Lærere stiller op til valget: Vi vil gøre en forskel for skolen
Hvordan håndterer man at være lærer og folketingskandidat på samme tid? Det harFolkeskolen spurgt to lærere, der stiller op til folketingsvalget om, og hvorfor de stiller op.
Jeanne Bergmansen stiller op for SF i Sjællands storkreds. Hun har siddet i Roskilde byråd for samme parti. Til daglig er hun speciallærer i Albertlund kommune.
Mark Jewkes stiller op for Alternativet i Frederikshavn. Han arbejder til daglig som lærer i blandt andet samfundsfag på Nordstjerneskolen i samme by.
Jeanne Bergmansen: ”Jeg
gik ind i politik, fordi jeg synes, at den måde, man forventede, at lærerne ’lige
klarede det’ med onlineundervisning under conora-lockdown, var dybt
problematisk".
"Jeg oplevede både børn og kollegaer, som blev enormt pressede af
situationen. Politikerne forventede, at vi lavede online-undervisning fra 8-morgen til 15.30 om eftermiddagen, fuldstændigt uden forståelse for, hvordan
undervisning fungerer. Når jeg underviser en lang dag i skolen, så lægger jeg
pauser ind og varierer det, vi laver med fælles lege eller dialogisk læsning
eller andet – det kan man ikke online, hvor det blev forventet at børnene sad
foran skærmen og lavede opgaver dagen lang".
"Men der var en politisk forventning om, at ’den fixer
lærerne’, og så tænkte jeg, at jeg måtte blive en aktiv medspiller i politik for
at kunne gøre noget, og jeg tror, jeg vil kunne byde ind med min viden om hvordan
det foregår ude på gulvet, ude i det virkelige liv".
Mark Jewkes: ”Jeg besluttede mig for at gå ind i politik
efter lock out’en i ’13".
Annonce:
"Jeg følte ikke, at jeg fremover ville kunne stemme på
de partier, som var med i folkeskoleforliget".
"Jeg er samfundsfagslærer og i en
time, hvor vi gennemgik valgvideoer, blev jeg grebet af Alternativets. Så dem
ville jeg være med hos".
"Som medlem i et lille parti kan man hurtigt blive en
del af den lokale ledelse, og derfra gik det slag i slag. Jeg stillede op til
kommunalvalget i ’17 uden at komme ind, og det er første gang, jeg stiller op til
folketinget”.
- Hvor håndterer du at passe dit arbejde samtidig
med, at du fører kampagne?
Annonce:
Jeanne Bergmansen: ”Jeg arbejder med elever på
autismespektret, og de er helt afhængige af faste rammer".
Mine elever skal ikke lide under mit valg om at stille op til folketinget
Jeanne Bergmansen
"Jeg kan ikke bare
bytte timer med en kollega for at kunne deltage i et debatarrangement eller
lignende. Jeg har måtte sige nej til ting, jeg er blevet inviteret til, som lød
rigtigt spændende, men det kan ikke lade sig gøre".
"Mine timer med ’mine børn’
er fastlås, og så må jeg manøvrere rundt om det. Mine elever skal ikke lide
under mit valg om at stille op til folketinget”.
Mark Jewkes: ”Jeg oplever, at det går ok med at føre valgkamp
samtidig med, at jeg passer sit arbejde. Da jeg ikke er spidskandidat, har jeg
ikke taget fri for at føre kampagne, men jeg deltager i debatter, på gaden og
deltager på sociale medier, når jeg kan".
Annonce:
- Hvad siger dine elever og deres forældre til, at
du stiller på til folketinget?
Mark Jewkes: ”Jeg oplever ikke, at mit politiske engagement
giver problemer i forhold til mine elever, nærmest tværtimod".
"Jeg har lige haft
en sjov oplevelse, hvor en kendt nordjysk youtuber havde taget en kandidatquiz og
var 79 procent enig med mig. Det var der nogen af mine elever, som havde set, og
det fik vi meget sjov ud af".
Jeg føler, at det virker engagerende på mine elever, at de ved, at jeg er en del af det game
Mark Jewkes
"Det endte med at vi så den youtube-video i
klassen, selv om jeg havde planlagt noget andet for den time. Men jeg synes det
var et godt pædagogisk tiltag – det var jo først til sidst den blev sjov for
eleverne, når de kunne se, at deres lærer var med".
Annonce:
"Men der er jo et dilemma, når
man i samfundsfag gennemgår partierne, og eleverne spørger, hvad man mener om det
ene eller det andet parti. Jeg passer meget på ikke at lade mine personlige
sym- eller antipatier skinne igennem. Men det optager dem, og jeg føler, at det
virker engagerende på mine elever, at de ved, at jeg er en del af det game".
"Jeg har kun en enkelt gang oplevet en forælder, som stillede spørgsmålstegn ved, om man som samfundsfagslærer kunne tillade sig at fortælle, hvor man står
politisk. Men ifølge vores folkeskoleideal er det lige præcis det, vi skal. Vi
skal selvfølgelig også undervise i hvilke andre holdninger, der findes, men at
jeg er åben om mit kandidatur gør mig til en mere autentisk lærer, vil jeg
mene”.
Jeanne Bergmansen: ”Det er ikke rigtigt relevant at
diskutere mit kandidatur med de elever, jeg har nu, og i forhold til mine elevers
forældre har jeg aldrig oplevet andet, end at der har været plads til mit politiske
engagement, heller ikke selvom nogen af dem har andre holdninger end mig”.
- Hvad gør I rent praktisk i forhold til jeres
lærerjob, hvis I bliver valgt ind i folketinget?
Jeanne Bergmansen: ”Hvis
jeg bliver valgt ind, tager jeg orlov fra mit nuværende job".
Det har været
den mærkeligste ikke-opsigelse, jeg nogensinde har lavet. Normalt ville man jo
søge et nyt job uden at sige noget til sin leder, måske ikke engang, hvis man
bliver udvalgt til jobsamtale og kun sige noget, hvis man faktisk fik jobbet.
Men det er jo ude i medierne, at jeg stiller op, så jeg har talt med min leder
om, at jeg stopper, hvis jeg bliver valgt ind".
"Og det synes min leder og mine
kollegaer er svært, fordi det for tiden er svært at rekruttere. Så man har ikke
lyst til, at jeg forsvinder, men samtidig håber de jo, at jeg kan gøre en positiv
forskel for folkeskolen, hvis jeg kommer ind”.
Mark Jewkes: ”Kollegaerne og ledelse ved selvfølgelig, at jeg
opstiller og griner lidt af det. Men det er ikke noget, der volder problemer
eller fylder særligt meget. Chancen for at jeg bliver valgt ind er lille, men
den findes".
"Vi har tradition for, at én kandidat fra Alternativet bliver valgt
ind, og hvis det går rigtigt godt, bliver der måske et tillægsmandat til mig".
"Men hvad der så skal ske med eventuel orlov, tager jeg, når det kommer – eller
hvis det kommer".
"Jeg vil heller ikke udelukke, at jeg stiller op til valg en
anden gang. Men min motivation for at gå ind i politik var skolepolitiken, og
den er på vej et godt sted hen. Der er blevet realiseret noget af det, jeg har
drømt om.
"Så måske vil jeg ikke stille op næste gang. For jeg er fuldblodslærer
og kan sagtens se mig selv fortsætte i jobbet til, jeg bliver pensioneret. Men
jeg vil fortsat være aktiv i partiet på den ene eller anden måde”.