"Selv om vi har fået fine indendørs arbejdspladser på skolen, befandt jeg mig pludselig i et aflukket kontormiljø. Det var specielt efter en lang dag med undervisning", siger lærer Peter Gydesen, som tog initiativ til de udendørs arbejdspladser på Nørrebjergskolen. Du kan se endnu to billeder ved at trykke på de grå streger under denne billedtekst.

Specialskole har bygget udendørs arbejdspladser til lærerne

Det er surt at skulle forberede sig inde, når solen skinner, og temperaturen står på behagelig varme. Det problem har Nørrebjergskolen i Odense løst. Skolen har bygget tre åbne træhuse, hvor lærere og pædagoger kan forberede sig, holde møder og spise madpakken.

Offentliggjort
De tre åbne huse ligger omkring et areal med græs og vender ud mod et krat med fugleliv.
Thomas Albertsen og Mette Holmegaard er blandt de lærere, som benytter sig af den trådløse forbindelse til internettet, når de forbereder sig.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ideen om udendørs arbejdspladser har rumlet i nogle år på Nørrebjergskolen, som underviser elever med vidtgående indlæringsvanskeligheder og elever med multiple funktionsnedsættelser. Men den tog for alvor fart, da lærerne med lov 409 fik fuld tilstedeværelse på skolen.

"Jeg var vant til at forberede mig derhjemme, hvor jeg kunne sidde på terrassen eller i et havehus. Selv om vi har fået fine indendørs arbejdspladser på skolen, befandt jeg mig pludselig i et aflukket kontormiljø. Det var specielt efter en lang dag med undervisning, så en dag gik jeg rundt på skolen for at se, hvor vi kunne etablere udearbejdspladser", fortæller lærer Peter Gydesen, der fandt et par steder med plads til to-tre bænke.

Elever uden sprog skal motiveres til at bruge en talemaskine

Han kalder sig selv et udemenneske og underviser ofte sine elever i den friske luft.

"Det giver eleverne mere ro, når der bogstavligt talt er højt til loftet, fordi den uro og støj, der altid er i en undervisning, ikke påvirker dem så meget. Samtidig får de C-vitaminer af at komme ud i lyset. Alt det betyder også noget for os voksne", siger Peter Gydesen.

Arbejdspladserne varierer lærernes lange dage på skolen

Skoleleder Simon Andersen bakkede op om ideen. Sammen med Peter Gydesen gik han en tur på skolen, og skolelederen pegede på et helt tredje område, som ikke alene ligger afsides for elevernes udearealer. Der er også læ og udsigt til et grønt krat fyldt med fugle. Og så vender det mod syd.

Personalerummet står tomt

En håndværker og en arkitekt blev koblet på sagen, og i dag åbner tre træhuse sig ud mod krattet. Husene, der minder om et shelter, men dog er højere, rummer henholdsvis 12 og to gange seks arbejdspladser. De er forsynet med borde og bænke, strømstik og trådløs forbindelse til internettet.

"Vi kunne godt gøre møblementet mere indbydende, men vi har mange ubudne unge på skolens område om aftenen og i weekenderne, så vi er nødt til at bruge tunge borde og bænke. Ellers skulle vi flytte møblerne ud og ind hver dag. Man kan også sagtens sidde på de rustikke bænke. Det er alligevel ikke meningen, at man skal sidde derude i timevis. Arbejdspladserne skal bruges til, at lærerne kan variere deres lange dage på skolen", siger Simon Andersen, som beskæftiger cirka 100 lærere, pædagoger og medhjælpere.

Husene lægger grund til afslappede forældremøder

Husene står Nørrebjergskolen i 300.000 kroner og rummer tre formål: Man kan forberede sig, holde møde og spise sin madpakke.

"Personalet har gennem flere år efterspurgt et sted, hvor de kunne sidde ude uden at være blandt eleverne. De skal ikke høre, hvad der bliver sagt til et møde, og det skal også være muligt for personalet at holde pause uden at blive kontakt af elever", siger Simon Andersen.

Specialskole udgiver forældrepjece med små film som supplement

Træhusene har været i brug siden foråret, og adskillige lærere og pædagoger benytter sig af chancen til at komme ud.

"Før sommerferien holdt både jeg og flere af mine kolleger forældresamtaler herude. Det var meget afslappet. Der er også nogle, som tager en madras med og mediterer eller dyrker mindfulness", siger Peter Gydesen.

Han har ikke ført statistik over, hvor meget arbejdspladserne bliver brugt, men op til sommerferien oplevede han, at der ikke var plads i det første hus, han kom til, og så måtte han gå videre til det næste.

Simon Andersen bruger arbejdspladserne en lille smule.

"Jeg sætter mig nogle gange derud med min madpakke. Jeg har også haft min computer med for at tjekke, om internetforbindelsen virker. Det gør den", forsikrer skolelederen.

Husene skal ikke stå ubrugte hen i det halve af året

Som udgangspunkt har eleverne ikke adgang til området med de tre huse. Men arbejdspladserne er selvsagt mest indbydende for lærere og pædagoger i sommermånederne, så Simon Andersen regner med, at de kan inddrages i undervisningen resten af året.

"Vi har flotte udefaciliteter til eleverne, men arbejdspladserne er overdækket, så de kan godt bruges til undervisning. Det vil være ærgerligt, hvis de ikke bliver brugt i syv måneder om året, men det er endnu nyt for os, så vi har endnu ikke fundet færdselsregler for, hvordan vi kan inddrage husene i undervisningen", siger skolelederen.

Området er indrettet med ramper og fortove af træ, så elever i kørestole kan komme der. Peter Gydesen forestiller sig, at han vil bruge husene i sin undervisning, når der bliver åbnet for det.

"Jeg tager i forvejen eleverne med ud i skolegården i naturteknik, men der bliver vi let forstyrret, så det vil være fint, hvis vi kan bruge arbejdspladserne i stedet. Det er bare på med frakkerne", siger læreren.

Husene stimulerer arbejdsmiljøet - og vækker til inspiration

Hverken Simon Andersen eller Peter Gydesen har hørt om andre skoler, som har indrettet udendørs arbejdspladser til lærere og pædagoger. Men det er godt for arbejdsmiljøet, mener læreren.

"Nørrebjergskolen er fra 2001 og er bygget med masser af lysindfald. Vi har også fået nogle fine indendørs arbejdspladser, men det giver frihed, når man kan vælge, om vil sidde inde eller ude. Samtidig er husene udtryk for, at ledelsen har lyttet til os og har fulgt op på vores ønske om at kunne komme ud. Det er også godt for arbejdsmiljøet", siger Peter Gydesen.

Jul: Elever fra specialskole smager, lugter og lytter sig til julen

Han opfordrer andre skoler til at tage en tur rundt i deres udeområder.

"Vi kan forhåbentlig inspirere andre til at gå ud at se, hvad de har af muligheder på deres skole. Vi har lavet en flot løsning, men mindre kan gøre det. For eksempel bygger lærlinge på teknisk skole i Odense isolerede huse, som man kan købe. Det har vi gjort til vores elever, og de huse kan også bruges til arbejdspladser for personalet. Man kan godt begynde på det niveau", siger Peter Gydesen.