Lærerne lærer at bruge elevcentreret undervisning på ALP-kurset. De lærer også grundlæggende læsepædagogik med fonetik

Lærernes Dag samler ind til Liberia

5. oktober er Lærernes Dag og for at markere dagen, samler Ibis og Danmarks Lærerforening ind til uddannelse af lærere i Liberia, så de bliver bedre rustet til at give eleverne en god uddannelse.

Offentliggjort Sidst opdateret
Landsbyen har selv bygget skolen for at være med i ALP-projektet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes Dag blev fastlagt af Unesco i 1994.

"Lærernes Dag er en god anledning til at markere, hvor stor betydning skolen har for samfundet, og hvor enorm betydning den enkelte lærer har for den enkelte elev. Mange lærere er virkelig dedikerede til deres job. For dem er det at lykkes som lærer nærmest det samme som at lykkes som menneske", siger formand for DLF, Anders Bondo Christensen.

Ibis har et stort skoleprojekt i Liberia for de 10-24 årige - Accelerated Learning Programme (ALP-skoler). På tre år skal de have mulighed for at tage en grundskoleuddannelse, der normalt tager seks år. Formålet er at give de elever, der ikke har gået i skole under de 14 år lange borgerkrige, en basisuddannelse. Proektet skal desuden uddanne kvalificerede lærere.

I hele verden mangler der 18 millioner lærere, og alene i Liberia mangler der omkring 11.000 lærere. Mange af lærerne i Liberia har selv svært ved at læse og skrive. Derfor har de hårdt brug for uddannelse. På ALP-kurserne får de faglig viden, uddannelse i grundlæggende læsepædagogik, og de lærer elevcentreret undervisning.