Nogle af de lærere, som Mary Jean Gallagher lærte mest af, var ikke dem, hun holdt af. De udfordrede hendes skolearbejde og skubbede hendes fremad, og derfor har hun senere værdsat dem.
Foto: Hanne Hellisen
Canadisk inspirator: Lærere kan gøre hinanden bedre
Hvorfor underviser du, som du gør? Gør din kollega noget, der virker bedre? Det er spørgsmål, Mary Jean Gallagher fra Canada vil have lærerne til at stille sig selv og kollegaerne for at skabe professionelle læringsfællesskaber.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Du kan altid blive bedre, især hvis du lytter til andres forslag. Det er det, som den professionelle samtale bør handle om", siger Mary Jean Gallagher.
Hun er tidligere departementschef i undervisningsministeriet i Ontario, Canada, og for nylig holdt hun et oplæg på en konference om professionel kapital i folkeskolen og om, hvordan ideer fra den canadiske delstat er blevet implementeret i en dansk kontekst. Konferencen, der var arrangeret af professionshøjskolerne Via UC og UC Lillebælt tiltrak både lærere, pædagoger, skoleledere og forvaltningsfolk, der ville blive klogere på professionel kapital og professionel læring.
Vejleder om inspiration fra Canada: Jeg er model i undervisningen
Men professionel læring handler ikke om at fortælle, hvad der blev sagt på konferencen og så sige til kollegaerne: Hvad synes I om det?, understregede Mary Jean Gallagher.
"Læringsfællesskabet starter først i det øjeblik, lærerne begynder at diskutere og evaluere. På baggrund af det, vi har lært til konferencen, hvad kan vi så gøre anderledes i klasserummet? Og senere: hvad virker ude i klasserne, og hvad virker ikke?"
Rejsearrangør: Rejser til Ontario giver et boost
Nogle er bedre til undervisning end andre Som tidligere departementschef var Mary Jean Gallagher med til at vende udviklingen i det ellers hårdt trængte skolesystem i Ontario fra mistillid, utilfredshed og dårlige resultater til succes.
"Vi er nødt til at erkende, at nogle personer er bedre til at undervise end andre. Det er der ikke noget i vejen med, lige som der er nogle, der bedre til at stå på ski end mig, men vi klarer os alle sammen", siger Mary Jean Gallagher. Med de professionelle læringsfællesskaber kan man hjælpe de mindre gode lærere til at blive bedre.
Fra Risskov til Ontario og tilbage igen
Det kræver, at der bliver skabt et miljø, hvor lærerne samarbejder og har lyst til at prøve nye ting og lyst til at lære af hinanden. Men samarbejde er ikke, at alle skal gøre det samme på samme tid, samarbejde er, at man har lyst til at udvikle sammen. Her har alle en opgave i at skabe succes. For skolelederne gælder det, at de skal være instruerende ledere. De skal finde nogen til at klare alle de praktiske administrative kontoropgaver, og så skal de i stedet fokusere på den pædagogiske praksis og sparring med lærerne. Det er ikke fordi skolelederne skal være eksperter i undervisning, men hvis de ikke taler med lærerne om undervisning, så er det ikke et godt læingsmiljø, i følge Mary Jean Gallagher. For lærerne er opgaven at reflektere over sin praksis og invitere andre til dialog.
"Den eneste måde, hvorpå vi kan styrke vores faglighed, er ved, at vi ønsker at blive bedre og gør noget ved det. Det er ikke den rigtige vej bare at kopiere andres tanker, når man skal prøve noget nyt", siger Gallagher.
Forsker: Ontario er væsensforskelliig fra Danmark
Er dine metoder for bekvemmelige? For hende er undervisning ikke bare et job, det er en profession. Hvis lærerne skal være rigtig professionelle, så skal de puffe til hinanden, så de bliver bedre næste måned. Verden skal ikke ændres henover en nat, men den skal forbedres gennem små skridt.
"Hvis ikke vi udfordrer vores egen undervisning og lytter til forskningen kommer vi til at undervise efter de samme metoder i 30 år, men verden og elevernes undervisningsbehov ændrer sig", lyder opsangen fra den tidligere embedskvinde. Selvom det er rart med metoder, man som lærer kan bruge altid, så kunne det være, at kollegaen havde en anden og måske bedre måde.
Lærer i Esbjer: Vi kan ikke mærke inspirationen fra Ontario
"Hvordan ved du, at dine metoder er gode? Er det, fordi du har brugt dem længe, og de er bekvemmelige, eller er det, fordi du kan se, at de virker bedre end andre metoder? Det er fint nok, at lærere har nogle metoder, som de bliver ved med at vende tilbage til, men overvej lige, hvorfor det er lige præcis dem, man bruger", siger Mary Jean Gallagher og opfordrer til, at lærere sammenligner hinandens klasser og deres læringsresultater for både de gode og dårlige elever. I det øjeblik kan lærerne diskutere og reflektere over deres egen og kollegaens metoder. I sidste ende handler det nemlig for Mary Jean Gallagher om, at alle hæver forventningerne til både sig og andre, elever såvel som lærere.
Fagbladet Folkeskolen udkommer i morgen med en række artikler om, hvordan ideer og erfaringer fra Ontario er blevet til virkelighed på danske skoler.