"Hvis lærere må møde uforberedte til undervisningen, begynder mange at overveje, om der er for langt mellem deres ambitioner og virkeligheden. Det er der, vi har det største problem lige nu, for det vil også smitte af på interessen for at blive lærer", siger a-kassens formand, Gordon Ørskov Madsen.

Lærermanglen trænger sig på i 40 kommuner

Manglen på lærere begynder at presse sig på rundt om i landet. 24 kommuner har højst fem ledige lærere, og i 16 andre er mellem seks og ti lærere uden job. Det viser en ny opgørelse fra Lærernes A-kasse. Det giver de ledige gode jobmuligheder, men overordnet set er a-kassens formand alvorligt bekymret.

Offentliggjort

Kommuner med færrest ledige lærere

I 24 kommuner er antallet er ledige lærere på fem ellerderunder:

  • Dragør: 1
  • Greve: 1
  • Ærø: 1
  • Fanø: 1
  • Læsø: 1
  • Samsø: 2
  • Herlev: 3
  • Egedal: 3
  • Vallensbæk: 3
  • Solrød: 3
  • Stevns: 3
  • Lejre: 3, heraf 1 dimittend
  • Billund: 3
  • Glostrup: 4
  • Brøndby: 4, heraf to dimittender
  • Ishøj: 4, heraf 1 dimittend
  • Sorø: 4, heraf 1 dimittend
  • Ikast-Brande: 4, heraf 1 dimittend
  • Allerød: 5, heraf 3 dimittender
  • Hørsholm: 5, heraf 1 dimittend
  • Albertslund: 5, heraf to dimittender
  • Kerteminde: 5, heraf 2 dimittender
  • Nordfyn: 5
  • Morsø: 5, heraf 2 dimittender

Kommuner med flest ledige lærere

Så mange lærere er uden job i de 12 kommuner med flestledige:

  • København: 282, heraf 77 dimittender.
  • Aarhus: 194, heraf 69 dimittender.
  • Odense: 116, heraf 42 dimittender.
  • Aalborg: 111, heraf 50 dimittender.
  • Svendborg: 82, heraf 21 dimittender.
  • Silkeborg: 63, heraf 14 dimittender.
  • Esbjerg: 56, heraf 19 dimittender.
  • Hjørring: 55, heraf 17 dimittender.
  • Vejle: 35, heraf 9 dimittender.
  • Holbæk: 33, heraf 4 dimittender.
  • Frederiksberg: 33, heraf 10 dimittender.
  • Faaborg-Midtfyn: 30, heraf 8 dimittender.

Laveste ledighedsprocent

  • Dragør: 0,05
  • Greve: 0,05
  • Ærø: 0,05
  • Fanø: 0,05
  • Læsø: 0,05
  • Samsø: 0,10
  • Herlev: 0,15
  • Egedal: 0,15
  • Vallensbæk: 0,15
  • Solrød: 0,15
  • Stevns: 0,15
  • Lejre: 0,15
  • Billund: 0,15

Største ledighedsprocent

  • København: 13,7
  • Aarhus: 9,42
  • Odense: 5,64
  • Aalborg: 5,39

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er sket et væsentligt fald i ledigheden efter sommerferien - fra 3,7 procent i august 2013 til 2,6 procent et år senere. Lige nu står kun 2.058 lærere uden job, viser tallene, som a-kassen trak i mandags. Det giver den enkelte ledige god muligheder for at komme i arbejde, men samtidig nærmer man sig et kritisk niveau i forhold til, om der er lærere nok til de ledige stillinger, som opstår i løbet af skoleåret og efter sommerferien næste år.

Nyuddannede lærere får job med det samme

"De ledige har mange job at vælge imellem. Bagsiden er, at vi risikerer, at stillinger besættes med ikke-læreruddannede, og det skal vi tage alvorligt", siger Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Lærernes A-kasse.

 

Sværere at rekruttere i Vestjylland end i København

Ikke overraskende er der flest ledige lærere i de store uddannelsesbyer. Det er således lettere at rekruttere lærere i København, Aarhus, Odense og Aalborg end i Vestjylland.

Ledighedskurven er knækket

Det er ellers ikke, fordi de vestjyske kommuner skraber bunden, når det gælder antallet af ledige lærere, men kommune-, befolknings- og skoletæthed spiller også en rolle. I geografisk store kommuner kan der være langt mellem skolerne, så det kan kræve, at familien har to biler, for at den ene kan arbejde på en skole, som ligger et stykke væk fra bopælen.

"Der bor knap 300 ledige lærere i Københavns Kommune, og de kan let tage S-toget til Hvidovre eller Greve, men så snart vi kommer lidt væk fra hovedstadsområdet, er transportmulighederne anderledes. I Vestjylland tager det for lang tid at nå frem med offentlig transport, så her skal man have bil", siger Gordon Ørskov Madsen.

Situationen er helt anderledes end i 2008

I 2008 var kun 1.000 lærere uden job, men selv om det er dobbelt så mange i dag, er situation en helt anden, understreger a-kassens formand.

 

"I 2008 havde vi et glimrende samarbejde med KL og kommunerne. Vi havde netop indgået en ny arbejdstidsaftale, men i dag er det langt mere konfliktfyldt at være lærer. Det er en helt afgørende forskel. Ikke alene er ledighedstallet for nedadgående. Mange lærere giver også udtryk for, at de overvejer deres lærerliv. Hvis de gør alvor af det og forlader folkeskolen, udvikler det sig til en alvorlig situation", siger Gordon Ørskov Madsen.

To ud af tre lærere overvejer at skifte branche

De 40 kommuner med højst ti arbejdsløse lærere risikerer allerede, at de ikke kan få ledige stillinger besat med læreruddannede, vurderer han.

"Skolerne har udfordringer med inklusion, længere skoledage, flere timer til eleverne og skolereformen i det hele taget. Der er pres på, så vi har i den grad brug for veluddannede lærere, som kan overskue situationen. Jeg håber ikke, vi kommer i en situation med lærermangel, men det ser truende ud i de kommuner med ganske få ledige".

Det skal være attraktivt at være lærer

Der skal skrues på flere knapper for at undgå lærermangel, og det håber Gordon Ørskov Madsen, at parterne omkring folkeskolen vil hjælpe med.

"Kommunerne skal holde på de lærere, de har, så vi skal gøre jobbet attraktivt, så vi undgår, at lærere søger over i andre erhverv, og så de bliver lidt længere, inden de går på efterløn. Gode vilkår kan også være med til at lokke nogle af dem tilbage, som allerede er søgt væk fra folkeskolen, og så skal vi have flere ind på læreruddannelsen. Vi skal tænke mere end et-to år frem, så det er en kombination af løsninger, vi skal have fat i".

Gordon Ørskov Madsens største bekymring er, at alt for mange beslutter at forlade lærerfaget, fordi de ikke har tilstrækkelige mulighed for at yde god undervisning.

"Hvis lærere må møde uforberedte til undervisningen, begynder mange at overveje, om der er for langt mellem deres ambitioner og virkeligheden. Det er der, vi har det største problem lige nu, for det vil også smitte af på interessen for at blive lærer".

DLF på vej med ny henvendelse til regeringen

I september besluttede kongressen i DLF at invitere regeringen til et samarbejde om at undersøge, hvordan det står til på skolerne, efter at skolereformen og loven om lærernes arbejdstid er trådt i kraft. Men statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) har ikke været imødekommende i sit svar.

 

"Regeringen vil ikke være med til at lave en undersøgelse, men vi forsøger igen med en ny invitation, hvor vi er mere konkrete på, hvad vi bør undersøge, så det arbejder vi på at formulere i øjeblikket", siger Gordon Ørskov Madsen.

DLF vil dokumentere den nye skolevirkelighed

Via linket til højre for artiklen kan du se, hvor mange ledige lærere der er i din kommune. Tallene er pt. opgjort pr. 23. september, men opgørelsen fra 6. oktober lægges på i løbet af denne eller i begyndelsen af næste uge.

Læs mere

A-kassens opgørelse af antallet af ledige lærere ihver enkelt kommune