Det er en god ide, at lærerne stiller sig til rådighed som lektiehjælpere, for samtaler med eleverne mv.
Foto: Stig Nielsen
DLF: God ide at lade lærere varetage aktivitetstimer
Det er en rigtig god ide, hvis lærere står til rådighed for eleverne med lektiehjælp, rådgivning, motionsaktiviteter og andet ikke-undervisning, og det behøver de ingen forberedelsestid til, understreger Danmarks Lærerforening og kommer dermed folkeskolereformen i møde.
lovens krav til lærernes forberedelse
Skoleårets overordnedeplanlægning
1. Valg af emner og temaer ud fra fagenes og de obligatoriskeemners trin- og
slutmål jf. folkeskolelovens §§ 5, 7 og 10 - link:
2. Overordnet planlægning af tværgående emner ogproblemstillinger, fag- og
temauger, afvikling af projektopgaver, lejrskole mv.
3. Overordnet vurdering af omfang af behov for undervisning idansk som
andetsprog, jf. Folkeskolelovens § 5, stk. 7
4. Overordnet planlægning af inddragelse af fx ledelsen ogøvrige
resursepersoner: skolepsykolog, tale-hørelærer samt AKT-,læse-,
matematikvejleder mv.
5. Samarbejde med klasse/årgangsteam, afdelingsteam ogfagteam
6. Udarbejdelse af årsplaner
7. Overordnet planlægning af samarbejdet med forældrene, jf.folkeskolelovens
formålsparagraf mv.
Planlægning af konkrete undervisningsforløb
8. Fastlæggelse af mål for undervisningen i samarbejde medeleverne jf.
folkeskoleloven § 18, stk. 4
9. Vurdering af materiale- og metodevalg
10. Bestilling af materiale
11. Udarbejdelse af supplerende undervisningsmaterialer
12. Samarbejde og udvikling i forhold til bl.a. fagenes metoder ogkontinuitet
i fagteam
13. Planlægning vedrørende aktiviteter ud af skolen, lejrskole,gæstelærere,
inddragelse af forældre ol.
14. Samarbejde med eleverne om arbejdsformer, metoder og stofvalgjf.
folkeskoleloven § 18, stk. 4
15. Inddrage resursepersoner m.h.p. undervisningsdifferentiering,jf.
folkeskolelovens § 18, stk. 1 og 2
16. Samarbejde med klasse/årgangsteam om undervisningensorganisering og
tilrettelæggelse
17. Tilrettelægge holddannelse mv. jf. folkeskolelovens § 25, stk.4 - 6
18. Udarbejde informationsskrivelser til forældrene.
Afviklingen af undervisningen
19. Vurdere undervisnings- og arbejdsformer, metoder,undervisningsmidler og
stofudvælgelse i forhold til den enkelte elevs behov ogforudsætninger jf.
folkeskolelovens § 18, stk. 1 og 2 -undervisningsdifferentiering
20. Forberede indholdet i den enkelte undervisningstime bl.a. påbaggrund af
evalueringen af den foregående undervisning -undervisningsforløb
21. Tilrettelægge undervisningen i forhold til målene for denenkelte elev, jf.
§ 18, stk. 4
22. Vurdere og tilrettelægge særlige organisationsformer og
undervisningsmetoder i forhold til elever med særligeindlæringsvanskeligheder,
jf. inklusionsdagsordenen og folkeskolelovens § 3 a
23. Følge op på og tilrettelægge initiativer i relation tilklassens sociale
relationer og den enkelte elevs trivsel.
Opfølgning på undervisningen
24. Løbende evaluering af elevernes udbytte undervisningen,herunder af elevens
tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner set iforhold til trin-
og slutmål, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 2
25. Regelmæssig orientering af forældrene vedrørende elevernesudbytte af
undervisningen folkeskolelovens § 13, stk. 1
26. Løbende kontakt med forældrene vedrørende elevernes socialetrivsel
27. Rette og vurdere lektier, opgaver og test
28. Udarbejde skriftlige elevplaner og uddannelsesplaner, jf.folkeskolelovens
§ 13 b
29. Vurdere og udarbejde karakterer og udtalelser, jf.folkeskoleloven § 5,
stk. 5 og 6
30. Fælles evaluering i klasse/årgangsteam
31. Opfølgning på elevernes udbytte af undervisningen i forholdtil skolens
ledelse, resursepersoner mv.
32. Udvikling af undervisningen i fagteamet.
Andre opgaver i relation til forberedelse og efterbehandling afundervisningen
33. Udarbejde indstilling til specialundervisning
34. Underretning til sociale myndigheder
35. Udtalelser indhentet af offentlige myndigheder -skilsmissesager mv.
36. Faglig ajourføring.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Nu skal vi jo lige se reformen, som den kommer til at se ud", siger formand for Lærerforeningens overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen. "Men som vi har hørt det, taler man om nogle fleksible timer med for eksempel lektiecafe, leg, motion og bevægelse, og hvor lærerne kan stå til rådighed for eleverne, hvis de har brug for at snakke både om faglige og andre emner"
"Det er rigtig godt, hvis lærerne varetager den type opgaver og dermed møder eleverne i nogle andre sammenhænge og får nogle andre relationer, som man kan bringe ind i undervisningen. Og det kræver ifølge sagens natur ikke forberedelse, hvis man som lærer blot stiller sig til rådighed for for eksempel at hjælpe eleverne, når de skriver stil", understreger Gordon Ørskov.
Han peger på, at der i forvejen er skoler, der for eksempel har motionsbånd først på dagen, hvor en lærer for eksempel løber en tur med nogle klasser. Der er skoler, der serverer morgenmad for eleverne, og der er skoler, der i det store frikvarter åbner hallen, så de elever, der har lyst kan dyrke forskellige sportsaktiviteter med et par lærere som igangsættere og hjælpere.
Bekræftet: Lærerne skal finansiere skolereformen
På det punkt imødekommer Lærerforeningen gladeligt ideerne i den kommende folkeskolereform, og det kan allerede i den eksisterende arbejstidsaftale aftales, som opgaver, lærerne skal udføre uden ekstra forberedelsestid. Derimod holder Lærerforening fast i, at folkeskoleloven stiller krav til lærernes forberedelse og efterbehandling af den egentlige undervisningstid i fagene:
"Det er lærerens pligt blandt andet at tilrettelægge undervisningen, som den enkelte elev får det maksimale udbytte, der skal skrives elevplaner og så videre. Men mere frikvarterslignende aktiviteter kræver ikke forberedelse", siger Gordon Ørskov Madsen.
Til venstre ses en opgørelse af de krav, som folkeskoleloven stiller til lærernes forberedelse og efterbehandling af undervisningen. Det er DLF, der har opgjort de 36 punkter.