærkeste argument for at passe på dig selv og sikre, at du har et godt lærerliv, er bæredygtighed. Bæredygtighed er, hvis du stadig kan være i en krævende lærerrolle om to, fem eller ti år.