Vanskeligheder med social kommunikation er et af kernesymptomerne
ved autismespektrumforstyrrelser (ASF), skriver Maria Christensen i sit projekt
fra professionshøjskolen Absalon. At kunne forstå og gøre sig forståelig for
andre er grundlæggende for aktiv deltagelse i samfundet. Da skriftsprogsundervisningen
sigter mod denne del af elevernes dannelse, mener hun, at det er yderst relevant
at overveje, hvordan elever med kommunikative vanskeligheder kan støttes i at udvikle
deres sproglige færdigheder, da det øger deres mulighed for at deltage
aktivt i samfundets fællesskaber. I projektet undersøger hun derfor, hvordan
man kan skabe både faglig udvikling og bedre deltagelsesmuligheder hos elever
med ASF.
Kommunikation er en kerneproblematik
Selvom der er store individuelle variationer i evnen til at
kommunikere hos børn med autismespektrumforstyrrelser, er vanskeligheder
knyttet til social kommunikation en kerneproblematik, skriver Maria
Christensen.
”En af forklaringerne på vanskelighederne kan findes i, at børn
med ASF mangler evnen til kunne se verden fra andres perspektiv og forstå, at
andres tanker og følelser”. Et
andet karakteristisk træk er desuden, at sprogtilegnelsen ofte er forsinket.
Når man skal afdække børns vanskeligheder, er det relevant at inddrage deres
eget perspektiv, men ”det kan dog være svært for børn, hvis sprog ikke er
tilstrækkeligt udviklet at sætte ord på deres egen situation”, skriver Maria
Christensen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I projektet har Maria Christensen beskrevet cases med to
elever med ASF fra 2. klasse. Hun beskriver her, hvordan hun afdækker elevernes
skriftsproglige problemer, og hvordan hun for at få indblik i elevernes
perspektiv på deres vanskeligheder, arbejder med en fast struktur, der skal
give dem tryghed og en fast ramme: Højtlæsning, test og derefter spiller de
spillet ”Brainbox”.
Behov for nye succesfulde erfaringer
Maria Christensen skriver, at der ofte er en sammenhæng
mellem elevernes vanskeligheder og de strategier, de vælger at håndtere dem
med.
”Elev 1 ser ud til at have udviklet en strategi, som handler om at undvige
udfordring i læse- og skriveopgaver. Fx ved at læse hurtigt og utydeligt, eller
ved fysisk at flytte sig”.
Da eleven gik i normalklasse, var rammerne
overvældende, og han ”led nederlag ved ikke at kunne leve op til kravene. Ved
at forlade situationen kunne han skabe ro i den kaotiske virkelighed”.
Lave
forventninger til hans deltagelse kan have fået ham til at drage en række
konklusioner om sin identitet, som vedligeholder en bestemt adfærd, mener hun.
Når de spillede Brainbox, bemærkede Maria Christensen, at
eleven ikke kendte almindelige ord som gulerod, hegn og hammer. Selvom eleven
har vanskeligheder, så tager han under spillet flere gange initiativ til at
læse lange sætninger højt, ”selvom teksten er langt sværere end teksterne i
hans læsebog”. Han viser tegn på at blive motiveret af at skulle bruge læsning
til noget konkret ved at smile og hoppe ivrigt.
Maria Christensen mener, at det i første omgang er nødvendigt
at arbejde med elevens strategier og støtte eleven i at højne sin tiltro til egne
evner gennem nye succesfulde erfaringer med læse- og skriveopgaver.
”Lavt
selvværd kan hæmme motivation og handlekompetence, og derfor må en intervention
også tage hånd om selvværdet”, skriver hun. Derfor kan en åbning til motivation være, når
læsning foregår i en konkret og meningsfuld brugssammenhæng, og motivationen
også kan øges, når skrivning har et autentisk formål.
Elevernes egen ”biograf”
Skriftlig fremstilling og læsning kan ikke skilles ad.
”Gennem
den sproglige analyse under stavning udvikler eleverne deres analytiske
strategi og deres fonologiske kompetencer, hvilket også vil komme dem til gode,
når de læser”.
Derfor er det relevant at støtte elevernes lærer i skriftlig
fremstilling i undervisningen og give hende værktøjer til at støtte fremstillingsprocessen, opsummerer
Maria Christensen.
I projektet beskrives, hvordan hun sammen med læreren planlægger
et forløb, der er så konkret og motiverende som muligt. Eleverne er optagede af
film, og nu skal den ene 2.-klasse skabe en biografsituation for den anden
klasse på årgangen.
”Over tre uger fremstiller Klasse A tekster om tre film, de
har set. Teksterne skal læses af Klasse B, så de kan vælge den film, de vil se i
biografen”.
På biografdagen blev der åbnet en bod, og udover de fælles tekster til
filmene lavede eleverne invitationer, prisliste til en snackbod, billetter,
filmplakater og forskellige skilte.
”Korte brugstekster kan lære eleverne,
at læsning og skrivning er en naturlig del af livet og gøre dem opmærksomme på
al den tekst, de omgives af”, skriver Maria Christensen.
I observationen af eleverne i forløbet med biograf,
konkluderer hun, at Elev 1 blandt andet forlod lokalet mindre, eleverne hjalp
hinanden med at fremstille tekster, og der var både faglig og social udvikling.
Om Maria Christensens projekt vinder en pris, vil blive
afsløret fredag d. 15. november, hvor Lærerprofession.dk afholder prisfest i
København.