Helge Christiansen er delegeret på Danmarks Lærerforenings Kongres 2013. Til daglig er han tillidsrepræsentant og underviser i dansk på Farstrup Skole.

Delegeret: Der er mange ubesvarede spørgsmål om reformen

For delegeret på DLF's kongres Helge Christiansen og hans kollegaer på Farstrup Skole i Nordjylland er der mange spørgsmål, der trænger sig på efter forårets lockout, lovindgreb og folkeskolereform. Hvordan skal undervisningen tilrettelægges, og hvordan vil skolelederen lede?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Humøret på lærerværelset er ikke så højt ved starten af det her skoleår, som det plejer at være. Forårets overgreb fra politikerne har sat sine spor. Lige nu er lærerne afventende, og de er spændte på, hvordan skolelederne vil udmønte deres nye lederrolle", fortæller Helge Christiansen, der er delegeret for Aalborg Lærerforening og underviser i dansk på Farstrup Skole.

Han oplever, at der trænger sig mange spørgsmål på ude på lærerværelset.

"Hvordan skal vi klare en øget mængde undervisning, når den skal være velforberedt, og der samtidig stilles øgede krav om større faglighed, en anderledes og spændende skole, inklusion, it-indsats og samarbejde med andre aktører? Samtidig har vi svært ved at se, hvor den øgede efteruddannelse skal komme fra. Og hvad med de gode fysiske rammer, der er en forudsætning for at føre den ambitiøse folkeskolereform ud i livet? Vil skolelederne samarbejde med lærerne om at aftale nogle fornuftige rammer, så krav og resurser følges ad, og vi undgår sygemeldte lærere med stress?", spørger Helge Christiansen.

Delegeret: Det er besparelser, der optager os

Selvom spørgsmålene står ubesvarede, så er Helge Christiansen optimistisk - men han har også en forventning om, at der snart sker noget konkret.

"Vi skal nok komme videre, vi kan ikke lade være, når vi kommer ud i klassen til børnene. Men det kræver, at man fra arbejdsgivers side holder op med at tale i floskler og er parat til at drøfte skolen og tilrettelægge arbejdet ud fra den virkelighed, der er. Det er fine ord, der bliver brugt af kommunalpolitikere, KL og ministre, men vi skal have tingene ned på jorden, så vi kan transformere det til virkeligheden. Lige nu er der ingen sammenhæng mellem de fine ord, og virkeligheden ude på skolerne".