"Skolerne er meget glade for at udveksle erfaringer og få indblik i, hvordan de hver især arbejder med forebyggelse af vold", siger Lise Keller fra sekretariatet for branchemiljørådene.

Netværksarbejde med at forebygge trusler og vold skrider fremad

Ti specialskoler deltager i et netværk, der skal rådgive om, hvordan man forebygger trusler og vold mod personalet. To af de tre planlagte møder er afviklet, og skolerne er glade for at få mulighed for at udveksle erfaringer, andre kan lære af.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over halvdelen af de ansatte på specialskoler bliver hvert år udsat for vold og trusler i deres arbejde, viser en undersøgelse fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning.

Ansatte på specialskoler udsat for vold og trusler

I efteråret inviterede Branchearbejdsmiljørådene for undervisning & forskning og for social & sundhed, BAR U&F og BAR SoSu, specialskoler til at deltage i et netværk, som skal komme med input til, hvordan volden kan forebygges.

Interessen var overvældende, og ti skoler blev valgt ud. De mødtes første gang i november og har netop været samlet igen. Det sidste møde finder sted til marts.

Stor interesse blandt specialskoler for at forebygge trusler og vold

"Skolerne er meget glade for at udveksle erfaringer og få indblik i, hvordan de hver især arbejder med forebyggelse. Selv om skolerne har elever med forskellige diagnoser og vanskeligheder, oplever de både, at nogle gør lige som dem selv, og at andre griber opgaven anderledes an. Så de bliver både bekræftet i, at det, de selv gør, er rigtigt, og får ideer til at gå nye veje", siger udviklingskonsulent og projektleder Lise Keller fra sekretariat for branchearbejdsmiljørådene.

Opdeling af deltagerne giver diskussioner med energi

Hver skole stiller med en leder, en tillidsrepræsentant og en arbejdsmiljørepræsentant. Det meste af tiden arbejder trekløveret sammen på netværksmøderne. Men Lise Keller og hendes kollega, chefkonsulent Bjarne Møller fra Socialt Udviklingscenter SUS, har også prøvet at splitte de tre grupper op, så for eksempel skolelederne udelukkende var i gruppe med deres kolleger fra de andre skoler.

"Et af målene med netværket er at finde ud af, hvordan de ti skoler selv kan arbejde videre med forebyggelse, og det gav nogle diskussioner med energi i, da henholdsvis skoleledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter fik mulighed for at tale indbyrdes om, hvorfor de synes, opgaven er spændende, og hvad der skal til for at skabe engagement i personalet hjemme på skolerne", siger Lise Keller.

Trods trusler og vold føler specialskolernes ansatte sig trygge

Skolerne leverede en telefonbog med registreringsskemaer

Et emne, der fylder meget på netværksmøderne, er registrering af trusler og vold, så op til det andet møde bad Bjarne Møller om at få tilsendt de skemaer, som de ti skoler bruger.

"Vi fik en hel telefonbog, så skolerne har allerede gode redskaber. Vi anbefaler, at man finder ud af, hvordan og hvornår man registrerer, hvem der gør det, og hvordan man følger op på det, for står man en dag med en arbejdsskadesag, kan medarbejderen godt have haft en periode uden sygefravær, og så er det godt at have informationer om, hvad vedkommende har været udsat for", siger Lise Keller.

Truende tilråb og nedværdigelser fylder på specialskolerne

Branchearbejdsmiljørådet for social og sundhed har lavet en liste over, hvad man bør have med i sin beredskabsplan. Du finder listen via linket til højre.

Pædagogik skal hindre, at volden eskalerer

Der er forskel på mindre alvorlige episoder og egentlige trusler og tilfælde af vold

"Det skal ikke være for stor en tidssluger at registrere det mindre alvorlige, så det er en god ide at have skemaer til de forskellige ting. Den balance har vi talt meget om. Der er lovpligtige anmeldelser til myndigheder, arbejdstilsyn og forsikringsselskab, og der er registreringer, man kan lære af", siger Lise Keller.

Specialskolernes lærere er mindre udsatte end pædagogerne

Et andet dominerende emne er, hvordan skolerne grundlæggende ser voldsforebyggelsen som en del af det pædagogiske arbejde. Med andre ord: Hvad gør man for at skabe tryghed for eleven og medarbejderen?

"Medarbejderne skal netop hjælpe eleverne med de udfordringer, som gør, at de kan blive truende og voldelige, fordi de mister kontrollen. Når det sker, gælder det om at bruge pædagogikken, så godt det nu er muligt, så episoden ikke eskalerer", siger Lise Keller.

Svaret ligger næsten altid hos personalet

Netværkets drøftelser skal munde munde ud i en pjece med gode råd til andre specialskoler. Pjecen udkommer til sommer.

Sideløbende har Branchearbejdsmiljørådet for undervisning og forskning udgivet et tema med fire artikler på stressfrihverdag.dk om, hvordan særlig viden og samarbejde kan stoppe volden. Her deler blandt andre specialafdelingen Østermølle på Rolighedsskolen i Thisted og specialskolen Øresundsskolen i København ud af deres erfaringer.

"Tværfaglighed er det bærende element i vores konflikthåndtering og forebyggende arbejde. Svaret på barnets reaktioner ligger næsten altid i personalegruppen selv, de ved, hvad der skal til", siger skoleleder Peter Stennicke fra Øresundsskolen, som underviser elever med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne.

Læs temaet via linket til højre.

Læs mere

Tjekliste af retningslinjer

Temaartikler om forebyggels af vold