"Der ligger mange nye tiltag i skolereformen, og de skal gennemføres sammenhængende", siger Kontorchef Anders Andersen om de nyansatte konsulenter, der får et bredere sigte end fagkonsulenterne.
Foto: uvm.dk
Ministeriet: læringskonsulenter er ikke kun til lærerne
På torsdag tiltræder de første af 26 nyansatte læringskonsulenter i Undervisningsministeriet, de skal stå for en mere helhedsorienteret indsats end de nuværende fagkonsulenter, "Vi rådgiver ikke længere kun lærere, men også forvaltninger og skoleledelser", siger kontorchef.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mange af de nye konsulenter er tidligere lærere eller pædagoger, mens resten kommer fra en skolelederstilling. En stor del har allerede erfaring med at arbejde som kommunale konsulenter.
"De har viden om, hvordan skoler og kommuner fungerer, og hvordan vi bedst understøtter den lokale udvikling af folkeskolen. Lige nu handler det om at klæde dem på til at kunne komme ud og være gode konsulenter i kommuner og på skoler i forhold til den nye folkeskolereform", siger Anders Andersen, der er kontorchef i Undervisningsministeriet.
Bredere indsats Der har været og er stadig mange bud på, hvordan indsatsen fra læringskonsulenterne bedst koordineres. Der har blandt andet været opmærksomhed især om de opgaver, som indtil nu har været varetaget af fagkonsulenterne. En ting er dog sikkert. Fra hovedsageligt at have været en funktion, hvor landets lærere kunne rådgives i forhold til indhold af specifikke fag og indsatsområder, bliver den nye konstruktion bredere favnende, siger Anders Andersen.
Fagkonsulenter bliver erstattet af læringskonsulenter
"Det bliver mere en helhedsorienteret indsats nu. Vi rådgiver ikke længere kun lærere, men også forvaltninger og skoleledelser. Der ligger mange nye tiltag i skolereformen, og de skal gennemføres sammenhængende, så det bliver mest bæredygtigt for såvel lærerne, men også for kommunerne og skolelederne".
Lokalt fokus Målsætningen for det nu samlede korps af 72 konsulenter hos Undervisningsministeriet er, at det kan bistå kommuner og skoler i længerevarende udviklingsforløb i forbindelse med de mange forandringer. Samtidig skal det være tilgængeligt for den løbende sparring og vejledning i forhold til faglige og pædagogiske spørgsmål fra lærere, pædagoger og skoleledere.
Ministeriet og de fyrretyve læringskonsulenter
"Lokal inddragelse er vigtig. På lærerniveau er det væsentligt, at vi kan medvirke til at give eksempler på og understøtte, hvordan vi skal gøre tingene på en anden måde. Der har været en kæmpe interesse og engagement fra lærere og skolefolk om at være med til at forandre folkeskolen", siger Anders Andersen.
Den første ansøgningsfrist om et vejledningsforløb udløber i april. Selve vejledningen vil følge skoleåret.
Oprustning I øjeblikket er man hos Undervisningsministeriet i gang med at forberede og strukturere arbejdsopgaverne for det nu udvidede konsulentkorps. Hidtil har lærere kunne ringe direkte til en fagkonsulent for rådgivning. Den mulighed vil også være der fremover, men det vil være et team af læringskonsulenter, der varetager rådgivningen for de enkelte fag.
"Vi er ved at lande en ny model, som skal gøre, at man som modtager af faglig bistand fremover hurtigt kan komme til. Ingen fag vil være dårligere forsynet, end de er i dag - tværtimod. Den nye model er en oprustning, i og med at flere kan varetage funktionerne, og lærerne kan fortsat henvende sig både telefonisk og på mail", siger Anders Andersen.
Opdateret 6/2 kl. 15:39 efter yderligere kommentarer er indhentet fra Anders Andersen