"KL og BKF har varslet, at de vil sætte gang i en undersøgelse af 16b, og samtidig kan man se, at der sker i vækst i brugen af 16b. Derfor ønsker ministeriet at igangsætte vores egen undersøgelse", siger undervisningsminister Merete Riisager.
Foto: Leitorp + Vadskær
Efter KL-brev: Nu vil Riisager selv undersøge skolernes brug af kortere skoledage
KL og skolecheferne annoncerede for nyligt, at de vil undersøge brugen af § 16b, der giver mulighed for kortere skoledage. Det får nu undervisningsministeren til at igangsætte sin egen undersøgelse af det samme.
Om § 16 b
Folkeskolelovens paragraf 16b giver skolerne mulighed for atsløjfe dele af den understøttende undervisning mod at indsætte enekstra voksen i et tilsvarende antal fagtimer. Der skal altid værekonkret pædagogisk begrundelse for de klasser, der anvenderparagraffen. For 4.-9. klasse er det kun tilladt at brugeparagraffen i "helt særlige tilfælde".
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
43 procent af skolerne har udnyttet § 16 b til at gøre skoledagene kortere for en eller flere af deres klasser. Det viste en Epinionundersøgelse fra Undervisningsministeriet i september sidste år.
Det høje antal fik KL og skolechefernes organisation BKF til tidligere på måneden at præcisere lovens ordlyd over for kommunerne. Og samtidig opfordrede de kommuner og skoler til at melde tilbage med deres erfaringer med at korte skoleskemaerne.
Vil undgå ny sag: KL præciserer reglerne for kortere skoledage
Den undersøgelse får nu Undervisningsminister Merete Riisager til at igangsætte sin egen undersøgelse af den store brug af den omdiskuterede paragraf.
"KL og BKF har varslet, at de vil sætte gang i en undersøgelse af 16b, og samtidig kan man se, at der sker i vækst i brugen af 16b. Derfor ønsker ministeriet at igangsætte vores egen undersøgelse, så vi kan komme godt rundt om erfaringerne og brugen af 16b", fortæller hun til folkeskolen.dk.
Minister: Er der balance mellem lov og praksis?
Udviklingschef i KL Arne Eggert forklarede tidligere på måneden overfor folkeskolen.dk, at organisationen med brevet og den kommende undersøgelse vil sikre sig, at kommunerne overholder loven, når de korter i skoledagene.
Undervisningsminister Merete Riisager fortæller, at man fra ministeriets side vil finde ud af, hvordan erfaringerne med 16b er.
Er ministeriets undersøgelse et udtryk for, at I vil undersøge, om der bliver begået lovbrud?
"Vi skal se, hvordan 16b bliver bragt i anvendelse i praksis, og hvordan det balancerer i forhold til den nuværende lovbeskrivelse. Og så skal vi også se på, hvordan de frigivne resurser bliver bragt i anvendelse på skolerne. Og endelig skal vi have kigget på, hvordan skolebestyrelserne har været involveret i beslutningsprocessen, og hvad forældrene giver af tilbagemeldinger", lyder svaret fra ministeren.
SF kalder Riisager i samråd efter KL-brev om kortere skoledage
Vil I gå ind og kigge på de begrundelser, der er blevet brugt for at benytte 16b?
"Ja. Vi skal simpelthen finde ud af, om der er en kongruens mellem loven og praksis. Og vi skal også finde ud af, hvordan erfaringerne er; gode som dårlige. Og vi skal vide, hvad lærere, skoleledere og ikke mindst forældre siger i forhold til, hvordan man anvender 16b".
SF har efterspurgt klar melding fra ministeren
Brevet fra KL og BKF fik i sidste uge SF's undervisningsordfører Jacob Mark til at kalde Merete Riisager i samråd.
"Jeg mener, at det er ministerens rolle igen at slå fast, at skolerne har ret til at gøre skoledagen kortere. Og hvis ministeren så virkelig mener, at det kun er tilladt i helt særlige tilfælde, så må vi simpelthen have lavet loven om", lød det fra SF'eren i sidste uge.
Kortere skoledage betyder kun en ekstra lærer i timen hver anden gang
Hvad sker der, hvis I finder ud af, at der er nogle af de 43 procent af skolerne, hvor man kan konkludere, at det ikke har været i 'helt særlige tilfælde'?
"Det er for tidligt at sige, fordi der er en meget stor efterspørgsel og interesse for at bringe 16b i anvendelse. Vi ved faktisk relativt lidt om, hvordan den bliver brugt. Vi sidder jo ikke i ministeriet og godkender hvert enkel brug af 16b, så derfor er der behov for at se, hvad denne her store interesse er udtryk for, og hvordan bliver paragraffen brugt i praksis", siger Merete Riisager.
Minister: For tidligt at tale om mulige lovændringer
Vil du være klar til at kigge på loven, hvis I kommer frem til, at ikke alle tilfælde lever op til at være 'helt særlige tilfælde'?
"Det er for tidligt at sige. Nu må vi først lige blive klogere på, hvordan det ser ud ude på skolerne".
Ministeren har tidligere været ude og gøre opmærksomhed på muligheden for at gøre skoledagen kortere. Og det samme gjorde hendes forgænger Ellen Trane Nørby (V) ad flere omgange. Det skete første gang helt tilbage i august 2015, hvor Ellen Trane Nørby sendte et såkaldt hyrdebrev ud til kommunerne.
Nyt hyrdebrev til kommuner om skoledagens længde
I april sidste år sendte Merete Riisager et lignende brev til kommunerne, hvor hun gjorde opmærksom på, at skoledagen på flere skoler er længere end til de ønskede klokkeslæt 14, 14:30 og 15.
Ser du positivt på, at loven giver mulighed for at korte skoledagen?
"Det her er simpelthen bare en undersøgelse om at blive klogere. Og det er det, der er årsagen til, at vi sætter den i gang. Og det er vigtigt, at ministeriet selv får syn for sagen i forhold til, at KL og BKL har sat gang i en erfaringsindsamling", forklarer Merete Riisager.