Kender du jobbet?
Henriette Ergemann er selvstændig og formand for Kalundborg Kommunes børne- og familieudvalg. Men da hun begyndte som lærervikar, fik hun lyst til at læse til lærer.
Foto: Claus Bech.
Skolepolitiker er vikar: ”Jeg får helt lyst til at blive lærer i stedet”
Formand for Kalundborg Kommunes børne- og familieudvalg Henriette Ergemann har taget job som lærervikar på en af kommunens skoler. Læs om hendes erfaringer.
Hvorfor er du lærervikar?
”Jeg har været selvstændig i flere år og savnede kolleger og
noget mere at rive i. Der kan godt gå 14 dage uden en ordre i min webshop med skønhedsprodukter,
og salget af kød fra egen svineproduktion hæmmes af, at det ikke er til at få
en slagter. Men jeg er også formand for Kalundborg Kommunes børne- og
familieudvalg, og det gør det svært at have et fuldtidsarbejde. Jeg kan godt
lide børn, så da Hvidebækskolen søgte en tilkaldevikar, sendte jeg en
ansøgning. Som vikar kan jeg bedre sige fra, når jeg skal bruge hele dage på
politisk arbejde, men jeg har været meget på skolen, og lige nu har jeg fuldt
skema i 14 dage”.
Hvem underviser du?
”Jeg begyndte i inklusionscentret, som er for elever med
ADHD, autisme eller andre udfordringer. Det er mest der, jeg er. Jeg kan godt
lide, at der er færre elever i klasserne og en tydelig struktur for dagen.
Børnene opfører sig virkelig pænt. Det giver mig energi, når en dreng, som ikke
har deltaget i musik i flere måneder, pludselig gør det. Så kan jeg mærke, at
jeg har gjort en forskel, og det elsker jeg”.
Hvad giver vikarjobbet dig som udvalgsformand?
”Jeg får kendskab til praksis, og det kan jeg bruge, når vi
skal træffe beslutninger i udvalget. Det er for eksempel svært at stå alene med
24 elever i en klasse. Som politiker slås jeg for at få flest mulige midler til
mit område, men vi synes aldrig, at vi er hænder nok i skolen. Det handler dog
ikke kun om penge. Vi er nødt til at ændre rammerne for, hvad det vil sige at
lave skole. Vi gør meget ud af, at børn skal være nysgerrige, eksperimentere og
røre ved tingene i børnehaven, men i skolen skal de sidde stille. Den største
udfordring er at finde ud af, hvordan vi kan ændre undervisningen, og det skal
vi gøre ved at lytte til skolerne. Her kan jeg være limen”.
Hvilke kommentarer får du på skolen om, at du er
udvalgsformand?
”Jeg begyndte i september sidste år, og i den første tid var
der ikke mange, som sagde noget. Nogle tænkte måske, at jeg kom for at holde
øje med dem, men da stemningen blev god til julefrokosten, kom flere hen til
mig og sagde: ’Du er en succesrig politiker, så hvorfor vil du være lærervikar?
Og hvor længe kan vi regne med at beholde dig?’ Jeg svarede, at på skolen er
jeg lærer og ikke udvalgsformand. Det fik folk til at sænke skuldrene. Nu tror
jeg, at de tænker, det er fedt, at en politiker ser, hvad de står i”.
Får du stikpiller om, at Kalundborg Kommune ikke har indgået
en lokal arbejdstidsaftale?
”Det er der overhovedet ikke nogen, som har nævnt. Lærerne
kan godt skille tingene ad, så på skolen er jeg bare Henriette med lærertimer.
Men indimellem er der elever, som er helt overraskede over, at de har set mig i
avisen”.
Hvordan kan du trække på dine 15 års erfaring som sælger?
”Jeg har en lederuddannelse fra Dansk Supermarked, hvor jeg
havde med medarbejdere at gøre. I skolen er det små mennesker, jeg arbejder
med, men opgaven med at danne relationer, motivere og løse konflikter er den
samme. Jeg har ikke en pædagogisk uddannelse, men man kan ikke snyde børn. De
kan mærke, om man kan lide dem og det, de laver. Jeg er god til at danne
relationer, så jeg kommer hurtigt ind på livet af eleverne”.
Hvilke udfordringer oplever du som vikar?
”Jeg sætter ikke bare en film på, for eleverne skal have
noget ud af mine lektioner. Men det kan være svært at få ro i en klasse. Jeg
har hørt vikarer beskrive det som en krigszone, når de træder ind i en ny
klasse. Sådan kan jeg også opleve det, for uden relationer er der elever, som
ikke har respekt for læreren. Den udfordring kan læreruddannede også stå med,
så jeg synes ikke, at jeg er mere udfordret end det faste personale. Men der er
forældre, som burde se, hvordan deres børn opfører sig i skolen”.
Har jobbet givet dig lyst til at uddanne dig til lærer?
”Det har det faktisk. Hvis du havde spurgt mig for to år
siden, havde jeg sagt, at det aldrig ville ske, men jeg er vild med at
undervise, jeg holder af børnene, og jeg vil gerne være med til at løse de
store udfordringer i folkeskolen med blandt andet inklusion, som aldrig må
blive en spareøvelse. Skolelederen har også spurgt, om ikke jeg vil læse til
lærer. I første omgang venter jeg, til jeg ved, om jeg er så heldig at blive
genvalgt til kommunalvalget i november, og hvilke poster jeg får tildelt. Derefter
vil jeg finde en løsning, for jeg har lyst til at bygge teori oven på mine
erfaringer fra praksis”.