Trine May giver i bogen om Anders Matthesen konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med standup-genren i danskfaget.
Hvorfor ikke arbejde med standup i dansk?
Comedy har et stort potentiale for danskfaget, mener dansklærer og forfatter Trine May. Hun undrer sig over, at der ikke er flere af hendes kolleger, der arbejder med det. Derfor har hun skrevet en bog, 'Kongen af Comedy', med konkrete forslag til forløb.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når Anders Matthesen taler på en scene, leverer han direkte brugbart guf til danskfaget. Der er basis for sproglig analyse, arbejde med mundtlighed, retorik og ikke mindst diskussion af humor og moral. Trine May har undervist i 16 år i folkeskolen og siden skrevet en række lærebøger og holder kurser for lærere. Hun har for nyligt skrevet bogen Anders Matthesen, 'Kongen af Comedy', sammen med sine to sønner, og den indeholder et helt konkret forløb til, hvordan man kan arbejde med genren i udskolingen i dansk.
Folkeskolens anmeldelse af 'Anders Matthesen, Kongen af Comedy'
"Jeg arbejder rigtigt meget med ungdomslitteratur, og det her skal bestemt ikke stå i stedet for læsningen af noveller eller romaner. Men ungdomslitteraturen er ret dyster for tiden. Den handler meget om selvskade og angst. En gang i mellem kunne det måske være fedt - ikke bare for at lefle for eleverne - at tage noget, der ikke var så dystert. Særligt fordi stand uppen har så stort et potentiale", siger hun.
I det forløb, hun har skruet sammen om Anders Matthesen, tager hun udgangspunkt i gamle humorteorier om, hvorfor man griner, men også det moralske der ligger i at nedgøre andre for at være morsom.
"Standup-scenen er, lidt som et fodboldstadion, et sted, hvor man kan sige ting, som man ellers ikke ville gøre. Men det åbner jo netop for en diskussion af, hvad der er okay, og hvad der ikke er. Og der kan man tage udgangspunkt i Bachtins karnevalsteori om at gemme sig og dermed kunne tillade sig at gøre forbudte ting. Og ligeledes i, hvordan humoren kan løsne op for indre spændinger".
En nemmere måde at forstå metaforer
Hun foreslår også, at man kan gå sprogligt til værks og se på, hvordan Anders Matthesen bygger utroligt langt sætninger op, som han overlæsser med billedsproglige stilfigurer, eller hvordan han bruger lange tillægsformer eller neologismer.
"Et af Anders Matthesens kendetegn er, at han kan bygge sætninger op som varer flere minutter. De er fyldt med metaforer, og i modsætning til en novelle, hvor det kan være svært at forstå, hvad metaforen er og hvad den gør, så står det her klokkeklart for eleverne".
Det er selvfølgelig også oplagt at arbejde med mundtlighed og se på, hvordan standup'ere leverer deres budskaber. I bogen er der QR-koder med videoer, hvor man kan se dele af hans show eller man kan finde dem på youtube eller på Mit-CFU, hvor de også er lagt ud.
"Det kan være svært at arbejde med mundtlighed. Her bliver det meget i øjenhøjde, fordi stand upp'ere tit tager udgangspunkt i hverdagssitutioner, som alle børn kan spejle sig i og genkende. Og det, de lærer her om mundtlighed, kan de så også tage med sig til deres analyser af andre tekster eller til deres oplæg eller egen skrivning".
Trine May kan også sagtens se sådan et forløb opgivet til prøven, hvor standup faktisk er nævnt i vejledningen som et eksempel på en anden æstetisk tekst end litteratur.
Ph.d: Der er masser af dannelse i den skriftlige danskprøve - også i år
Bogen kan lånes på CFU'erne, ligesom både klip fra Anders Matthesens Shows og små klip, hvor han fortæller - fx hvordan man opbygger en joke - kan findes på Mit CFU. Den er første bind i en serie om konger og dronninger i danskfaget, som kan være meget andet end forfattere.