I flere af landets kommuner er nye lærere sikret en særlig hjælp, viser Folkeskolens gennemgang af kommunernes lokale arbejdstidsaftaler.

Nye lærere får det nemmere

Selv om nyuddannede lærere ikke er garanteret færre undervisningstimer eller en mentor i lærernes ny arbejdstidsaftale, har aftalen fået en positiv betydning for starten på lærerlivet. Over halvdelen af kommunerne har indgået lokale aftaler om nedsat undervisningstid for nyuddannede.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ved opgavefordeling tages særligt hensyn til nyuddannede med henblik på at understøtte nyuddannedes mulighed for at få en god start på lærerlivet".

Sådan står der i den centrale arbejdstidsaftale A20, som blev indgået sidste år. En gennemgang af lokale arbejdstidsaftaler i alle landets kommuner, som Folkeskolen har foretaget, viser, at de lokale forhandlinger mellem lærerkredse og kommuner har udmøntet sig i helt konkrete og bedre arbejdsvilkår for nyudklækkede lærere.

53 kommuner supplerer nu A20's hensigtserklæringer med mere håndfast hjælp til nyuddannede lærere i form af et lavere undervisningsloft for nyuddannede. I 39 kommuner har man aftalt, at nyuddannede har ret til en mentor. Og i flere kommuner er der i de lokale bestemmelser nævnt mentorordning som mulighed for at tage særlig hensyn til nyuddannede.

Lærerformand: Alle kommuner bør have en lærerstartsordning

Men selv i de syv kommuner, hvor der ikke er kommet lokalt aftalte bestemmelser oven i den centrale arbejdstidsaftale, eller i kommuner, hvor der ikke er tilføjet noget om nyuddannede, er de i dag bedre stillet end under arbejdstidslov 409. Det fortæller formand for overenskomstudvalget i Danmarks Lærerforening (DLF) Morten Refskov.

"Den største landvinding med A20 er, at vi har fået indskrevet en opmærksomhed på de nyuddannede. Derfor bliver man nødt til lokalt at forholde sig til, hvad vilkårene skal være for de nyuddannede", siger Morten Refskov.

Der er god grund til, at kommuner, lærerkredse og skoler tager specielle hensyn til nyuddannede. Flere kredse oplever, at nyuddannede forlader faget hurtigt. En undersøgelse fra Lærerstuderendes Landskreds fra sidste år viste, at kun seks ud af ti fra det seneste kuld lærere vil arbejde i folkeskolen. Samme år viste en undersøgelse fra Københavns Professionshøjskole, at de nyuddannede finder lærerjobbet "svært" og "hårdt".

Jeg vil gerne høre alle jeres guldkorn

Færre lektioner og ingen vikartimer

I Horsens underviser nyuddannede det første år to lektioner mindre end gennemsnittet, det andet år en lektion mindre. Her er en tutorordning skrevet ind i den lokale aftale, ligesom nyuddannede også er fritaget for at skulle springe til som vikar.

"Vi håber, vi kan skåne dem med færre timer, ingen vikartimer og god hjælp fra en erfaren kollega. Vores erfaring er, at lige omkring efterårsferien er der nogle, der er hårdt ramt, og igen når første skoleår nærmer sig sin afslutning. De erfarne kan køre på rutinen, men det kan de nyuddannede ikke", siger formand for Horsens Lærerforening Henrik Juul Nielsen.

Formand for Herningegnens Lærerforening Helen Sørensen har indtil 2013 forhandlet arbejdstid med både Herning og Ikast-Brande Kommune. Ingen af de to kommuner var interesserede i en lokalaftale, da lov 409 var gældende. Men med A20 er det nu lykkedes at få en lokal arbejdstidsaftale med Herning Kommune. En aftale, som giver bedre vilkår for nyuddannede, end der er lagt op til i en ren A20-aftale.

"Alt, hvad vi havde af gode ordninger, forsvandt med lov 409. Det har betydet, at vi har set en alt for stor afgang af nyuddannede, for de blev dænget til med alt for mange undervisningstimer og øvrige opgaver. Vi skal gøre noget ved det, og i Herning har vi fået et lavere maksimalt undervisningstimetal for nyuddannede", siger hun. 

Jeg er udfordret i biologi og idræt

I Ikast-Brande har der ikke været forhandlet om lokal arbejdstidsaftale. Men Helen Sørensen håber, at A20-aftalen også vil få betydning for de nyudklækkede lærere. 

"I den centrale aftale er der nogle ord, hvor man siger, at man vil tilgodese de nyuddannede. Det er ikke sket endnu i Ikast-Brande. Men jeg må antage, at ordene på sigt også får en betydning her".