Benny Fabienke Larsen, Mette Hoff og Gitte Winther havde også en kasse med sukker, de kunne dele ude til folk på gaden.
Lærere prøver at nå Antorini med det søde
Tre lærere mødte i går op i Undervisningsministeriet for at overrække undervisningsministeren 600 små poser med sukkerknalder og hilsner fra lærerne i Lyngby-Taarbæk. Antorini er meget åben for dialog med lærerne.
Vi har hørt, at Bjarne Corydon i Finansministeriet har modtagetkaffe fra gymnasielærerne. vi ved af erfaring, at kaffe og dialogfremmer forståelsen og er derfor bekymrede for konsekvenserne, hvisCorydon drikker kaffen alene.
Vi håber, at du vil tage sukkerknalderne med over iFinansministeriet - og at I desuden kan se værdien i også atinddrage lærerne/Danmarks Lærerforening i dialogen. vi medbringergerne skolemælken og brød til kaffen.
Med håb om en spændende og udbytterig dialog til glæde foreleverne sendes de venligste hilsner.
På vegne af lærerne i Lyngby-Taarbæk Lærerforening
Mette Hoff, Gitte Winther og Benny Fabienke Larsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det hele startede med DLF's medlemsseminar i januar, hvor Mette Hoff, Benny Fabienke Larsen og Gitte Winther fra Lundtofte skole i Lyngby-Taarbæk blev enige om at gøre noget for at få ministeren til at lytte til lærernes virkelighed.
"Det er ikke, fordi Antorini generelt har en negativ retorik, men da hun fremlagde den nye reform, var det bare som om, hun slet ikke kender den virkelighed, vi står i", siger lærer Mette Hoff. "Når man samtidig siger, at vi skal inkludere, og at vi skal ud af huset, så hænger det altså ikke sammen. For de børn, vi skal inkludere, har det bedst i meget fast rammer. Vi vil da gerne flytte undervisningen ud i skoven, men det vil ryste deres hverdag. Rent bortset fra, at der med alle besparelserne slet ikke er penge til den slags undervisning. Vi lærere vil gerne alt muligt nyt - vi prøver nye ting hver dag - men vi vil gerne tales med om, hvad der skal ske".
Samtidig ønskede de at vise, at Anders Bondo har lærerne med sig. "Man får nogle gange det indtryk i pressen, at Bondo er helt alene, og modparten synes bare, at han står og klynker. Det synes jeg er helt forkert. Han klynker aldrig. Og vi lærere er med ham. Det ville jeg virkelig gerne vise. Og det er vigtigt, at politikerne også lytter til DLF", siger Benne Fabienke Larsen, som er tillidsrepræsentant på Lundtofte Skole.
Kaffe til Corydon - sukker til Antorini De tre lærere var enige om, at deres aktion skulle være et ønske om dialog og samarbejde, og det skulle gøres med humor. Gymnasielærerne har afleveret kaffe til finansminister Bjarne Coridon, så det fik de tre lærere på ideen til sukkeret. Der blev købt ind, klippet snore og pakket 600 små poser med hver sit lille skilt med ordene "Vi prøver med det søde - et ønske om dialog". Poserne røg med
Annonce:
tillidsrepræsentanterne ud på alle skoler i Lyngby Taarbæk, og her har lærerne skrevet hver deres lille hilsen på bagsiden af kortet. Der står fx "God undervisning kræver forberedelse" og "Jeg underviser 23 lektioner om uger" eller "Jeg laver aktivitetstimer hver dag". "Mange af de ting, der ligger i reformen, gør vi jo allerede i dag. Problemet er ikke at gøre nye ting. Problemet er, at man blandet reformen og overenskomst-forhandlingerne sammen", siger Gitte Winther, som også sidder i kredsstyrelsen.
Antorini: Det er en dejlig gave Sukkerposerne blev modtaget af ministersekretæren, for Christine Antorini sad i samråd med Dansk Folkeparti om modersmålsundervisningen. Men ministeren blev glad for lærernes besøg.
"Det er en dejlig gave at give sukker med ønske om dialog. Den vil jeg gerne sige tak for. De håber, jeg kan se værdien af dialog. Og det kan jeg bestemt. Vi har jo netop videreført partnerskabet, fordi vi synes, det er vigtige at høre lærerne. Heldigvis er der rigtigt mange ting, som vi og DLF er enige om i vores udspil 'Gør en god skole bedre'".
Børne- og undervisningsministeren understreger, at hun er rigtigt meget ude og besøge skoler, så hun ser bestemt lærernes hverdag, men der er jo forskel på, hvordan man tilrettelægger den hverdag.
Annonce:
"Jeg kan godt forstå, at lærerne oplever en masse udfordringer med inklusionen. Det er jo netop også derfor, vi har sat en række ting i værk for at hjælpe. Det er rigtigt vigtigt, at man oplever, at man kan trække på den viden, der findes, når man står i svære situationer. Det er jeg meget opmærksom på".