”Det er beskrevet i de specielle bemærkninger til lovforslaget, at der ved uforholdsmæssigt dyrere forstås, at de to uddannelsessteder prismæssigt skal ligge på niveau, når der ses på de samlede udgifter, herunder til for eksempel befordring og botilbud", skriver undervisningsminister Mattias Tesfaye til SF's Charlotte Bromann Mølbæk.Keld Navntoft
Tesfaye understreger: Kommuner må aldrig vælge STU alene ud fra økonomi
Der må gerne være prisforskel på kommunens STU-tilbud og den unges eget forslag, beroliger undervisningsministeren i forlængelse af debatten om en justering af loven. Foreningsfællesskabet Ligeværd ser dog tegn på, at kommuner vil sno sig uden om.
Det
har skabt usikkerhed, hvad det betyder, at den unges eget
forslag til en STU ikke ”i uforholdsmæssig grad” må overstige prisen for
kommunens tilbud. Det fremgik af debatten under førstebehandlingen af forslaget
om en justering af STU-loven i forrige uge, og det har efterfølgende fået især
SF’s Charlotte Broman Mølbæk til at
stille undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) en række spørgsmål, som han nu
har svaret på.
Annonce:
I et af sine seks spørgsmål spørger SF’eren, om ministeren vil
være med til at præcisere, hvad der menes med ”uforholdsmæssigt dyrere”. Mattias
Tesfaye svarer, at en kommune ikke frit skal kunne definere, hvad der ligger i
lovforslagets centrale begreber.
”Det er beskrevet i de specielle bemærkninger til
lovforslaget, at der ved uforholdsmæssigt dyrere forstås, at de to
uddannelsessteder prismæssigt skal ligge på niveau, når der ses på de samlede
udgifter, herunder til for eksempel befordring og botilbud. Der må således
gerne være en prisforskel”, svarer ministeren og fortsætter:
”Det fremgår også af lovforslaget, at kommunen skal foretage
en konkret og individuel vurdering af den unges behov og uddannelsesstedernes
tilbud, og at tilbud om uddannelsessteder ikke må gives alene ud fra økonomiske
hensyn”.
Et af Charlotte Broman Mølbæks andre spørgsmål er i samme
boldgade: Vil ministeren indføre en præcisering af formuleringen
”uforholdsmæssigt dyrere” med visitationsniveau?
Igen henviser Mattias Tesfaye til lovforslagets specielle
bemærkninger, hvor det fremgår, at kommunens visitationsniveau skal sikre, at
den unge får et tilbud, som matcher den unges behov.
”Det indebærer, at der i kommunens afgørelse skal indgå
faglige vurderinger af den unges behov og de uddannelsesforløb, et
uddannelsessted kan tilbyde”.
Selv om kommunen har en generel forpligtelse til at handle
økonomisk ansvarligt, må den aldrig vælge et uddannelsessted alene ud fra
økonomiske overvejelser, gentager ministeren.
Annonce:
”Hvis flere tilbud matcher den unges behov, vil kommunen kun
have pligt til at tilbyde et eller flere af disse tilbud, hvis de prismæssigt
ligger på niveau med kommunens tilbud. Det påhviler i denne sammenhæng kommunen
at sandsynliggøre, at prisen for øvrige tilbud ikke er på niveau med det
tilbud, kommunen giver”
Ligeværd har mødt de første bekymringer
Mattias Tesfaye vil bede Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet om at beskrive disse præciseringer i informations- og
vejledningsmaterialet om STU. Det tyder
på, at det er nødvendigt. Ligeværd har fået de første tegn på, at kommuner vil spekulere
i, hvordan de kan omgå de unges ret til selv at foreslå et uddannelsestilbud.
I en video på Facebook læser
direktør Esben Kullberg en mail op, som en forælder har sendt til
foreningsfællesskabets rådgivning. Forælderen beskriver, at STU-vejlederen
under et møde om sønnens STU-muligheder fortalte, at med den nye lov skal den
unge præsenteres for to tilbud, og at den unge også selv kan komme med et
alternativ, men at den unge altid vil blive visiteret til det billigste.
Annonce:
”Hvortil mødedeltagerne
griner og siger, at så vil kommunen bare lave det mest skrabede tilbud, og det
vil altid være det, den unge kommer på. Er det korrekt”, spørger forælderen.
”Det her viser med al sin
ubehagelige tydelighed, at I som forældre kommer til at stå med de her
problematikker. I kommer til at stå med forvaltninger, som læser noget ind i
den nye lov, som faktisk ikke står der”, sammenfatter Esben Kullberg.
Kommunen afgør om et
alternativ er for dyrt
Den enkelte kommune skal vurdere, om prisen for et tilbud er
uforholdsmæssigt dyrere end kommunens eget. Det fremgår af ministerens svar til
Noah Sturis fra Alternativet. Han har bedt Mattias Tesfaye uddybe de økonomiske
rammer for at afvise et uddannelsestilbud.
Annonce:
Noah Sturis har også spurgt, om der vil komme et niveau for
prisforskelle i alle kommuner, for eksempel ud fra afgørelser i Ankestyrelsen, som
huser Klagenævnet for Specialundervisning.
”Det er den enkelte kommune, som skal foretage en konkret og
individuel vurdering af, om prisen for et tilbud er uforholdsmæssig dyrere end
kommunens tilbud. Ankestyrelsen har hjemmel til at påse, at det eller de givne
tilbud matcher den unges behov, og Ankestyrelsens afgørelser vil dermed over
tid kunne fastlægge en standard for, hvilke tilbud en kommune kan give”, svarer
Mattias Tesfaye.
Den unge skal inddrages i
visiteringen
Charlotte Broman Mølbæk fra SF har spurgt, om ministeren vil
sikre, at der skabes tydelige retningslinjer om, at de unge skal inddrages i
visitationsprocessen, og at de kan klage til Ankestyrelsen, hvis det ikke sker.
”De unge skal inddrages i visitationsprocessen”, svarer
Mattias Tesfaye og forklarer, at det er et krav i både lovforslaget og efter
forvaltningslovens regler om partshøring.
”Det kræves flere steder i lovforslaget, for eksempel i
forhold til de unges muligheder for at vælge mellem flere uddannelsessteder og
for at fremsætte ønske om et alternativt uddannelsessted, at kommunen skal gå i
dialog med de unge”.
Nogle har brug for et ekstraordinært tilbud
Det fremgår af lovforslaget, at kommunen ikke har pligt til
at give valgmuligheder, hvis den unge har behov for et ekstraordinært
specialiseret tilbud, og kun ét uddannelsessted matcher dette behov uden at
indebære en urimelig lang befordrings- eller ventetid.
Det har fået Charlotte Broman Mølbæk til at efterlyse en
nærmere definition af ekstraordinært specialiseret tilbud, så det ikke kan
fortolkes på forskellige måder, hvad det indeholder.
”Det er beskrevet i de specielle bemærkninger til
lovforslaget, at et ekstraordinært specialiseret uddannelsessted skal kunne
give et tilbud, som matcher den unges ekstraordinært specialiserede behov, og
at der herved forstås, at den unge har omfattende og komplekse kognitive
og/eller fysiske funktionsnedsættelser, som kræver særlige fysiske rammer og
særlige personalemæssige kompetencer”, svarer Mattias Tesfaye.
Charlotte Broman Mølbæk spørger også til, hvad der menes med
”en urimelig lang befordrings- eller ventetid for den unge”.
Igen henviser undervisningsministeren til de specielle
bemærkninger til lovforslaget.
”Kommunen skal vurdere, om befordrings- eller ventetiden vil
blive så lang, at den unge vil blive belastet unødigt fysisk eller psykisk i
forhold til sine funktionsnedsættelser”, skriver Mattias Tesfaye.
Ministeren har fuld tiltro til Ankestyrelsen
Under debatten i Folketinget blev der også rejst bekymringer
om, hvordan Ankestyrelsen vil kunne afgøre klagesager, når der i lovteksten er
brede formuleringer som uforholdsmæssigt dyrere, ekstraordinært specialiseret
tilbud samt en urimelig lang befordrings- eller ventetid for den unge.
Det har Charlotte Broman Mølbæk også fuldt op på, men Mattias
Tesfaye har fuld tiltro til, at Ankestyrelsen på baggrund af lovforslagets
bemærkninger vil kunne træffe afgørelser, som lever op til den politiske
aftales intentioner og rammer.
”Som nævnt kan en kommune ikke frit definere, hvad der
ligger i lovforslagets centrale begreber, som derfor er nærmere defineret i
lovforslagets bemærkninger. Det vil også blive beskrevet i informations- og
vejledningsmaterialet om STU”, skriver han.
Kommunen skal oplyse om valgmulighed
Lotte Rod fra Radikale Venstre har spurgt, om ministeren vil
sikre, at det er skrevet tydeligt nok i lovforslaget, at kommunerne har pligt
til at oplyse den unge om alternative uddannelsessteder, og at det altså ikke
påhviler den unge selv at undersøge det.
”Der kan være behov for, at kommunen oplyser den unge og
forældrene om muligheden for at fremsætte ønske om et alternativt
uddannelsessted. Efter forvaltningsloven har kommunen pligt til i fornødent
omfang at yde vejledning og bistand til den unge, herunder for eksempel henlede
den unges opmærksomhed på den portal, som efter aftalen om lovforslaget skal
oprettes for at give et overblik over de uddannelsessteder, som tilbyder STU”.
Også dét vil undervisningsministeren bede Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet om at beskrive i informations-
og vejledningsmaterialet om STU