"Eleverne har kunne se, hvor meget jeg brænder for historiefaget. Og det, tror jeg, smitter af på dem", siger vinderen af Politikens Undervisningspris Carina Forsberg Nielsen.
Hovedvinder startede tredje verdenskrig med sin 8.-klasse
Eleverne skal kunne se et formål med historieundervisningen, siger vinder af Politikens Undervisningspris Carina Forsberg Nielsen, Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Hun engagerer sine elever med rollespil og medbestemmelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Elever på Ingrid Jespersens Gymnasieskole i København har haft et travlt år. De har blandt andet løst Cuba-krisen, kæmpet kampe i Den kolde krig og sloges om arbejderrettigheder. Og snart vender de tilbage til år 1864, hvor slaget ved Dybbøl igen skal stå.
Lærer Carina Forsberg Nielsen har en helt særlig tilgang til historietimerne på den københavnske privatskole, og det har hun nu vundet Politikens Undervisningspris for. Historielæreren er opsat på, at eleverne skal kunne se et formål med den undervisning, de får i historietimerne. Derfor inddrager hun rollespil som metode til at engagere eleverne.
"I min undervisning vægter jeg det rigtig højt, at det er eleverne, der skal være aktive og deltage i undervisningen. Jeg tror, de på den måde kan se, at undervisningen kan noget mere end bare det faglige. De skal kunne se en større mening med det og kunne bruge det til noget", siger Carina Forsberg Nielsen.
Hun mener, at historiefaget nogle gange kan blive for abstrakt, fordi det foregår i en tid, som eleverne ikke selv har levet i.
"Derfor er det vigtigt at åbne historien op, så de får nogle billeder af, hvordan det har været en gang. Med rollespil skal de selv tage stilling til historien. De skal tage nogle valg, påtage sig en rolle og forestille sig, hvordan det har været. Det er deres valg, der fører historien videre frem", siger prisvinderen.
Medbestemmelse skaber engagement
Rollespillene tager udgangspunkt i en historisk begivenhed. Eleverne forbereder sig inden, hvor de arbejder med emnet og får en masse viden. På den måde kan de senere argumentere for et synspunkt, som når de for eksempel bliver tildelt rollen som en amerikaner eller sovjetborger under den kolde krig og skal overbevise danskerne om, at vi skal gå kapitalismens eller kommunismens vej.
Da de blev delt ind i befolkningsgrupper som militær, politikere eller borgere og skulle løse Cuba-krisen, var det op til dem, om de ville løse konflikten eller opruste og starte tredje verdenskrig. Det endte med, at militæret besluttede at gøre det sidste. Eleverne kunne dog godt se, at det ikke var den bedste beslutning, og det kunne de også lære noget af.
"Det giver anledning til at tænke på, hvad der var sket, hvis det var mundet ud i en krig. Hvordan ville verden så se ud nu? Hvad skal der til for at sikre verdensfred? Så det var nogle interessante diskussioner, vi kunne have bagefter", siger Carina Forsberg Nielsen.
Når eleverne starter forløbet om 1864, er det nogle mål, de selv har været med til at bestemme ved at formulere spørgsmål til, hvad de gerne ville vide. Og noget må det have betydet for dem, for det var eleverne i 8.a, der valgte at indstille Carina Forsberg Nielsen til prisen, fordi hun blandt andet havde givet dem lysten til at lære om historie tilbage - en lyst, som ifølge eleverne var helt væk i 7. klasse.
Vinder-lærere skaber tryghed og variation
Fedt at få ansvar
Det var en lærer i gymnasiet, som åbnede Carina Forsberg Nielsens øjne for, at undervisning er mere end bare at gå i skole og inspirerede hende til at blive lærer. Det var dog ikke i gymnasiet, hun ville undervise, for hun nyder det ekstra ansvar, der kommer med at undervise helt unge børn.
"Når man har ungerne allerede i folkeskolen, får man lov til at have lidt mere indflydelse på at forme dem til de mennesker, de skal ud og være i samfundet. Det er så stort at have det ansvar for at sende de her børn ud og gøre dem klar til at indgå i vores demokrati - eller i videre uddannelse og job. Det giver mig mening med mit liv, at jeg får lov til at dele min viden og lære dem nogle redskaber, de kan bruge videre frem. Jeg føler virkelig, jeg bruger min uddannelse til noget, der rykker", siger Carina Forsberg Nielsen, der blev færdiguddannet i sommer.
Grunden til, at hun valgte at undervise i historie, er også meget klar.
"Historie har en enorm dannelsesmæssig værdi. Hvis man udvikler en historiebevidsthed, så får man en meget større forståelse for den tid, vi lever i nu. Det tror jeg, der er sindssygt meget brug for i verden. Faget kan give en helt særlig indsigt, som eleverne kan bruge resten af deres liv", siger Carina Forsberg Nielsen.
Med undervisningsprisen følger 75.000 kroner.