Debat
For Niels Chr. Sauer er det helt elementært: Hvis læreren skal kunne guide en elev væk, må der være et sted at guide eleven hen.
Foto: Privat/Getty Images
Vold i skolen: ”Diskussionen røber en nærmest uhyggelig mangel på viden”
Det er ikke raketvidenskab for ekstremnørder, men skolehverdag for tusindvis af ganske almindelige lærere og elever, når børn skal føres væk fra undervisningen, skriver lærer emeritus Niels Christian Sauer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I kølvandet på de mange afsløringer af episoder med vold i
folkeskolerne breder der sig nu en erkendelse af, at lærerne ofte står magtesløse,
når de skal løse konflikter i klasserummet. En ny diskussion dukker op: Skal
lærerne have lov til rent fysisk – med en flad hånd på skulderen – at guide
elever væk fra en problematisk situation?
Spørgsmålet er særdeles relevant, og alle parter –
undervisningsministeren medregnet – melder sig klar til at gøre noget, men diskussionen
røber en nærmest uhyggelig mangel på viden om og forståelse af problemets art
og omfang.
Det er helt elementært: Hvis læreren skal kunne guide en
elev væk, må der være et sted at guide eleven hen.
Ud på gangen? Det går ikke. Typisk er der tale om et stærkt
oprørt, lille barn, der vil lave ulykker eller simpelthen stikke af, og læreren
har opsynspligten med barnet.
Ind i naboklassen? Som så også får afbrudt sit arbejde og
måske ikke vil kunne få barnet til at falde til ro alligevel. Det går heller
ikke.
Op på kontoret? Skolelederen vil typisk være optaget
andetsteds, og hvis han eller hun er til stede, er der typisk hverken tid til eller
forudsætninger for at tage sig af sagen og i øvrigt igen ingen steder at
placere barnet.
Råb, skrig og spræl
Ofte er eleven så ophidset, at han eller hun vil nægte at
flytte sig eller ligefrem råbe, skrige, sprælle, spytte, bide, slå og sparke.
Her rækker en flad hånd på skulderen og en dæmpet bemærkning ikke.
Jeg minder lige om, at vi ikke taler om sjældent
forekommende hændelser. For mange lærere er det daglig virkelighed. Især i
indskolingen over middag.
Man skænker det tilsyneladende ikke en tanke, at der under
alle omstændigheder er tale om, at læreren skal forlade klassen i kortere eller
længere tid. Det indebærer et alvorligt afbræk i undervisningen, og det kan
være svært overhovedet at komme i gang igen, når læreren – mere eller mindre
sindsoprevet – vender tilbage til klassen, som i mellemtiden har mistet fokus
eller måske ligefrem er i vildt oprør. Med 20 minutter tilbage af timen.
Det sidste, lærerne har brug for, er det, som foreslås af formand
for Arbejdsmiljø og Organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening, Thomas
Andreasen. Han ser gerne, ”at der blev indført et lovkrav om dialogsamtaler og
eventuelt tilbud om konfliktmægling imellem skole, lærere og forældre, hver
gang der har været sanktioner i brug overfor eleverne”.
Så kan man da være 100 procent sikker på, at ordningen
bliver helt ubrugelig for lærerne.
Det, de har brug for, er derimod en hurtig, ubureaukratisk
og effektiv mulighed for indgriben, som ikke afføder tidskrævende opfølgning,
men kan stå alene som en nødvendig justering i dagligdagen.
Der er ikke tid til al den sniksnak. Hele denne tsunami af overfladiske analyser, fromme
formaninger og letkøbt inklusionsretorik vil sjældent tjene noget
fornuftigt formål. Alle parter er udmærket klar over, hvad der foregår. Lad os
begynde med at indse, at det her ikke er raketvidenskab for ekstremnørder, men
skolehverdag for tusindvis af ganske almindelige lærere og elever.
Det, skolerne mangler, er bemandede akutberedskaber, der kan
træde til øjeblikkeligt, når læreren tilkalder assistance. Skolen skal have obs’erne
tilbage.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk