Klaus Borgen Kronback Arildslund drømmer om at få tid nok til at planlægge, blive inspireret og dygtiggøre sig selv. For så kunne én lektions biologi om ugen sagtens være nok.

"Jeg savner tid til at dygtiggøre mig"

På Fredensborg Skole i Nordsjælland underviser Klaus Borgen Kronback Arildslund 7.-9. klasse i biologi, geografi og fysik/kemi. Han drømmer om at tage ud i naturen med eleverne og fordybe sig i den undersøgende undervisning.

Offentliggjort

FAGLIG FUSER

Skolens fag blev ikke styrket af folkeskolereformen fra 2013.Det viser en undersøgelse foretaget af Folkeskolen. Ilangt de fleste fag har lærerne svært ved at lave den undervisning,de drømmer om.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De lange, lange skoledage er en udfordring for både elever og lærere. Jeg tænker tit, om det overhovedet skaber nogen værdi at være der så længe, når alle parter er helt færdige klokken 14 eller 15. Forbereder vi bare eleverne på, at de skal være vant til et 8-16-job?

Det er min drøm, at vi får kortere skoledage og mere forberedelsestid til at skabe god og værdifuld undervisning, hvor der for eksempel er bedre mulighed for at planlægge spændende ture ud i vores smukke natur. Jeg når det i hvert fald ikke i lige så høj grad, som jeg ønsker, for det kræver tid at planlægge turen.

Lærerne: Reformen svækkede vores fag

Det er så ærgerligt, men det kræver altså tid at undersøge stedets dyreliv og planterige. Og så synes jeg virkelig, at man skal se nærmere på den administrative del af vores arbejde og alle møderne, for det fylder virkelig meget i hverdagen. For det meste er det tid, jeg langt hellere ville bruge på konkret forberedelse eller faglig research.

I min optik vil det gøre både mig selv, mine kolleger og mine elever gladere, og det vil give os mere energi og overskud til at være nysgerrige i hverdagen. Det er lysten, der skal drive værket, og jeg tror, at det vil hjælpe gevaldigt, hvis vi får en mindre mekanisk skoledag. Lige nu handler det alt for ofte om at styrte videre til det næste undervisningslokale, og vi glemmer helt at reflektere over det, som vi lige har lært og undervist i. Det er vel ikke meningen? Som lærer har jeg i hvert fald tit fornemmelsen af, at læringen og oplevelserne i klasserne ikke når at bundfælde sig.

Jeg drømmer om at få mere overskud til undersøgende undervisning, og at eleverne får mere overskud til at fordybe sig og gå på opdagelse. Jeg behøver ikke mere undervisningstid, for jeg kan sagtens få den ene times biologi om ugen til at blive megainspirerende. Men jeg mangler tid til at planlægge, blive inspireret og dygtiggøre mig.