Dorte Lange skal stå i spidsen for arbejdsgruppen sammen med direktør i Dansk Industri Lars Goldschmidt

DLF-næstformand i spidsen for Ny nordisk skole

Christine Antorini har håndplukket 23 eksperter til at skabe værdigrundlaget for Ny nordisk skole. Ministeren har valgt DLF's næstformand Dorte Lange og DI-direktør Lars Goldschmidt som formænd for gruppen. Målet er et inspirationskatalog, som praktikere kan plukke fra.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

23 forskere, praktikere og aftagere inden for skole og uddannelse skal gennem det næste halve år mødes og udarbejde et værdigrundlag for Ny Nordisk skole. Grundlaget skal være færdigt og afleveres i form af et manifest, der kan præsenteres på Sorø-mødet i august.

"Vi skal sætte ord på, hvad det er for værdier, vi mener der er så væsentlige i den nordiske skoletradition, som vi vil bevare og bygge på, og så vil vi se på, hvad for nogle kompetencekrav samfundet vil stille i fremtiden. Vi skal give et bud på, hvordan vi kan skabe en forbindelse mellem de to ting", siger Dorte Lange.

Ny nordisk skole skal ikke bare dække folkeskolen, men også daginstitutioner og ungdomsuddannelser. Efter Sorø-mødes vil Christine Antorini bringe gruppens anbefalinger ud i landet via et roadshow, hvor praktikere bliver inviteret til inpirationsoplæg. 

"Gruppen skal ikke komme med en opskrift på, hvad man skal gøre. Manifestet skal være så spændende udformet, at praktikere - lærere, skoleledere og instutioner, skal tage det til sig og sige, det her vil vi gerne prøve", siger Dorte Lange.

Hun mener, at gruppens arbejde adskiller sig meget fra eksempelvis Skolerådets arbejde. Hvor Skolerådet igangsætter evalueringer og kommet med input til ændringer i lovene, så er gruppen bag Ny nordisk skole mere henvendt til lærere, pædagoger og ledere.

"Det her handler om, at praksis ændrer sig ikke via lovgivning. Det ændrer sig ikke ved at oprette et nyt curriculum. Det gør det ved, at man giver lærere, pædagoger og ledere mulighed for at ændre deres praksis. Som Lars Goldschmidt siger praksis vil forandre sig, hvis man kan se, at det mål man kører hen imod er ønskværdigt, man være enige om, at man vil derhen, og så skal man føle sig potent for, at man kan gøre det", siger Dorte Lange. 

Dorte Lange håber, at gruppens oplæg kan være med til at danne grundlag for en ny skolereform.

"Det er jo ikke sådan, at det nødvendigvis bliver det - men det er sådan, ministeren vil kigge på det", siger Dorte Lange.

Kontakt til praktikere

Gruppen har sit første møde i aften, og i morgen bliver en ny hjemmeside for Ny nordisk skole lanceret. Målet er at praktikere her kan bidrage til gruppens arbejde.

"Når man ser på dialoggruppen, så er der faktisk ingen praktikere med. Der er et par skoleledere, og en daginstitutionsleder, men det er så tæt, man kommer på praksis. Håbet er, at hjemmesiden kan byde ind med debatindlæg. At der kommer liv i den".

Dorte Lange håber, at gruppens arbejde kan skabe forandringer. 

"Hvis det her går hen og bliver rigtig godt, kan det være med til at ændre på den måde, vi tænker forandring på i folkeskolen. Folkeskolen har jo udviklet sig via praksis. Men det har også den svaghed i sig, at det kan være svært at sprede gode ideer. Mange gode ideer har det med at blive der, hvor de er opstået, fordi de lever i kraft af dem, der har fundet på det. Vi skal finde en måde, hvor man kan lede forandringer, så kan det få rigtig stor betydning".

Læs mere

Undervisningsministerietom Ny nordisk skole

Hjemmesiden Nynordisk skole