stockphoto
København vil ansætte akademikere i lærerstillinger
Der er mangel på lærere med fysik/kemi, biologi og fransk i hovedstadsområdet. Derfor har Københavns Kommune indgået et samarbejde med nonprofit-organisationen Teach First Danmark, som rekrutterer akademikere til en meritlæreruddannelse, hvor de studerende arbejder fuld tid ved siden af studierne. DLF og de lærerstuderende er skeptiske over for den nye uddannelse.
Teach First Danmark
30 kandidater bliver valgt ud via en nøje screeningsproces, hvorde kommer til samtaler, og bliver målt på deresrelationskompetencer og evner til at undervise. Efter to månedersbootcamp med undervisning og praktik fra 8 til 22 hver dag,begynder de på en særlig tilrettelagt meritlæreruddannelse påMetropol, hvor de får undervisning om aftenen - i alt 120 ects - ogskal have matematik. De søger job i folkeskolen på ligefod med andre ansøgere og forpligter sig til at arbejde som lærerei de to år uddannelsen varer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fuldtidsarbejde i folkeskolen om dagen, og en meritlæreruddannelse om aftenen. Dertil feedback på din undervisning af en uddannet mentor. Det kan enten lyde som en drøm eller et mareridt. Faktum er, at 270 bachelorer og kandidater på nuværende tidspunkt har søgt ind på Teach First Danmarks graduateprogram. Deraf skal 30 vælges ud via en screeningsproces, der både tager højde for faglige og relations- og formidlingskompetencer. Og efter to måneders bootcamp skal de starte på job og lærerstudie til sommer.
Teach First i Danmark: Universitets-kandidater til skolen
Københavns Kommune har indgået et samarbejde med det nystartede Teach First Danmark. Kommunen mangler lærere til naturfagene, matematik og fransk/tysk, og man håber at kunne dække ind med nogle af de nyrekrutterede.
"Hvis vi skal sikre vores skoleelever undervisning af høj kvalitet, skal vi også sikre, at skolerne har et godt grundlag at rekruttere lærere ud fra - især på de fag, som i dag er svære at besætte. Derfor har vi nu indledt et samarbejde med Teach First Danmark, som specialiserer sig i at rekruttere kandidatuddannede, som har potentiale til at undervise i folkeskolen", siger børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev.
Kandidaterne skal søge almindelige lærerstillinger på lige fod med andre ansøgere, men ifølge Teach First har de tilsagn fra ti skoler, som kunne være interesserede.
DLF: Hellere efteruddanne lærerne
I Danmarks Lærerforening har man holdt flere møder med Teach First Danmark, men formand for skolepolitisk udvalg Bjørn Hansen mener ikke, at det er måden at løse skolernes udfordringer med at få lærere, der kan dække naturfag og fransk/tysk.
"Jeg forstår ikke, at kommuner, som står i den situation, ikke har efteruddannet lærer i fagene. Det, der sker med Teach First er jo, at de ansætter ikke-uddannede til at varetage fagområderne, men de kan jo kun indgå i de fag, de kan undervises i, så de bliver meget smalle at få ind i skolernes teamsamarbejder".
Han har også svært ved at se, hvorfor universitetsuddannede skulle være særligt gode til at tage sig af svage elever.
"Det er da en pæn tanke, at der er mennesker, som gerne vil gøre en forskel i folkeskolen, men jeg ved ikke, hvorfor man tænker, at folk, som har valgt et kandidatstudium skulle have særligt stort hjerte for de svage børn. Der kunne jeg komme i tanke om andre uddannelser, hvor det var mere nærliggende".
LL: Svært at fordybe sig
Både Bjørn Hansen og formand for Lærerstuderendes Landskreds Christian Dalby er bekymrede for, hvordan man skal kunne håndtere et meritlæreruddannelsen samtidig med fultidsarbejde i folkeskolen.
"Jeg synes umiddelbart, at det er en dårlig ide. Man kan umuligt fordybe sig ordenligt, hvis man skal gøre begge dele samtidigt. Jeg frygter, at man vil være halvt begge steder", siger Christian Dalby.
En del af ideen i Teach First er, at det samtidig er en ledelsesuddannelse, og erfaringer fra England viser, at 60 procent af de færdiguddannede bliver i folkeskolen, mens 40 procent fortsætter ud i det private erhvervsliv efter nogle år. Det er meningen, at de så skal fungere som faglige fyrtårne.
"Det lyder jo meget godt. Men vi har jo en læreruddannelse, hvorfor så ikke tage den og blive et fagligt fyrtårn. Eller få efteruddannet nogle af de lærere, der er i skolen allerede", siger Christian Dalby.