De seneste fem år har engelsklærer Karin Keller Albrechtsen kun uddelt tre 4-taller og hele 147 12-taller til sine elever.
Foto: Lars Horn
Lærer har aldrig brugt bogsystemer
Aktualitet og nysgerrighed driver undervisningen i Karin Keller Albrechtsens klasser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når et nyt skoleår begynder, har lærer Karin Keller Albrechtsen sjældent særligt detaljerede årsplaner, og hun har aldrig brugt bogsystemer til sin undervisning. Hun gør nemlig meget ud af, at undervisningen i engelsk skal være aktuel.
»Jeg underviser meget ud fra artikler fra New York Times. Jeg tager altid noget, som folk taler om lige nu og her. Det er vigtigt, at min undervisning hægtes på noget. Derfor har jeg i grove træk kun to emner, jeg fra starten af året er sikker på at køre igennem«.
Ofte spørger hun sine udskolingskolleger til forskellige elementer fra deres undervisning:
»Jeg kan godt finde på at spørge min kollega: 'Hvordan er det lige, at det er med det der? Er der kommet noget nyt materiale?' Udskolingsteamet arbejder rigtig meget sammen, og her er det en stor fordel, at vi næsten alle har været her i en del år«.
På Vestbjerg Skole kommer eleverne til læreren
Karin Keller Albrechtsen er også meget optaget af, at eleverne selv skal skabe deres egen viden. Og at der ikke er ét facit i hendes klasser.
»Jeg arbejder meget med at give eleverne mulighed for at undersøge noget på baggrund af en viden, og så finder de noget interessant ved at sammenligne. De skal selv finde koblingen, og så skal de kunne begrunde den. Så kan det godt være, at deres svar er noget andet, end vi nogensinde har hørt før - bare de kan begrunde det«, siger hun.
En af hendes 8.-klasser har for eksempel arbejdet med projektet »100 Photos - The Most Influential Images of All Time« fra magasinet Times. Hver elev har fået tildelt et af de 100 skelsættende billeder. Ud over billedet er der et årstal for, hvornår billedet er taget, og en meget kort beskrivelse af billedet. Herefter er det elevernes opgave at finde ud af, hvorfor billedet er så specielt. Det skal blive til både en kort tekst og en mundtlig præsentation.
I timen er der elever, der gerne hurtigt vil i gang med deres tekst, men spørgsmål fra Karin Keller Albrechtsen får gang på gang eleverne til selv at søge ny viden: »Jeg kender ikke billedet. Det må du finde ud af«, lyder hendes svar til eleverne.