Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hver gang der kommer besparelser, bliver det sværere for lærere og pædagoger, at få børn til at lykkes. Og nu er det blevet så svært, at det kan få konsekvenser for en hel generation af middelfartborgere. Sådan lyder advarslen fra lærere og pædagoger på Anna Trolles Skole i Brenderup ved Middelfart.
I fredags nedlagde de arbejdet for at sætte sig sammen og beskrive situationen i et brev, som de sendte til skoleudvalget i Middelfart. I brevet fortæller de, hvordan de gennem lang tid trods besparelser, har fået skoledagen til at fungere.
"De enkelte lærere finder genveje, bruger materialer hjemmefra, bruger egen tid, dækker ind for hinandens undervisning og forældre inddrages til, i højere grad, at løfte folkeskolens opgaver. Problemet med det er selvfølgelig, at hver eneste gang personalet på skolerne lykkes på trods af besparelser, kan vi se frem til flere besparelser. Det er i allerhøjeste grad en ond cirkel", står der i brevet.
Middelfart: Lærere nedlægger arbejdet i protest mod besparelser
Inklusionsmodel skader undervisningen
Et stort ønske fra lærere og pædagoger er, at kommunen laver tildelingsmodellen til inklusion om, og at der tilføres flere resurser til skolerne. I brevet er det tydeligt, at det som presser lige nu på Anne Trolles Skole er, at Middelfart Kommune har valgt at dele inklusionsmidlerne ud på alle skoler, hvilket betyder, at det er den enkelte skole, der skal betale, når et barn sendes i et andet tilbud på for eksempel en specialskole.
"På Anna Trolles Skole inkluderer vi langt de fleste elever med succes, men for nogle elever er folkeskolen ikke det rigtige tilbud. Grundet tildelingsmodellen kommer skolerne til at stå i et dilemma, hvor de skal træffe et valg og prioritere i forhold til, om eleven skal sendes i et andet tilbud. Skal vi fyre en medarbejder, spare på de ydelser vi leverer, eller varetage barnets tarv?", står der i brevet.
Skoleudvalget i Middelfart begrunder besparelser med, at der er kommet færre børn i kommunen i perioden mellem 2016 og 2019. Men i brevet skriver lærere og pædagoger, at der i kommunen er en nedgang på 4 klasser i perioden, men samtidig en nedgang på 28 lærere.
"Ledelsen på vores skole har ganske fornuftigt prioriteret, at der er voksne nok til alle klasser, så der fortsat kan være en høj faglighed og en tydelig voksen for eleverne. Og med den plan undgår vi bl.a. sammen-læsning af timer, som vi ser på andre skoler, hvor en lærer eller pædagog kan stå alene med 2 klasser. Problemet er selvfølgelig, at de besvarelser, der ligger for dagen, alligevel går ud over vores elever", står der i brevet.
Dannelse under pres
Ture ud af huset, skolekomedien, skolefest, lejrskole i 8.klasse og internationalt samarbejde er nogle af de ting, som er sparet væk på Anne Trolles Skole.
"Vi er bange for, at de bløde, ikke målbare, men i vore øjne utrolig vigtige, værdier, bliver svære at udvikle, når sparesablen svinges i en sådan grad, at kødet er væk, og det bærende skelet snart er hugget i stumper", står der i brevet.
I fredags sagde formand for skoleudvalget i Middelfart Kommune, Jens Backer Mogensen (S) til folkeskolen.dk, at han gerne vil lytte til lærerne.
"Jeg vil gerne have, at vores lærere føler, at vi tænker på dem. Nu ved vi jo ikke, hvad der kommer af rammer i år, men i forvejen arbejder vi jo på at se om vi kan holde en hånd under skolerne", lød det fra Jens Backer Mogensen.
Og den melding er talsmanden for lærerne Micky Lindhardt glad for.
"Det er jeg glad for at høre. Vi håber, at de tager det til sig og får lavet det om", siger han og fortæller, at lærerne var tilbage på arbejdet omkring kl. 13.20 i fredags.