Behovet for specialundervisning stiger i Aalborg. Den udvikling vil politikerne ændre med en massiv investering i co-teaching, hvor to lærere planlægger, underviser og evaluerer sammen. Den nordjyske kommune er ved at uddanne 100 lærere til resursepersoner i co-teaching. Derudover ansættes 95 ekstra lærere til kommunens 52 skoler. Det giver flere øjne på eleverne.
Annonce:
Hvad er co-teaching?
Co-teaching adskiller sig fra tolærerordninger. En af de væsentligste forskelle er, at to undervisere planlægger, gennemfører og evaluerer undervisningen sammen.
“Forskere har fundet ud af, at co-teaching gavner elevernes læring og trivsel, og samtidig får tilgangen alle med i fællesskabet. Både forberedelse og evaluering er vigtigt i co-teaching – det er ikke kun selve undervisningen. Derfor skal skolerne planlægge, hvordan to lærere kan forberede sig sammen”, siger skolechef Mads Jørgensen.
I alt investerer Aalborg Kommune over 56 millioner kroner årligt i co-teaching. Knap 30 millioner kommer fra statens midler til flere lærere i folkeskolen, mens kommunen selv tilfører resten. Ud over uddannelsen af resurselærere og de mange nyansatte lærere bliver der samlet set tid til tre ledere mere og til tre ekstra medarbejdere i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, som skal understøtte arbejdet med co-teaching.
Skolerne har selv valgt, hvem de vil have uddannet til resurselærere, men det er typisk inklusions- og læringsvejledere. Kommunen klæder dem på med viden om co-teaching. Derefter skal de sammen med ledelsen planlægge, hvordan de vil anvende co-teaching på lige netop deres skole.
“Resurselærerne skal vejlede ledelsen i, hvordan de bedst strukturerer co-teaching, og når det kører efter sommerferien, skal de vejlede deres kolleger, for eksempel om de bruger stationerne i co-teaching rigtigt. På den måde får vi både et ledelses- og et medarbejderperspektiv. Det bliver hverken et topstyret ledelsesprojekt eller en vejleder, som kommer hjem fra et kursus og synes, at co-teaching er en fantastisk ide. Skolebestyrelserne har også fået til opgave at udarbejde principper for, hvordan skolen skal arbejde med co-teaching, for det implementeres bedst, når vi er sammen om det”, siger Mads Jørgensen.
Annonce:
“Eleverne siger, at de lærer mere i timerne med co-teaching, fordi de føler sig set og hørt, og fordi det er nemmere at få hjælp”.
Lige før sommerferien vil alle lærere på skolerne få et oplæg om co-teaching, så de er fagligt klædt på til at gå i gang.
“Det er ikke et projekt, som slutter på et tidspunkt. Det er en kulturskabende professionalisering”, siger skolechefen og peger på, at kendskab til principperne i co-teaching også vil styrke det eksisterende samarbejde mellem lærere og pædagoger i indskolingen.
Skole ser frem til flere indsatser i klasserne
De 27 millioner kroner, som Aalborg Kommune skyder ind, går til ekstra lærertimer i indskolingen, mens skolerne selv beslutter, hvordan de vil anvende deres andel af de knap 30 millioner fra staten. Pengene bliver fordelt efter skolernes størrelse og antal elever i klasserne.
Annonce:
“Hvis en skole mener, det er bedst at satse på co-teaching i 4. og 7. klasse, fordi færre elever trives der, eller fordi skolen indstiller flere til specialundervisning på de to årgange, så gør skolen det. Der kan også være skoler, som har 19 elever i nogle klasser og 27 i andre, hvor de så vil prioritere co-teaching i de store klasser. Vi har også en stor skole, som får tilført fem lærere, og som vil anvende co-teaching i dansk og matematik hele vejen op”, fortæller Mads Jørgensen.
På Klarup Skole ser afdelingsleder Kristine Kusk Schmelling frem til at få tilført tre lærere, som udelukkende skal arbejde med co-teaching sammen med en kollega, skolen ansatte til opgaven for to år siden.
“Tre af lærerne skal arbejde med co-teaching i dansk og matematik på 1., 4. og 7. årgang, fordi vi oplever, at flere elever bliver udfordret i skiftet fra et trin til et andet. I dag tager vi elever ud på hold i nogle fag og timer, men vi vil have flere indsatser i klasserne, så eleverne føler sig inkluderet både fagligt og socialt”, siger Kristine Kusk Schmelling.
I første omgang skal de tre co-teachere fordele deres tid ligeligt mellem klasserne på deres årgang. Siden kan det justeres til efter behov. Den fjerde co-teacher skal arbejde med ad hoc-opgaver og får desuden en koordinerende rolle.
Annonce:
Klarup Skole har gode erfaringer med co-teaching fra de seneste to år.
“Vi har ikke målbare resultater, men eleverne siger, at de lærer mere i timerne med co-teaching, fordi de føler sig set og hørt, og fordi det er nemmere at få hjælp”, siger Kristine Kusk Schmelling.
Kommunen vil måle på indsatsen
Aalborg Kommune vil følge med i skolernes kvalitetsrapporter for at se, om satsningen på co-teaching gør en forskel i det faglige niveau, i trivslen og i antal indstillinger til specialundervisning. Derudover vil kommunen evaluere indsatsen med co-teaching og holde øje med, om nogle skoler gør det bedre end andre. Første nedslag foretager kommunen i efteråret 2023, og et år senere gør den det igen.