Freddy Petersen er idemanden bag Skovgårdsskolens 900 kvadratmeter store udeområde, der blandt andet byder på en udendørs skolestue med 32 siddepladser.

Vater eller ej

»Vi gik meget op i, at alt skulle være i lod og vater. Men da resultaterne begyndte at komme, måtte jeg jo bare acceptere, at det var det ikke«.

Offentliggjort

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Freddy Petersen, sløjd- og matematiklærer på Skovgårdsskoleni Charlottenlund i Gentofte Kommune.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For tre år siden begyndte Freddy Petersen fra Skovgårdsskolen i Charlottenlund at udarbejde arbejdstegninger til et nyt projekt. Et udendørs læringsrum på skolens område, som eleverne skulle være med til at bygge. Helst i vater, men Freddy Petersen er tilfreds, på trods af at hegnet er skævt.

»Det har været imponerende at se, hvor kort der er fra, at man giver eleverne en sav, til de har udviklet deciderede håndværkerfærdigheder. De har sans for detaljer og robusthed. Og nogle gange er de så ivrige for at komme i gang, at de glemmer vaterpasset og at måle helt nøjagtigt. Men det skal være deres park - så længe tingene holder og ser nogenlunde pæne ud. De kan godt være stolte«.

Freddy Petersen underviser i sløjd og matematik og er på den måde den rette mand til at lede byggeriet af naturparken. Træet har han fået billigt gennem et savværk ved sin ødegård i Sverige, så finansieringen af parken har skolen klaret selv plus nogle sponsorater.

»Når maskerne fjernes«

»Vi har bygget en skolestue, hvor man kan sidde og lave opgaver, så regnvejr er ikke en forhindring. Eleverne elsker at være hernede, fordi det er indhegnet og føles som en anden verden. De har været med til at lave det hele, og det her er et åndehul for dem. Men de må ikke være hernede uden lærer. Det er et læringsrum, ikke en legeplads«, siger han og fortæller, at parken bliver en del af skolens pædagogiske læringscenter, hvor lærere får timer til at lave undervisningsforløb i naturparken.

Ud over en skolestue er her et værksted, et drivhus, en hønsegård og plantebede med alverdens grøntsager og krydderier. Her er også en stenovn og en jordovn, så madkundskabslærerne bruger parken en del. Freddy Petersens mål er, at naturparken skal bidrage til forståelsen af, hvor vores fødevarer kommer fra.

»Det er fantastisk at være med til at bygge noget op fra starten sammen med eleverne. Det skaber sammenhold, og de får fornemmelsen af fødekæde, og at de selv har stået for det, der skal på pizzaen. Nu skal jeg sætte dem til at fjerne ukrudt ved bedene, og det synes de ovenikøbet er sjovt«.