Lise Vadsager er delegeret på Danmarks Lærerforenings Kongres 2013. Til daglig arbejder hun på Frederiksberg Skole i Sorø, hvor hun er dansklærer og klasselærer i 4. klasse.
Foto: Thomas Arnbo
Delegeret: Ændringer i folkeskolen kræver tryghed
Lærer Lise Vadsager fra Sorø har fået nyt job for at sikre sig selv en tryg og stabil arbejdsplads, der kan løfte fremtidens folkeskole. De delegerede på DLF's kongres fortæller om hverdagen på skolen efter lockouten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Efter lovindgrebet havde jeg en klar fornemmelse af, at med de ændringer, vi står over for, så er det enormt vigtigt at være et sted med et godt psykisk arbejdsmiljø, og hvor man føler sig tryg. Derfor valgte jeg faktisk at skifte til en anden skole. Personligt har lockouten ramt mig på min selvopfattelse, og den debat og retorik, der har været omkring lærerne, har ramt mig hårdt", fortæller Lise Vadsager, der er delegeret på Danmarks Lærerforenings kongres 2013. Til daglig arbejder hun på Frederiksberg Skole i Sorø, hvor hun er dansklærer og klasselærer i 4. klasse.
For Lise Vadsager er konflikten stadig nærværende i en hverdag, hvor alle har en mening om fremtidens folkeskolen.
Delegeret: Der er mange ubesvarede spørgsmål om reformen
"Her den anden dag var jeg for eksempel inde for at købe flyverdragt til mit barn, og ekspedienten kommer pludselig med en negativ kommentar omkring lærere i skolegården. Hun anede selvfølgelig ikke, at jeg var lærer, men den slags kommentarer rammer mig virkelig, og sikkert hårdere end de ville have gjort før konflikten."
Selvom hun kun har været på sin nuværende skole siden sommerferien, så kan hun mærke, at lockouten har gjort en forskel for arbejdsglæden.
"Stemningen på min skole er meget præget af, at vi har fået tæsk. Det kan jeg mærke som en vis mathed blandt mine kollegaer. En masse god energi er gået tabt, fordi vi har brugt energien på noget andet end børnene. Der er også rigtig meget afventning og usikkerhed om helt fundamentale ting og planlægning, fordi der er så mange ting, vi ikke kan få svar på endnu. Det er en balancegang at holde på de idealer og ting vi står for, og så samtidig komme videre sammen med børn og forældre."