Læreruddannelsen

Kampagnen forsøger at komme fordomme og usandheder om velfærdsuddannelserne til livs, forklarer Absalon.

Vil gøre op med fordomme om lærere - men lærer føler sig ramt

En læreruddannelse forsøger i en kampagne at gøre op med fordomme om samfundets velfærdsfag. Men et bestemt banner fra kampagnen er faldet en lokal lærer for brystet. Læs tankerne bag banneret i Roskilde.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Til kamp mod fordomme og usandheder”.

Sådan lød det på LinkedIn, da professionshøjskolen Absalon for lidt mere end et år siden lancerede en ny kampagne for at tiltrække flere studerende til velfærdsuddannelserne.

Lærernes del af kampagnen indeholder budskabet: ”'Folkeskolelærere holder jo bare ferie hele året rundt…' De kan også inspirere en ung til at blive astrofysiker. Tag en uddannelse, der kan mærkes". 

Det budskab er faldet en lærer voldsomt for brystet. Det er lærer og tillidsrepræsentant Henriette Hornbech Krüger, der har passeret et stort banner med netop det budskab (se billedet af banneret øverst i artiklen) mange gange på vej til sit arbejde på Trekronerskolen, der ligger tæt på Absalons Campus Roskilde.

”I bedste fald er det dårlig og malplaceret humor, set med andre øjne er det decideret nedværdigende at omtale et fag og de mennesker, der har deres dagligdag i folkeskolen på sådan måde”, skriver hun i en mail til Folkeskolen.

”Som lærer bliver jeg ramt af bannerets ordlyd, fordi det er en fordom, som vi nærmest dagligt kæmper mod. Hvis jeg var en potentiel kommende lærerstuderende, ville jeg finde et andet studie, og som samfundsborger og forældre taler det ind i den forestilling, som mange har, nemlig at skolelærere holder ferie hele året. Det bør en uddannelsesinstitution ikke bidrage til”, skriver hun videre. 

Henriette Hornbech Krüger fortæller, at hun for et år siden kontaktede den lokale lærerkreds, fordi hun ønskede banneret fjernet. 

Men selvom fællestillidsmanden for Roskildes lærere kontaktede Absalon, kunne hun konstatere, at banneret igen blev sat op på muren i forbindelse med dette års kvote 2-ansøgning, hvor der netop har været ansøgningsfrist. 

”Det her bidrager ikke til det gode samarbejde mellem læreruddannelserne og skolerne. Det graver tværtimod dybe grøfter”, siger Henriette Hornbech Krüger.

Uddannelse: Vi forsøger at sprede det gode budskab

På Absalon ærgrer det, at kampagnen har ramt en lærer på en negativ måde, fortæller Natasja Rye Frerst, der er leder for Kommunikation hos Absalon. 

Hun forsikrer, at målet med kampagnen langt fra har været at tale lærerjobbet ned.

”Absalon går sådan set i rette med den fordummende omtale af faget. Den skaber blikfang, så vi får de unge og deres forældre i tale, og når den kører digitalt, fører vi dem videre til gode historier om lærerfaget. Men det ser man naturligvis ikke, når man ser et enkelt banner på en bygning", forklarer Natasja Frerst og tilføjer: 

”Vi håber, at mange vil være med til at sprede det gode budskab og sikre, at det ikke er andres fordomme og negative diskurser, der sætter en stopper for drømmen om at blive lærer, sygeplejerske, pædagog, socialrådgiver eller nogle af de andre velfærdsfag i samfundet”. 

Hun fortæller også, at kampagnen slet ikke er målrettet lærerne. Den er til dem, der endnu ikke ved, hvilken uddannelse de skal vælge. 

”For det er dem, det handler om. De skal træffe et valg af uddannelse på et oplyst grundlag”, siger hun og forklarer, at kampagnen kører på alle fag, men at data viser, at lærerdelen er den, som er nået ud til flest mennesker.

Opgør med fordomme skal tiltrække studerende

Natasja Frerst fortæller, at kampagnen er udviklet på baggrund af data om, hvad der gør, at unge i Region Sjælland fravælger velfærdsuddannelserne. 

Og at målet har været at vise, at lærerfaget er så meget mere, end de fremherskende fordomme og fortællinger. 

"For nogle handler det om dårlig omtale og fordomme om for eksempel lærerfaget. De fortællinger vil Absalon gerne være med til at ændre", siger hun.

Natasja Frerst håber, at kampagnen kan punktere fordommene og give agtelse tilbage til lærerfaget.

”Det er et kæmpe problem, at unge mennesker møder disse fordomme i medierne, hos venner og familie. Usandheder kan være med til at slukke uddannelsesdrømme”, siger Natasja Rye Frerst.

Hun fortæller, at de kun har hørt få kritiske røster over kampagnen, og at den blev taget godt imod til et åbent hus-arrangement op til ansøgningsfristen for kvote 2. Og at den har også klaret sig godt på de sociale medier.

"Man er nødt til at skille sig ud for at få ørenlyd i målgruppen. Ellers er de videre, og man får aldrig fortalt historien", lyder det fra Natasja Frerst. 

Mindre ansøgerfald bør ikke tilskrives kampagnen

Da ansøgertallet via kvote 2 tikkede ind i lørdags, kunne læreruddannelsen i Roskilde konstatere et mindre fald i antallet af ansøgninger i forhold til sidste år. 

Det mener Natasja Rye Frerst ikke er ensbetydende med, at kampagnen ikke har været en succes. 

"Kampagnens succes måles ikke på en ansøgningsrunde eller to. Ændringen i søgningen til læreruddannelsen og andre professionsuddannelser tager lang tid efter mange års tilbagegang, og Absalon gør det ikke alene. Men vi vil starte samtalen og tage nye initiativer i brug, fordi vi tror på, at Generation Z er åbne, kloge og modtagelige for den", siger Natasja Frerst.