Skolerne har taget stormskridt ind i den digitale tidsalder, og det skal udnyttes til gavn for børnenes læring, mener Maja Torp (V).

Aalborg-politiker: Corona-krisens digitale fremskridt skal udnyttes

Corona-krisen har på rekordtid givet folkeskolen unikke digitale kompetencer, og nu skal potentialet analyseres i Aalborg Kommune. "Vi skal bygge videre på erfaringerne til gavn for børnenes læring", siger Maja Torp (V), der er skolepolitiker i Aalborg.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter at folkeskolen i årevis har trippet fremad med små og usikre babyskridt i udnyttelsen af den digitale undervisning, har corona-krisen på rekordtid givet skolerne nye unikke digitale kompetencer - og de skal udnyttes, mens erfaringerne og den nye viden stadig står skarpt for alle.

Sådan lyder det fra den nordjyske skolepolitiker Maja Torp, der sidder i byrådet i landets tredjestørste kommune, Aalborg.

Hun har derfor bedt skoleforvaltningen i Aalborg om at udarbejde en analyse af potentialet af de digitale fremskridt, som ikke mindst lærere og elever i kommunens folkeskoler har gjort siden nedlukningen af Danmark.

64-årig lærer - fra kaos til struktur i coronanedlukning 

Bedre end utallige kurser

"Nu har vi på ultrakort tid rykket udviklingen frem med muligvis årtier. Det skal vi bygge videre på, nu hvor hverdagen så småt begynder at banke på igen. Den meget værdifulde erfaring og kompetenceudvikling, som selv et utal af kurser ikke kunne have leveret, skal vi have omsat til mere kvalitet i undervisningen og læring i folkeskolen efter corona-krisen", siger Maja Torp til folkeskolen.dk

Coronanedlukning er en gamechanger for digital undervisning

Konkret peger hun især på fire perspektiver, hvor den digitale undervisning som et supplement vil indebære fordele i undervisningen. Det drejer sig bl.a. om bedre muligheder for niveaudeling i klassen samt om mere individuelt rettet undervisning.

"I dag har vi ikke niveauinddelte klasser, og det kan være vanskeligt at imødekomme alle elevers faglige niveau med klasseundervisningen. Digital undervisning kan nå langt mere varieret ud til den enkelte elev og udfordre både de fagligt svage og de fagligt dygtige elever. Det samme gælder en mere individuelt rettet undervisning. Her kan de digitale læringsredskaber gøre en stor forskel med langt større mulighed for at tilrettelægge undervisningen efter, hvordan den enkelte elev lærer bedst", forklarer Maja Torp.

Bedre støtte til elever med diagnoser

Desuden peger hun på, at digital undervisning kan give bedre støtte til klasseslæreren. I digitale undervisningsprogrammer er der ofte indbygget pædagogisk guidning, som ifølge Maja Torp også kan hjælpe en lærer i et fyldt klasserum med at hjælpe alle godt i gang. Og endelig peger hun på, at digital undervisning kan føre til bedre faglig læring hos børn med særlige behov.

Blog: Karantæne er verdens bedste it-kursus

"Mange af vores børn med diagnoser og særlige behov er udfordret af at være fuld tid i skole med mange andre børn. Men de behøver ikke at gå på kompromis med deres faglige læring, bare fordi de ikke kan sidde blandt alle de andre børn hele dagen. Derfor kan der være nye muligheder i at tænke i mere supplement med digital læring til børn med diagnoser eller længerevarende sygdomsforløb", siger Maja Torp.

Forlag forudser mere fjernundervisning 

Hun understreger, at hun ikke er ude på at mindske det fysiske møde mellem børn og lærere og pædagoger.

"Der er stadig masser af fordele ved at møde fysisk op i skolen, både i forhold til læring, det sociale fællesskab og læring af sociale kompetencer. Men jeg mener helt klart, at vi skal bygge videre på de nye it-kompetencer - og modet og selvtilliden - som er opbygget gennem de seneste par måneder. Blandt andet ved at understøtte en fortsat udvikling af lærernes it-kompetencer. Vi skal bruge disse værdifulde erfaringer til at gøre folkeskolen endnu bedre - til gavn for vores børns læring", siger hun.

Dermed er den nordjyske politiker helt på linje med formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, der tidligere har påpeget, at skolernes erfaringer fra nødundervisningen kan være med til at udvikle dem.

"Man kan forestille sig, at vi opdager helt nye måder at differentiere eller variere undervisningen på. Vi skal huske at være nysgerrige på det og lade os blive draget af det her, for skolen bliver aldrig den samme, og det skal vi udnytte til vores fordel,« har Claus Hjortdal tidligere sagt til Skoleliv.dk