Nye lærere i Horsens får tutorer, men tutorerne skal selv finde tiden til opgaven

Nyuddannede lærere i Horsens har en god opstartsordning, men de erfarne lærere, der skal hjælpe dem i gang, risikerer at det bliver en ekstra opgave for dem.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I august i år skrev folkeskolen.dk en artikel om at 39 af landets kommuner og lærerkredse i kølvandet på arbejdtidsaftalen A20 har indført, at nyuddannede lærere har ret til en mentor. En af de kommuner er Horsens, hvor de nyuddannede underviser to lektioner mindre end gennemsnittet det første år, og det andet år har de én lektion mindre. Desuden er de nyuddannede fritaget for at skulle springe til som vikarer og en mentorordning, lokalt kaldet tutorordning, skrevet ind i den lokale aftale. Det fik en læser, som er ansat som lærer i kommunen, til at kommentere. For de erfarne lærere, der skal fungere som tutorer, får nemlig ikke timer til at løse opgaven.

Nye lærere får det nemmere

"Takket være A20 har jeg i år fået en række opgaver, der ikke er afsat tid til. Bl.a. at være tutor for nye kollegaer, Tiden til det skal jeg finde i min forberedelse!? Jeg vil hjertens gerne hjælpe og støtte nye såvel som erfarende kollegaer, men jeg vil betales for de arbejdsopgaver jeg løser" skrev læseren.

Kreds: Ja, lærerne skal finde tiden blandt deres andre opgaver

Folkeskolen.dk kontaktede Horsens Lærerforening for at høre nærmere.

"I vores lokalaftale har vi aftalt, at opgaver over 30 timer skal på opgaveoversigten", siger formand Henrik Juul Nielsen.

"Vi ville selvfølgelig gerne have haft tid på tutoropgaven, men kan ikke kræve det, da vi ikke kan forvente, at der skal gives 30 timer eller mere til opgaven. At tutoropgaven så burde fremgå af opgaveoversigterne uden tidsfastsættelse er en anden snak".

Mentorer og færre lektioner til nye lærere på Lolland

Næstformand Tim Dam har gennemgået skoleplanerne. Tutorordningen er kun beskrevet i én af dem. Han har også gennemgået opgaveoversigter, og kun på to skoler er tutorordning nævnt i opgaveoversigterne - uden tidsfastsættelse.

Er tutorordningen tilfredsstillende for jer som lærerkreds, når der ikke bliver sat timer på opgaven?

"Tutorordningen er vi glade for, men det er en ekstra opgave, og det er langt fra givet at dem, som får opgaven, vil opleve at der sker en tilpasning af andre opgaver. Vi er glade for at de nyuddannede lærere har lidt færre timer og ikke bliver brugt til vikardækning. Men den, der skal være tutor, får en opgave uden at det nødvendigvis afspejler sig i deres andre opgaver, og sådan er det jo faktisk med alle opgaver. Vi så gerne at tutorens opgave blev beskrevet i skoleplanen, og at der blev afsat tid til den på opgaveoversigten", siger han.

Men som der er nu, skal tutorerne selv sørge for at tilrettelægge deres tutoropgave sammen med en række andre mindre opgaver…?

"Ja, og det synes vi er utilfredsstillende på vores medlemmers vegne. Opgaver under 30 timer bør også beskrives, så man kan have en fornuftig dialog med sin leder om mængden af opgaver. Vi vurderer dog indtil videre at både ledere og forvaltning mener at tutoropgaven kan klares på under 30 årlige timer, så på den måde er det ok, at der ikke er sat tid på i opgaveoversigten. Det falder i hvert fald indenfor vores aftale med kommunen. Men håbet er selvfølgelig at vi på længere sigt kan gøre vores skoleplaner og opgaveoversigter bedre for vores medlemmer".

Mentorer forebygger praksischok

Læs mere

A20-aftalen i Horsens