"Vores elever er alle mere eller mindre supersensitive, hvilket er en del af deres udfordring, men måske også deres særlige evner", siger Morten Ellehauge, leder af Fremtidslinjen i Køge.
STU-skole vil styrke sensitive elever med sanseæstetisk projekt
En stor del af eleverne på STU-skolen Fremtidslinjen i Køge er meget sensitive. For at udvikle de unge har Fremtidslinjen fået støtte af Statens Kunstfond til et projekt, hvor de skal arbejde sammen med performancegruppen Sisters Hope om det sanseæstetiske projekt ”Mening visualiseret”.
Fakta om Fremtidslinjen
Fremtidslinjen tilbyder den treårige STU til unge med generelleindlæringsvanskeligheder, ADHD og autisme spektrum forstyrrelser.Stadig flere elever har komplicerede overbygningsdiagnoser somborderline, OCD og skizofreni.
Siden Fremtidslinjens start for fem år siden har lærerneudviklet deres læring og kompetencer inden for specialpædagogik.Skolen har blandt andet lavet et toårigt projekt med en tysk skolefor at arbejde med alternative måder for kompetenceevaluering.
Der er cirka 40 elever på Fremtidslinjen. Derudover er derpotentielt 200 unge psykisk sårbare unge, som frekventererfritidstilbuddet Gnisten, som er knyttet til Fremtidslinjen.Eleverne på Fremtidslinjen kommer fra Køge, Greve, Solrød og StevnsKommuner.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Statens Kunstfond har bevilget 219.000 kroner til projektet, som skal foregå i tre uger af februar 2017. Udgangspunktet er den æstetiske dimension, som har den sanselige oplevelse i centrum.
Den sanselige erfaring giver mennesket mulighed for at aktivere alle sine sanser, forklarer Morten R. Ellehauge, der er leder af Fremtidslinjen i Køge. Han henviser til den engelske pædagogiske forsker Sir Kenneth Robinson, som siger:
"Når vores hjerte og sind genlyder med, hvad der sker i øjeblikket. Når vi er fulde af begær, drømme og fantasi, der manifesterer sig som kreativitet. Dette er den sanselige oplevelse, som den æstetiske dimension tillader os at have".
Eleverne har sensitivitet som udfordring - og særlig evne
Fremtidslinjen har 40 elever fra Køge, Greve, Solrød og Stevns Kommuner. Det er unge med generelle indlæringsvanskeligheder, ADHD og autisme spektrum forstyrrelser. Stadig flere elever har komplicerede overbygningsdiagnoser som borderline OCD og skizofreni.
"Vores elever er alle mere eller mindre supersensitive, hvilket er en del af deres udfordring, men måske også deres særlige evner. For at kunne forstå det, rumme det og netop udvikle de unge har vi søgt støtte af Statens Kunstfond til et treugers projekt i samarbejde med Gry Worre Hallberg og Sisters Hope", siger Morten Ellehauge.
Elevernes vanskeligheder tvinger nogle gange skolen til at sætte spørgsmålstegn ved mulighederne i traditionel pædagogik.
"Vi forsøger at være nysgerrige, nærværende og finde nye veje for at sikre, at vi bevæger os videre, og i sidste ende kan hjælpe de unge til at få mest muligt ud af deres potentiale. Som et led i denne udvikling er det min tanke, at Fremtidslinjen de kommende år skal arbejde med den æstetiske dimension", siger Morten Ellehauge.
Samarbejdet er helt unik for STU
Performancegruppen Sisters Hope har base i København og består af international trup af performere med forskellige baggrunde. Lederen Gry Worre Hallberg var med til at skabe gruppen i 2007, og den opererer på et felt med performancekunst, research, aktiviteter og pædagogik. Målet er at skabe et mere følelsesmæssigt og poetisk uddannelsessystem.
"Vores samarbejde er helt unikt for målgruppen for STU. Lignende projekter har været lavet på gymnasier, hf og VUC, men aldrig for netop vores skoletype. Det bliver meget spændende at se, hvordan vores sensitive elever vil tage imod det sanseligt æstetiske projekt, og hvordan lærerne vil få mulighed for at opleve verden som meget sensitive mennesker", siger Morten Ellehauge.
Hverdagen fortsætter som vanligt, men med en dobbelthed
Sammen med elever og underviser transformeres skolen til Sisters Hopes absurde performative, visuelle og auditive univers, forklarer Morten Ellehauge.
"Et centralt greb i Sisters Hopes metode er, at intet er "som om". Det betyder, at skolen og undervisningsplanerne fortsætter som vanligt, mens den æstetiske forvandling så at sige bliver til den nye hverdag for en tid. Formålet med den dobbelthed, der konstant aktiveres i værket, er dels at appellere til det legende og kreative i deltagerne såvel som det kritisk tænkende".
Fremtidslinjens leder forventer, at projektet vil illustrere værdien af det æstetiske, sanselige og poetiske som udgangspunkt for læring fremfor om en sjov sidegevinst eller et totalt unyttigt kunstprojekt.
"Vi skal arbejde intenst med forankringen af projektet, som potentielt vil have indflydelse på de involverede læreres fremtidige undervisning og det pædagogiske arbejde med unge med ADHD, autisme, OCD og så videre", siger Morten Ellehauge.