Økonomi
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har for FH regnet på det økonomiske potentiale ved at løfte de fagligt svageste elever
Dobrila Vignjevic
Ny analyse: Et løft af de fagligt svageste elever vil give milliardgevinst
En vellykket investering i at løfte de fagligt svageste elever i dansk og matematik vil kunne øge det økonomiske råderum med mere én milliard, konkluderer en analyse lavet for FH.
Det kan betale sig økonomisk at investere i et løft af de fagligt
svageste.
Sådan lyder konklusionen i en ny analyse, som Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd har lavet for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
Analysen er en beregning af de potentielle samfundsgevinster
ved at løfte skolens fagligt svageste elever med 2
karakterpoint i dansk og matematik.
Analysen
forholder sig ikke til, hvilken indsats der potentielt vil kunne løfte eleverne. Den forholder
sig alene til, hvor mange flere, der kan forventes at gennemføre en
ungdomsuddannelse, hvis de blev løftet fagligt.
Beregningen bygger på en situation, hvor de ca. 11,5 procent elever med de laveste karakterer i de to fag ved afgangsprøven bliver løftet med to karakterpoint.
Skulle en målrettet indsats for at løfte eleverne vise
sig at lykkes, vil det have markant økonomisk gevinst. På kort sigt vil
en økonomisk investering være en udgift, men på
længere sigt vil investeringen øge det økonomiske råderum med 1,2 milliarder kroner, lyder
det i analysen.
SVM-regeringen
har foreslået at afsætte 500 millioner kroner til en målrettet indsats i de to
fag til de fagligt svageste. Hvis en investering i den størrelsesorden lykkes
med at løfte eleverne med to karakterpoint, vil det ifølge analysen være en økonomisk
gevinst for samfund fra 2048.