Lolland Kommune vil tage godt imod nyuddannede lærere med mentorordning og færre lektioner.
Foto: fizkes/istock.com
Mentorer og færre lektioner til nye lærere på Lolland
For at bremse nyuddannede læreres flugt fra folkeskolen sætter Lolland Kommune nu penge af til et eksternt mentorforløb for nye lærere. De nye lærere får også to lektioner færre om ugen de første to år foruden en højere startløn.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Lolland skal være et fedt sted at være lærer", lyder det fra Lolland Kommune, der derfor vil investere i en professionel mentorordning for nyuddannede lærere.
Ordningen skal være en hjælp til nyuddannede lærere, der ofte oplever, at det kan være svært at tage springet fra læreruddannelsen til klasseværelset. På landsplan stopper hver sjette nyuddannede lærer i jobbet inden for det første år - men det vil man nu søge at undgå på Lolland, fremgår det af en pressemeddelelse fra kommunen.
Med et eksternt mentorforløb med opstart her i september vil mindst 16 nyuddannede lærere få mulighed for at hente inspiration til lærergerningen gennem de næste 10 måneder. På fysiske møder og online-sessioner vil underviser og mentor Tine Brock komme omkring emner som det personlige lederskab, motiverende og inkluderende læringsmiljø, klasseledelse, relationskompetence og forældresamarbejde.
Nye lærere får det nemmere
Formen dækker både faglige oplæg, fælles drøftelser, casearbejde, individuelt arbejde med egen praksis, gruppeprocesser og øvelser. Hertil kommer, at alle nyuddannede og nyansatte lærere, der ansættes på kommunens skoler, får lov til at starte en tand blidere end normalt. De skal nemlig undervise to lektioner færre om ugen end deres kolleger de første to år - svarende til 60 timer.
Lolland-Falster: Ny arbejdstidsaftale skal gøre lærerlivet lettere for nyuddannede
Det er et element i den lokalaftale, som Lolland-Falsters Lærerforening har forhandlet på plads i forbindelse med den nye arbejdstidsaftale, A20, oplyser formanden for lærerkredsen, Birger H. Petersen.
"Vi har også i lokalaftalen, at der skal tilknyttes en mentor. Og så kommer kommunen så ved siden af med det her mentor-projekt, og vi bifalder selvfølgelig deres projekt også. Det er godt, at de laver en indsats over for nyuddannede, nyansatte, lærere for at lette overgangen fra studie til job", siger Birger H. Petersen. Økonomisk gulerod
Han peger på, at det egentlig ikke kun handler om at fastholde nyansatte lærere. Det handler også om rekruttering og om at gøre kommunens skoler så attraktive som muligt, så man kan tiltrække kvalificerede ansøgere, siger han.
"Snart sagt alle har jo efterhånden nogle programmer for nyansatte. Det er en slags forebyggende arbejde. Det er både rekruttering og fastholdelse", siger han.
Derfor har også både Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune - som også hører under lærerkredsen - for flere år siden vedtaget et særligt rekrutterings- og fastholdelsestillæg, så det gøres økonomisk mere attraktivt at tage lærerjob på en af skolerne i de to kommuner.
I Lolland Kommune får de nye lærer to ekstra løntrin fra start de første fire år, så de i stedet for at starte på 30.000 kroner om måneden starter på 32.000 kroner. I Guldborgsund Kommune får de nye lærere ét løntrin de første fire år - og herefter et til de efterfølgende fire år.
Lærerformand: Alle kommuner bør have en lærerstartsordning