”Jeg er 50, og det virker helt uoverskueligt at skulle have
det arbejdspres i 19 år mere”.
”Som
vilkårene er nu, kan jeg ikke forestille mig at fortsætte”.
”Jeg
er usikker på, om jeg mentalt kan klare flere år”.
Sådan
skriver tre forskellige lærere i en undersøgelse om ønsker og vilkår for
seniorarbejdslivet, som Folkeskolen har fået foretaget blandt
folkeskolelærere og børnehaveklasseledere over 50 år.
På
trods af et stort arbejdspres er to ud af tre alligevel villige til at forlænge
deres seniorarbejdsliv, hvis de kan få mere fleksible arbejdsvilkår.
64
procent af lærerne angiver i undersøgelsen, at de ville fortsætte i deres job
ud over deres påtænkte tilbagetrækningsalder, hvis hverdagen i folkeskolen var
mere fleksibelt indrettet fra 60-årsalderen. 20 procent svarer nej til at
fortsætte ud over den planlagte efterløns- eller pensionsalder.
Mona
Larsen, leder af Videnscenter for Fastholdelse af Seniorer på Arbejdsmarkedet,
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har læst Folkeskolens
undersøgelse, og hun ser et overraskende stort arbejdskraftpotentiale i
tallene. Lærernes svar vidner om en høj grad af faglighed og engagement.
”Det
er bemærkelsesværdigt, hvor mange lærere der gerne vil arbejde længere, hvis de
fik mere fleksible rammer. Og ikke mindst hvor mange år de gerne vil arbejde
længere med mere fleksible rammer. Så her er bestemt et potentiale for
arbejdskraft”, siger Mona Larsen.
Jeg har været lærer i 29 år, jeg går glad på arbejde hver dag og elsker mit arbejde. Men det er hårdt arbejde, og der er ingen muligheder, når man begynder at blive gammel.
Lærer i undersøgelsen
Blandt
de 64 procent, som er villige til at forlænge deres arbejdsliv, ville hver
tiende lærer eller børnehaveklasseleder blive et år længere, 40 procent ville
blive to-tre år længere, og næsten lige så mange ville forlænge arbejdslivet
med over tre år.
Lærernes ønsker
Den ønskede fleksibilitet i hverdagen handler især om at gå
ned i tid, som 78 procent peger på. Mange efterspørger fridage: ”Nedsat tid
omsat til ugentlig fridag”, efterlyser en lærer i undersøgelsen.
55
procent ønsker sig også flere seniordage til at fordele over året. I dag har
DLF-medlemmer i folkeskolen ifølge overenskomsten ret til to seniordage ved 60
år. Tre seniordage, når man fylder 61 år, og fire seniordage fra 62 år.
Ud
over en kortere arbejdsuge går ønskerne også på at undervise i færre klasser og
bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaven: ”Færre ugentlige
undervisningslektioner, så der er tid til at tage hånd om alle elever”, skriver
en lærer i undersøgelsen.
En
anden efterlyser: ”Mere ro i jobbet. Mulighed for fordybelse i den
undervisning, jeg planlægger”.
Et
gennemgående ønske i svarene er derfor, at man fra 60-årsalderen begynder at
kunne skære møder fra, slippe for gårdvagter, tilsyn og udflugter.
Mens
ønsker om en anden fagfordeling kan sendes forbi skolelederens bord, peger
andre svar i retning af den politiske styring af folkeskolen:
ӯkonomiske
muligheder for at gøre undervisningen mere spændende og relevant. Bedre fysiske
rammer”, lyder en kommentar, mens en anden kæder lysten til at forlænge
arbejdslivet sammen med:
”En
skole under mindre pres og med mere meningsfuldhed: mindre testkultur og mere
almen/demokratisk dannelse”.
Forskel fra skole til skole
Undersøgelsen afslører også, at der er forskel på, om man
kan få særlige seniorvilkår – og at det giver anledning til frustration.
”I
den kommune, hvor jeg er ansat, er de ikke interesserede i at tilbyde seniorer
mulighed for at fortsætte på seniorvilkår”, skriver en.
”Ser
ikke, at det vægtes – og der ansættes mange unge kolleger. Dog ser jeg
tydeligt, at vi ældre trækker det største læs, da det ofte er erfaring,
overblik og robusthed, der gør forskellen for at lykkes med undervisning og
socialt arbejde i en klasse”, skriver en anden.
Andre
steder kan lærerne godt få mere fleksible rammer i hverdagen, når de bliver
seniorer.
”Jeg
fylder 68 til december, underviser kun i to fag, er i færre klasser end
tidligere og har en del timer, der registreres som støttetimer, men hvor vi
reelt arbejder som i en tolærerordning. Det er meget tilfredsstillende”,
skriver en lærer.
Kristian
Dissing Olesen, næstformand i Skolelederforeningen, forklarer forskellene med
dels de forskellige kommuners overordnede seniorordninger, dels den enkelte
skoles mulighed for at imødekomme ønsker til mere fleksible seniorvilkår.
”Der
kan være stor forskel på den enkelte skoles muligheder rent økonomisk og
strukturelt, når det handler om at imødekomme skemaønsker. Nogle kommuner har
en meget stram økonomi og skal spare mange penge på grund af for eksempel
faldende elevtal, og måske er det samtidig en lille landsbyskole, så her kan
det være meget vanskeligt”, forklarer Kristian Dissing Olesen.
”Andre
steder er der måske meget mere økonomi til rådighed per elev, og eksempelvis på
en stor byskole med fyldte klasser og mange ansatte kan mulighederne potentielt
være større. Teknisk set er det dyrere at have flere lærere på nedsat tid end
kun fuldtidsansatte – dermed ikke sagt, at der ikke også kan være gode
bevæggrunde og fordele ved det. Pointen er, at en presset økonomi desværre kan
udfordre fælles ønsker og gode intentioner”, fortsætter han.
Fare for nedslidning
Hos Mona Larsen, leder af Videnscenter for Fastholdelse af
Seniorer på Arbejdsmarkedet, er der ingen tvivl om, hvad skoleledere og
kommuner bør gøre: ”Se at få tilbudt noget mere fleksibilitet”.
Hun
peger på, at Folkeskolens undersøgelse ikke kun afdækker et
arbejdskraftpotentiale, den peger også på en alvorlig nedslidningsudfordring.
”Mere
end en tredjedel – 36 procent – svarer, at de overvejer at gå på
selvfinansieret pension, før de har mulighed for at gå på efterløn eller
pension. Det er et højt tal, som kan handle om en generel udfordring i forhold
til arbejdspres og arbejdsmiljø”, siger Mona Larsen.
Men
det kræver både økonomi og en meget tæt og løbende dialog mellem medarbejdere
og ledelse at få de rette seniorvilkår i spil.
”Lærerne
efterspørger især nedsat tid og flere seniordage, men når man gør nedsat tid
til en ret blandt seniorer, er risikoen, at det også gives til de lærere, der
ville være blevet alligevel. Hvis nedsat tid kun gives til udvalgte, er det en
kæmpe udfordring at få det målrettet til netop dem, hvor nedsat tid reelt vil
gøre en forskel”, siger hun.
For
når man taler om fastholdelse af seniorer og arbejdskraftpotentiale, er der
brug for individuelle løsninger, der passer til den enkeltes behov.
”Vi
kan ikke sige 100 procent, hvad der virker for alle, når de når en bestemt
alder. Så det er vigtigt at skabe en kultur på den enkelte arbejdsplads, hvor
det er legitimt at oprette særlige ordninger ved særlige behov. For jo ældre vi
bliver, jo mere forskellige bliver vi”, pointerer Mona Larsen.