Foto: Thomas Yung
Ministeriet: Brug bare chromebooks til prøven
At internettet ikke som udgangspunkt må bruges under afgangsprøverne betyder ikke, at eleverne ikke må arbejde på chromebooks, hvor programmerne ligger ’i skyen’. Det understreger Undervisningsministeriet i sine svar på de mange, mange protester mod udkastet til en ny prøvebekendtgørelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To hovedpunkter i udkastet til en ny prøvebekendtgørelse har for alvor fået organisationer, lærere og skoleledere op af stolene.
For det første, at man spiller ud med en ny prøvebekendtgørelse midt i skoleår, som skal gælde for prøverne allerede til sommer. Hertil svarer Styrelsen for Undervisning og Kvalitet:
"Styrelsen bestræber sig generelt på at få udstedt bekendtgørelser i god tid, og selv om det er ønskeligt, at bekendtgørelsen om folkeskolens prøver udstedes i god tid inden skoleårets begyndelse af hensyn til planlægning af undervisningen, er dette ikke altid muligt".
DLF: Alt for sent at ændre prøveregler midt i skoleåret
Og så er det opstramningen af elevernes muligheder for at bruge internettet under prøverne. Det handler om prøven i skriftlig matematik med hjælpemidler, forberedelsestiden til de mundtlige prøver og den praktisk-mundtlige prøve i naturfagene. Den nye bekendtgørelse siger, at eleverne som udgangspunkt ikke må tilgå internettet ved prøverne, men skolens leder kan dog give tilladelse til at anvende internettet til at tilgå specifikke hjælpemidler, som man ikke kan have med i tasken. I det udkast, der har været i høring, står, at internettet "ikke må anvendes som fagligt hjælpemiddel ved andre prøver end i dansk, skriftlig fremstilling, 9. og 10. klasse".
Protesterne strømmer ind mod Riisagers internetstramninger ved prøverne
Fra skoler over hele landet har ministeriet fået spørgsmål og høringsvar med undren over, hvad formuleringen 'fagligt hjælpemiddel' dækker over. I et netop offentliggjort høringsnotat skriver Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, at man derfor fjerner den formulering i den endelige bekendtgørelse. Der vil i stedet komme til at stå, "at internettet ikke må anvendes til at søge efter, tilgå eller anvende hjælpemidler, herunder informationer, noter, værktøjer mv., medmindre det fremgår af fagbilag 1 og 2".
Chromebooks
It-vejleder samler underskrifter mod lukning af netadgangen under prøverne
Især i kommuner, hvor alle arbejder på mini-computerne chromebooks, der slet ikke fungerer uden adgang til internettet, har der været panik. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet understreger nu:
"Denne præcisering betyder ikke, at skoler og elever ikke kan benytte internettet som distributionskanal, dvs. til at tilgå digitale hjælpemidler, anvende chromebooks mv. ved prøverne. Det er heller ikke hensigten, at præciseringen skal begrænse brugen af digitale hjælpemidler til prøven, i det omfang sådanne hjælpemidler er tilladte til den enkelte prøve. Elever, der skal aflægge prøve på særlige vilkår, vil ligeledes fortsat kunne benytte deres digitale hjælpemidler".
En af de mest højlydte kritikere af de nye opstramninger er matematikvejleder og lærer på Lindevangsskolen på Frederiksberg Lis Zacho. Hun glæder sig over, at det nu står helt klart, at chromebook-brug ikke rammes af opstramningen. Men hun er fortsat bekymret over, om eleverne kan få lov at tilgå de blogs, hvor de har arbejdet med matematik, ligesom hun finder det urimeligt, at man ikke længere må gå på nettet og slå op, hvis der et ord, man ikke forstår i den skriftlige matematikprøve.
Slut med at google formlerne ved matematikprøven
"Hvis opgaven for eksempel handler om basketball, vil der være mange elever, der har brug for at slå noget op om en basketball-bane - det ville jet også have, for jeg spiller heller ikke basketball. Det handler om, at vi prøver at arbejde med virkelige problemer i undervisningen - så er det mærkeligt, at man går af et helt andet spor i prøverne", siger hun og oplever, at den nye opstramning går i en retning langt væk fra det 21. århundredes kompetencer og ønsket om, at både lærere og elever skal dygtiggøre sig digitalt.
"Det opleves som ren kontrol. Men vi kender jo eleverne og ved, at den her snyd, man er så bange for, stort set ikke finder sted", siger Lis Zacho.
Hun er også bekymret for, at det vil være meget forskelligt fra skole til skole, hvor mange hjemmesider, blogs og andre onlineresurser, skolelederne vil give eleverne tilladelse til at bruge under prøven.
"Men for mig er det vigtigste at beskytte og passe på mine elever. Så i sidste uge delte jeg en trykt formelsamling ud i min 8.-klasse og begyndte at gennemgå, hvordan den fungerer. Men bliver jo nødt til at træde tilbage til den sikre zone".
Skoleleder vil give eleverne lov at bruge internet ved prøven
Læs mere
Styrelsens høringsnotat
Høringssvarene
Udkastet til prøvebekendtgørelse, som var ihøring