”Jeg tror ikke, at der er så mange, der læser lektierne i historie,
for jeg tror, mange har den tanke: Hvad skal vi bruge det til, agtig?”
”Undervisningen bliver altid meget ensrettet: Læs, noter, kilder. Læs, noter,
kilder, men det kunne være sjovt at prøve noget andet, hvor man selv er mere
med”.
Sådan svarede to elever, da Lærke Brown Pedersen og Klara Roland Andersen interviewede
dem i forbindelse med deres bachelorprojekt fra læreruddannelsen i Roskilde ved
professionshøjskolen Absalon.
I projektet undersøger de elevers motivation i historie. For ud fra tidligere
undersøgelser og deres egne erfaringer fra anden og tredje praktikperiode er
det tydeligt, at mange elever er uengagerede og uinteresserede i faget.
Samtidig er undervisningen i historie ofte præget af tungt læsestof
og traditionel tavleundervisning, hvor læreren primært gennemgår et stof, og
eleven besvarer spørgsmål.
Altså en meget ensformig og stillesiddende
undervisning, som føles uvedkommende for eleverne, skriver de.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Derfor er de nysgerrige på, hvordan man kan skabe en mere varieret
historieundervisning:
”Hvordan anvender historielæreren læremidler i historieundervisningen i en 7.
klasse, og hvad betyder det for elevers motivation for læring? Og i hvilken
grad kan historiske rollespil som supplerende læremiddel i undervisningen
bidrage til at øge disse elevers motivation”, spørger de i
problemformuleringen.
De teoretiske byggesten
De refererer til den landsdækkende undersøgelse ”Historiefaget i
fokus – dokumentationsindsatsen” fra 2016 og har interviewet den ene af
undersøgelsens forfattere lektor emeritus i historie Jens Aage Poulsen.
Han beskriver blandt andet, at hvis eleverne ikke bliver grebet eller synes, at
emnerne er spændende i sig selv, så kan det være svært for dem at se en mening
med faget.
Desuden understreger han, at eleverne allerede fra 3. klasse bør
præsenteres for historie som et undersøgende fag, hvor de selv skal prøve at
bruge deres viden og møde fortiden for at kunne forstå deres egen tid og tage
bestik af fremtiden.
Derudover bruger de Helle Hein og Frans Ørsted Andersens perspektiver på
selvbestemmelsesteorien – oprindeligt udviklet af de to amerikanske psykologer
Edward L. Deci og Richard M. Ryan.
I forhold til historiske rollespil henviser de til historiedidaktiker Marianne
Dietz’ forskning.
”Historiske rollespil kan inkluderes i undervisningen for at give eleverne et
indblik i væsentlige historiske begivenheder og tidsperioder, uden at de
behøver at have et større forudgående kendskab til det pågældende emne.
Derudover kan brugen af historiske rollespil også medvirke til at motivere
eleverne, hvilket kan have stor indflydelse på elevernes indlæring og
læringsudbyttet af aktiviteten”, skriver Lærke Brown og Klara Roland.
Rollespil om ligeløn
Projektets empiri er hentet fra både observation af undervisning og egen
undervisning i en 7. klasse samt interview med fire elever fra klassen og deres
historielærer.
Klassens historielærer brugte læremidlet ”Historie 7”, og eleverne var ikke
særligt deltagende i undervisningen. Flere af eleverne vidste slet ikke,
hvilket emne de var i gang med, da de blev spurgt.
I deres egen undervisning afprøvede Lærke Brown og Klara Roland et historisk
rollespil om kvinders kamp for ligeløn som en del af emnet ”Demokrati og
ligestilling” fra ”Historie 7”, som eleverne i forvejen arbejdede med.
Et rollespil kan styrke elevernes historiske empati, da brugen af
perspektivskifte og indlevelse i fortidige scenarier kan være med til at skabe
forståelse for menneskers handlinger i fortiden, skriver de.
For at vække elevernes nysgerrighed begyndte de undervisningen med en trigger.
En stemmeurne med tilhørende stemmesedler blev placeret centralt i lokalet, og
et billede fra et kvindemøde i 1970’erne blev hentet frem på smartboardet.
Før rollespillet
gik i gang, skulle eleverne i grupper lave en plakat og skrive en tale for
eller imod ligeløn, alt efter hvilken rolle de var blevet tildelt.
Motivation for læring
Lærke Brown og Klara Roland konkluderer, at hvis undervisningen er ensformig og
uden synlig nytteværdi for eleverne, kan det have negativ effekt på elevernes
motivation for at lære og deltage aktivt i undervisningen.
Omvendt kan det have
positiv effekt, når undervisningen varieres, og eleverne selv får indflydelse
på aktiviteterne.
Derudover konkluderer de, at historiske rollespil kan skabe motivation for
læring i historie, da elevernes behov for at opleve autonomi, kompetence og
samhørighed understøttes.
Rollespil kan skabe forudsætninger for et positivt miljø, hvor den enkelte elev
tager aktiv del i læringen og føler sig værdsat i klassefællesskabet. Det kan
fremme elevernes indre motivation og bidrage til en ny forståelse og oplevelse
af historiefaget, vurderer de.
”Læreren bør dog overveje, at historiske rollespil ikke er for alle elever, da
det for nogle kan skabe overmotivation, forvirring og fjendtlighed, når der
brydes med de traditionelle rammer i undervisningen. Derfor vil
tilrettelæggelsen af rollespillet være afgørende for udfaldet af simuleringen
og elevernes oplevelse heraf”, skriver Lærke Brown Pedersen og Klara Roland
Andersen.
Vejledende guide
Som en del af projektet har de udarbejdet en vejledende guide til læreren, der
gerne vil bruge historiske rollespil i sin undervisning.
Guiden er bygget op om
nogle overvejelser, som læreren bør gøre som sin forberedelse, gennemførelse og
evaluering.
”Elevernes sanser kan sættes i spil ved eksempelvis at lade dem udarbejde
plakater, sange, filmklip, taler eller andet. Det kan være væsentligt, at du
som lærer sætter rammen og kriterier for aktivitetens udførelse, men giver
eleverne plads til fri fortolkning, så de vil føle ejerskab over produktet”,
skriver de blandt andet i den vejledende guide.