Jeg læser ofte artikler i både folkeskolen.dk og andre steder
om, hvor hårdt og utaknemmeligt det kan være at komme ud og undervise som
nyuddannet folkeskolelærer.
Hvor dårligt forberedt man er som nyuddannet og om
hvor lidt hjælp, man får.
Det kan der selvfølgelig være mange forskellige årsager til;
det kan være uddannelsen, der ikke har forberedt en godt nok, eller det kan
være den skole, man er blevet ansat på, der ikke har givet en de bedste
muligheder for at lykkes med at få en god start – eller en god blanding af det
hele. Der kan være mange årsager til, at starten på ens lærerliv kan være
enormt svær.
Vi skal også høre de gode historier
Misforstå mig ikke. Jeg skriver ikke dette her for at
negligere, at der helt sikkert er nogen (formentlig mange), der står midt i de
problemer hver dag, og at det kan skræmme mange væk fra lærerfaget.
Jeg skriver
den her artikel, fordi jeg synes, at vi mangler at høre om nogle af
succeshistorierne – for de findes altså også.
Ud i det ukendte
Jeg blev færdiguddannet lærer fra Campus Carlsberg i
sommeren 2022. Jeg søgte, og fik tilbudt, et job på Birkerød Skole mens jeg
stadig var i slutningen af min uddannelse. Det gav selvfølgelig en stor ro i
slutfasen af min uddannelse, at jeg vidste, hvad jeg skulle efter sommerferien.
Det var dog ikke en skole, jeg havde nogen form for kendskab eller relation
til. Jeg var derfor stadig en enormt spændt nyuddannet lærer, som ikke anede,
hvad jeg ville gå ind til.
Jeg afsluttede min sidste eksamen i idræt den 22. juni, og
så var jeg uddannet dansk-, engelsk- og idrætslærer i udskolingen. Og heldig
som jeg var, var det lige præcis de tre fag, jeg fik lov til at komme ud og
undervise i fordelt på 6. og 7. årgang. Jeg fik også en lille lærerdrøm opfyldt,
idet jeg fik lov til at få en klasselærerrolle i en 7. klasse.
Lige præcis som
jeg havde ønsket – det må siges at være en meget god start.
Min vigtige mentor og alle de gode kolleger
Min første dag på skolen fik jeg tildelt en mentor. Han stod
– og står - altid til rådighed, når jeg har spørgsmål eller brug for hjælp – og
det har man som nyuddannet lærer.
Jeg var dog heldig at ende på en skole, hvor
kulturen er sådan, at alle hjælper hinanden. I vores fælles forberedelsesrum
for 6. og 7. årgang, smider alle med glæde alt, hvad de har i hænderne, hvis
man har et spørgsmål til noget fagligt, eller bare har brug for hjælp til, hvad
man skal svare en forælder på Aula.
Forberedelse sammen med erfarne kolleger
En anden ting, der for mig har været positivt, er at være ansat
på en skole, der arbejder med fælles forberedelse. Det vil der være forskellige
holdninger til i lærerverdenen, men fra mit synspunkt – som nyuddannet – har
det været helt perfekt.
Jeg får mulighed for at høre fra mere erfarne lærere,
hvad der har fungeret for dem. Samtidig er det vigtigt, at de giver mig plads til
selv at komme med mine egne idéer og måder at gøre tingene på.
Det giver ro i
maven, når jeg går ind og underviser, at undervisningen er forberedt i
samarbejde med andre.
Uddannelsen er ikke forberedelse nok
Når jeg læser artikler, der taler ind i, at man ikke er
forberedt til lærerlivet efter læreruddannelsen, tænker jeg altid: “Enig!”.
Havde det ikke været for mit sideløbende vikarjob under uddannelsen, ville jeg
aldrig have følt mig klar til at stå og undervise foran en klasse eller have
nogen særlig viden om relationsarbejde og andet i praksis.
Og havde det ikke
været for mine nye kollegaer på Birkerød Skole, havde jeg helt sikkert ikke
følt mig klar til skole-hjem-samtaler, at besvare beskeder til forældre på Aula,
at løse svære situationer i svære klasser, eller at lave et forløb på MeeBook.
Er du i tvivl? Så spring ud i det
Og så er jeg tilbage, hvor jeg startede dette indlæg. Med en
nuancering af det officielle lærerbillede - til dig der er tiltrukket af
jobbet, men skræmt af historierne.
Starten på mit lærerliv kunne ikke have været meget bedre,
og jeg nyder at komme på arbejde hver dag.
Det er et betydningsfuldt job med
søde elever og kollegaer. Jeg har i mit første år som lærer fået bekræftet, at
det er det helt rigtige for mig.
Så mit råd til dig er: Spring ud i det.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.