Lige nu er lærerstuderende Anne Mette Maimann Al Ouf i gang med at arrangere et åben skole-forløb for sin partnerskabsskole i Hillerød. Her skal eleverne i 5. klasse blandt andet besøge en skovfoged.
Foto: Lars Just
»Jeg er ingen Einstein til biologi«
»Jeg føler egentlig ikke, at jeg er en Einstein til biologi. Men det behøver jeg heller ikke for at være en del af talentlinjen Copenhagen Honours College på Københavns Professionshøjskole. Vi er blevet valgt på baggrund af vores ihærdighed for at lære og udvikle os, og den definition af et talent kan jeg meget bedre genkende mig selv i.
FAGLIG FORNØJELSE
Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærernes undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærerne, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.
Mød lærerstuderende Anne Mette Maimann AlOuf, der går på Copenhagen Honours College, KøbenhavnsProfessionshøjskoles talenthold for naturfagsstuderende.
De studerende lægger 30 ECTS-point oven i deres læreruddannelsefordelt over fire semestre, som de blandt andet bruger påinnovation, projektledelse og partnerskabsprojekter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selv om det er et hold for lærerstuderende med naturvidenskabelige fag, bliver vi ikke undervist i mikroorganismer eller kredsløb. I stedet har vi innovation, netværksdannelse og projektledelse.
Vi har også Journal Club, hvor vi læser en række forskellige artikler og rapporter om naturfaglig didaktik og bagefter bruger fire til fem timer på at diskutere emnerne. En gang lagde vi to lektioner sammen og diskuterede i otte timer. Det var fedt at få lov til at fordybe sig på den måde.
Vores diskussioner og undervisning har gjort mig mere kritisk. Jeg er eksempelvis begyndt at tænke mere over, hvorfor ét emne er vigtigere at lære om end et andet. Det gælder, både når jeg selv skal udvikle et undervisningsforløb, og når jeg undervises på læreruddannelsen.
Det bedste ved at være en del af Copenhagen Honours College er vores projekter med partnerskabsskolerne. Alle projekterne er forskellige. Mit projekt handler om åben skole, hvor jeg kontakter samarbejdspartnere, udvikler undervisningsforløb og evaluerer. Jeg har for eksempel arrangeret, at en 5.-klasse skal besøge en skovfoged og lære om naturgenopretning.
På læreruddannelsen lærer vi, at rammefaktorerne, det vil sige arbejdsvilkårene og rutinerne på skolerne, er det, der særligt får betydning for vores arbejde som nyuddannede lærere. I vores projekter med partnerskabsskolerne får vi erfaring med, at vi sagtens kan ændre på rammerne, hvis vi selv tager initiativet. Det er faktisk hele ideen bag Copenhagen Honours College. Vi skal blive lærere, der tør lede projekter og tage nye initiativer ude på skolerne«.