Teach First-lærerne forpligter sig ikke til at arbejde som lærere ud over de to år, programmet varer. Men Richard og Thøger Bundsgaard tror på, at man vil blive . og håber, at andre vil søge job som skoleledere, i forvaltningen og i ministeriet, så de kan få nogle flere folk, der selv har haft fingrene nede i mulden.
Foto: teachfirst.dk
Teach First i Danmark: Universitets-kandidater til skolen
I USA og i England har unge kandidater fra universiteterne i mange år kunnet melde sig til et Teach for All-program og arbejde som lærere i fattige områder. I dag lanceres Teach First i Danmark, hvor vægten i særlig grad ligger på at skaffe undervisere til de fag, hvor der er lærermangel.
Teach First Danmark/Metropol-talentprogrammet lanceres ved etarrangement på Tre Falke Skolen på Frederiksberg i eftermiddag,hvor tidligere skoleleder Lise Egholm og rektor for Metropol StefanHermann vil tale.
Derefter går Teach First i gang med at rekruttere, og efternytår åbnes for ansøgninger til det første to-årige talentforløb.Det indledes med en sommerskole i sommeren 2015, hvor kandidaterneklædes grundlæggende på til de udfordringer, de vil møde somlærere. Ved skolestart starter de i fuldtidsjob som lærere (efterFolkeskolelovens paragraf 28 stk. 2, hvor man kan undervise i fag,man er særligt kvalificeret til, selvom man ikke har enlæreruddannelse), samtidig med at de går på en særligt tilrettelagtmeritlæreruddannelse og lærer pædagogik og didaktik i et tætsamspil med deres daglige undervisningsarbejde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Non-profit-organisationen Teach First Danmark med brødrene Richard og Thøger Bundsgaard i spidsen har brugt de seneste to år på at udvikle et talentforløb i samarbejde med professionshøjskolen Metropol på Frederiksberg. Det er et toårigt uddannelsesforløb, som baserer sig på den eksisterende meritlæreruddannelse. De unge kandidater skal undervise på en skole, samtidig med at de studerer og får særlige ledelses- og mentorforløb gennem Teach First og det internationale netværk Teach for All.
Thøger Bundsgaard har en baggrund som bachelor i økonomi, men har skiftet spor og læser på læreruddannelsen. Hans bror Richard Bundsgaard er formand for Teach First. Han er kandidat fra Copenhagen Business School. Broderen har orlov fra sit job hos konsulentfirmaet McKinsey & Co. I øjeblikket har de begge valgt at arbejde frivilligt på fuld tid med at starte Teach First Danmark.
"Teach First er en nonprofit-forening, der arbejder for, at alle børn og unge får en god uddannelse - uanset deres sociale baggrund. Vi hjælper navnlig folkeskoler i belastede kvarterer med at finde gode lærere og rollemodeller i fag, som de har svært ved at rekruttere til", forklarer de.
Skarpe hoveder til skolen
"Vi hjælper skolerne med at skaffe gode lærere i de fag, de har svært ved at dække - natur/teknik, fysik, musik. Samtidig har vi jo en brændende platform i, at for få vælger læreruddannelsen. Jeg læste for nylig, at der var flere ansøgere til 'Paradise Hotel' end der var førsteprioritetsansøgere til læreruddannelsen. Vi vil hjælpe med at få flere af de skarpeste hoveder til at arbejde i skolen, fordi gode lærere gør en forskel - specielt for de resursesvage. Det er derfor, vi er her", siger Thøger Bundsgaard.
I nogle af de andre lande, hvor Teach for All-foreningerne har deres udspring, har de en meget tæt tilknytning til erhvervslivet. Her ses uddannelsen og arbejdet som lærer som et plus på cv'et for kommende ledere. Det gør sig ikke i samme grad gældende i Danmark, men Teach First Danmark er startet af folk med erhvervsbaggrund og støttet af bl.a. Østifterne og Axcel Fonden.
"Det er ikke erhvervslivet, der driver os, men for os er det et formål, at flere af fremtidens beslutningstagere har en baggrund som lærere og et kendskab til, hvad der foregår i skolen. Men det er klart, at for virksomhedspartnerne er et formål på den korte bane at få fat i seriøse kandidater med nogle stærke kompetencer, men på den lange bane er de også optaget af, at vi i Danmark har et behov for flere ingeniører med videre, og derfor er der brug for gode lærere i naturfagene", siger Richard Bundsgaard til folkeskolen.dk
500 ansøgere til 35 pladser i Sverige
Teach First startede i Sverige sidste år og havde omkring 500 ansøgere til 35 pladser, og de danske initiativtagere håber på en tilsvarende tilstrømning af kandidater med en videregående uddannelse inden for fag som tysk, geografi og fysik/kemi, som der er mangel på lærere til.
"For det første handler det om muligheden for at gør en forskel og arbejde med noget, man brænder for, og for det andet får man med vores læreruddannelse en 'ledelsesuddannelse' og nogle erfaringer, man ikke rigtig kan få andre steder".
"Så kan vi udvælge dem, der har de kompetencer, der kræves af en god lærer. Udvælgelsen vil ske som en tretrinsraket, hvor man sender en skriftlig ansøgning, cv og karakterer, kommer til samtale. Til sidst deltager man i en heldags-optagelsesdag, hvor man kommer i nogle situationer, blandt andet undervisningssituationer, hvor man skal vise, at man har de kompetencer, der skal til, både fagligt, relationsmæssigt og menneskeligt".
De 30 Teach First-lærere, der er plads til på det første hold på Metropol til sommer, skal også have ansættelse på en skole. Det skal være en folkeskole i et område med mange resursesvage familier, som vil ansætte den pågældende til fuld løn i et faglærerjob og betale uddannelsesgebyret for meritlæreruddannelsen. Teach First bidrager så med nogle ledelseskurser undervejs og en erfaren tidligere lærer eller skoleleder som mentor, der kommer og giver den nye lærer coaching, observerer undervisning og giver feedback.
Forpligter sig kun til de to år
Som Teach First-lærer er man ikke forpligtet til at undervise i folkeskolen i mere end de to år, programmet varer, og det er noget af det, som har givet anledning til kritik i nogle af de andre lande med den type programmer.
"Vi forventer, at rigtig mange bliver i skolen, enten som lærere eller måske som skoleledere. I de andre lande er det cirka halvdelen, der fortsætter. Vi håber også, at der er nogle, der vil arbejde i de kommunale forvaltninger eller i ministerierne, så de kunne få nogle flere folk, der selv har haft fingrene nede i mulden. Jeg har selv arbejdet i Finansministeriets uddannelseskontor, og der er knivskarpe folk, men ikke én med en baggrund som lærer eller skoleleder", fortæller Thøger Bundsgaard.