Folkeskolens første omtale af de nye lærere fra Silkeborg blev bragt i marts 2011.
Beholder vi jobbet?
Det går fremad med beskæftigelsen, men jobfremtiden er usikker, lyder meldingen fra de nyuddannede
lærere, som Folkeskolen har fulgt igennem et år.
Hvordan er det at få foden indenforpå arbejdsmarkedet for nye lærere?
Det spørgsmål har Folkeskolen forsøgt at besvare ved atfølge en gruppe lærere, der tog deres eksamen fra læreruddannelseni Silkeborg for knap et år siden. De nye læreres jobsituation erblevet dækket gennem interview og spørgeskemaundersøgelser, der harresulteret i artikler i Folkeskolen og på lærerjob.dk (Folkeskolennummer 7 og 20 i 2011 og lærerjob.dk 5. april, 19. august, 8. og15. november 2011 og 13. januar og 1. marts 2012).
Som det fremgår af denne sidste artikel om de nye midtjyskelærere, har mange af dem svært ved at få fat i et ordentligtjob.
Unge læreres ledighed stiger
• Arbejdsløsheden blandt unge lærere er næsten fordoblet indenfor det seneste år. Sidste år i februar var 5,7 procent af ungelæreruddannede arbejdsløse, og tallet er nu steget til 10,7 procentifølge en ny opgørelse udarbejdet af fagforbundet FTF på basis afnye ledighedstal fra Danmarks Statistik.
• Det er besparelserne på og nedlæggelse af skoler, der er årsagtil stigningen. Danmarks Lærerforening har beregnet, at der de tosidste skoleår samlet er blevet nedlagt 3.364 lærerstillinger. Iløbet af det kommende skoleår regner foreningen med, at yderligere900 stillinger vil blive nedlagt. Dermed vil der siden 2010 i altvære blevet nedlagt otte procent af samtlige lærerstillinger ilandet. Til sammenligning er elevtallet blot faldet med 1,5 procenti perioden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For et halvt år siden havde kun ni et arbejde. I dag er det 15. På den måde går det fremad med beskæftigelsen for de nye lærere, men mange af dem har kun arbejde frem til sommerferien.
Skal der tre uddannelser til?
Siden de blev færdiguddannede i juni 2011, har Folkeskolen fulgt en snes midtjyske læreres færden på arbejdsmarkedet. Den nyeste rundspørge tyder på, at mange af dem er ved at få foden indenfor i folkeskolen eller i en anden skoleform.
Lærerjob efterlyses
11 af de 23, som er med i undersøgelsen, har i dag et job på fuld tid, og fire har et deltidsjob på en folkeskole. Af de øvrige er seks i gang med en ny uddannelse, og en har arbejde som pædagog.
Mange vikariater
Selvom det går fremad, er jobsituationen alt andet end lyserød. De fleste af de nye lærere er ansat i vikariater, og kun få er sikre på at have et job blot et par måneder frem.
»Mit vikariat varer skoleåret ud. Det er fint, men hvad der sker næste år, er helt usikkert. Det er meget svært at komme i nærheden af en fast ansættelse«, siger Michael Haagensen.
»Jeg har fået et job på Bornholm, men det er ikke til at sige, om jeg beholder det. Der er netop blevet afskediget 22 lærere på øen, så beskæftigelsessituationen er presset!« siger Kasper Rasmussen.
Ihærdighed og opsøgende aktivitet har skaffet flere i arbejde. Et eksempel er Lasse Thisgaard. Efter 12 jobafslag vurderede han sidste efterår chancerne for at få et lærerjob til at være meget små, selvom han brugte en stor del af sin tid på at holde øje med opslag og på at skrive ansøgninger.
Nye lærere er ikke til salg for hvad som helst
Trods pessimismen lykkedes det til sidst at få et barselsvikariat 70 kilometer fra bopælen.
»Det er ikke sjovt at skulle bruge lang tid på transport hver dag, men jeg er glad for arbejdet, og hvis alternativet er ikke at undervise, tager jeg gerne de mange kilometer med«, siger den unge lærer.
Lasse Thisgaard leder i øjeblikket efter et nyt job.
Hjælper uddannelse?
Flere af de lærere, der tager en ny uddannelse, gør det på grund af de dårlige jobudsigter. Men hjælper det?
»Beskæftigelsessituationen betyder, at det er godt at have noget andet at give sig til. Da jeg gerne vil undervise på en efterskole, har jeg derfor taget en uddannelse som friluftsvejleder, men jeg har ingen anelse om, hvorvidt det bliver nemmere at få et job«, siger Bitten Bebendorff Scheller.
Denne artikel er den sidste om de nye midtjyske læreres jobsituation. Folkeskolen ønsker dem god vind fremover!