Lodtrækningen blev til en vurdering: De 50 skoler er fundet

50 skoler i 29 kommuner. Skolerne, som får lov at deltage i forsøget om kortere skoledage, skulle oprindeligt have været fundet ved en lodtrækning, men blev i stedet vurderet individuelt. "Jeg synes det var mere fair", siger undervisningsminister Merete Riisager.

Offentliggjort

FORSØGET OM KORTERE SKOLEDAGE

76 skoler har ansøgt om at blive del af forsøget.

Forsøget kan omfatte hele skoler, hele klassetrin, flere klassereller en enkelt klasse.

Forsøgsordningen strækker sig over 3 skoleår (2017/18 - 2019/20)og giver mulighed for at fravige:

§14b - Der stiller krav til undervisningstid.

§16a - Der stiller krav til understøttende undervisning.

Forsøget bliver evalueret, og det er en betingelse fordeltagelse i forsøget, at de deltagende skoæer forpligter sig tilat deltage i evalueringen. 

§14b:  

Undervisningstiden tilrettelægges således, atden i et skoleår har en samlet varighed af

1) mindst 1.200 timer i børnehaveklassen ogpå 1.-3. klassetrin,

2) mindst 1.320 timer på 4.-6. klassetrinog

3) 1.400 timer på 7.-9. klassetrin.

§16a:

Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, ogobligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttendeundervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes tilforløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhængmed undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, ellersom sigter på at styrke elevernes læringsparathed, socialekompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

76 er blevet til 50. Skolerne, som skal deltage i Riisagers forsøg med kortere skoledage, er nu blevet udvalgt - se listen over skolerne nedenfor.

Men i stedet for den planlagte lodtrækning er skolerne blevet udvalgt efter en individuel bedømmelse. Undervisningsminister Merete Riisager forklarer ændringen fra den oprindelige model:

"Der har været rigtig stor interesse for forsøget, selvom tidsfristen har været kort. Vi ville gerne lave en faglig vurdering af ansøgerne, som vi kunne udvælge på baggrund af i stedet for en tilfældig model".

Riisagers forsøg: 76 skoler vil have kortere skoledage

Minister ærgrer sig over at afvise skoler

Hvad udvalgte I skolerne ud fra?

"Vi har lavet en ramme for forsøget, der går ud på, at hvis man vi forkorte skoledagen, så skal man gøre det på en måde, der understøtter den gode undervisning. Det kan for eksempel være ved at lave en særlig indsats for de elever, der har svært ved at leve op til det faglige niveau. Det kan også være i forhold til elever, der har klaret sig godt, eller initiativer, som inddrager det lokale erhvervsliv", siger undervisningsministeren. 

Hun understreger, at den pædagogiske faglige vurdering af skolerne har vægtet højt.

"Man kan så altid diskutere, om det så er de rigtige skoler, der har fået lov at være med. Jeg er ærgerlig over, at vi bliver nødt til at sige nej til nogen, men jeg glæder mig over, at interessen er så stor. Denne interesse er noget, jeg vil tage med mig videre". 

Riisager om skoleforsøg: Vi giver lidt energi tilbage til skolerne

Hvem lavede vurderingerne?

"Det blev gjort af nogle dygtige embedsfolk i husee ud fra de rammekriterier, der var blevet stillet op i forsøget".

Ellemarkskolen er blande de 50 skoler: Vi vil booste naturfagene 

Der har ikke været nogle lærerfaglige vurderinger inde over i udvælgelsen af de 50 deltagende skoler?

"Nej, vi har gjort det, som man typisk gør. Det er ministeriet, der definerer rammen og læser ansøgningerne igennem. Man kan altid udfordre det endelige resultat, men vi har gjort os meget umage med vurderingerne, fordi jeg synes, at det var mere fair end at lave en lodtrækning".