Formanden for Lærerstuderendes Landskreds er glad for, at nyuddannede kommer i job, men han frygter, at de nye lærere skræmmes væk fra faget, når de kommer ud på skoler, hvor meget er kaos på grund af reformen.

Uenighed om presset på nyuddannede lærere

Vi risikerer, at nyuddannede lærere forlade faget hurtigt, fordi de er blevet kastet for løverne med den nye reform, mener de lærerstuderendes formand, Bob Bohlbro. Han mener, der det er nødvendigt at ansætte flere lærere i skolen, men det afviser skolechefen i Egedal Kommune: "Der er resurser nok", lyder det.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Lærkeskolen i Egedal Kommune har der været stor udskiftning i besætningen i år. Blandt 20-25 nyansættelser, er seks af dem nyuddannede lærere og yderligere tre-fire er næsten nye, fortæller formanden for Egedal Lærerkreds, Steen Herløv Madsen.

Nyuddannede lærere får job med det samme

Selv om kredsformanden er glad for de nye kræfter, mener han alligevel, at der er ansat forholdsmæssigt for mange lærere med ingen eller lidt erfaring. Der er i alt 60-70 lærere på skolen, så der er tale om hver sjette eller syvende lærer.

"Det er et problem, at det sker så massivt ved et skoleårs start. De allerede ansatte lærere har opgaven at tage godt imod de nye, men det er der ikke overskud til i netop det her år", siger Steen Herløv Madsen.

"Det er svært at være ny i det hele taget, men i år er det med flere undervisningstimer end normalt", siger han.

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds er glad for, at nyuddannede kommer i job, men han frygter, at de nye lærere skræmmes væk fra faget, når de kommer ud på skoler, hvor meget er kaos på grund af reformen.

Derfor skal skolerne ansætte flere lærere, mener Bob Bohlbro. Det vil gøre livet lettere for både nye som erfarne, siger han.

Skolechef: Der er resurser nok

Skolechef i Egedal Kommune, Egon Agerlin, er uenig.

"Vi har de resurser, der skal til, for at løse den opgave, der skal løses", siger han og afviser dermed, at der er brug for flere lærere på skolerne.

Egon Agerlin anerkender, det er svært at være ny, men siger, at det i høj grad handler om at vende sig til en ny kultur.

"Vi ved godt, lærerne er meget presset på grund af ændrede arbejdsregler, men tilbagemeldingen fra skolerne er, at det kører godt nok med at hjælpe de nye", siger han.

"Men selvfølgelig er vi opmærksomme på at hjælpe nyuddannede".

Stor udskiftning i besætningen

Udover, at der er ansat mange nyuddannede og lærere med lidt erfaring i Egedal Kommune i år, har antallet af nyansættelser generelt været højt i år, hvor der er ansat omkring 90 nye lærere.

Egon Agerlin vurderer, at en tredjedel af dem er uprøvede, og hvis der er mange nye et sted, medgiver skolechefen, at det kan være sværere end ellers.

"Det er vel altid sværere, hvis man havner et sted, hvor der er rigtig mange nye. Der vil det altid være svært", siger han. 

Skoleleder: De nye ansættes, fordi det er de bedst kvalificerede

Per 6. oktober var der kun tre ledige lærere i kommunen, og der er derfor i år blevet ansat en del ikke-læreruddannede. Det er nyt i forhold til de seneste år, fortæller Steen Herløv Madsen, som frygter lærermangel i kommunen.

Men det er ikke derfor, at en stor del af de nyansatte på Bækkegårdsskolen er lærere med ingen eller lidt undervisningserfaring.

"Vi ansætter dem, vi mener, er mest kvalificerede", siger Heidi Wang, der er pædagogisk leder på skolen. 

Hun fortæller, at der generelt er ansat flere lærere i år, både erfarne og nyligt uddannede. 

De lærerstuderendes formand og Egedal lærerkreds mener, at nyuddannede er presset, fordi de erfarne lærere ikke har lige så meget tid til at tage dem under vingerne som tidligere. Hvad mener du? 

"Jeg kan referere til, at jeg har holdt to møder med alle nyansatte, og den generelle tilbagemelding er, at de er blevet taget godt imod. Jeg tror, de oplever som alle andre lærere, at arbejdsdagen er udfordrende. Især i år, hvor de lander ned i en tid med mange ændringer på grund af reformen", lyder det fra Heidi Wang.

Lærermanglen trænger sig på i 40 kommuner

Risikerer at forsvinde fra faget

Bob Bohlbro frygter lærermangel i hele landet på sigt. De nye forlader faget, tror han.

"Vi (LL, red.) er bange for, at årsagen til det er lov 409 (arbejdstidsloven, red.), som gør, at erfarne lærere stopper. En nyuddannet kan stadig overveje, om det er det her, man vil. Så når mange erfarne siger fra nu her, kan man også forestille sig, at mange nye vil gøre det", siger Bob Bohlbro.

DLF vil dokumentere den nye skolevirkelighed

"Arbejdsvilkårene skal være gode for nye såvel som erfarne. I den nye reform er der meget mere arbejde, men hvis man ikke sørger for gode vilkår til de nye, vil mange forlade faget", siger han.

Men er risikoen for, at dimittenderne forlader lærerfaget ikke større, hvis de ikke kan få job?

"Det er det, vi i mange år har sagt. Hvis lærerne ikke får job fra start af, er der stor risiko for at ryge ud af branchen. Så jo, det er et paradoks, at arbejdstidsloven måske har åbnet op for flere nyuddannede i job, men samtidig ender med at skræmme dem væk igen. Men i bund og grund er løsningen, at der generelt skal ansættes flere lærere", siger Bob Bohlbro.