Debat
"Lærere er blot mennesker, heldigvis. Derfor træder de også ved siden af en gang imellem", skriver Katrine Bjerrum.
Foto: Gettyimages/Cokada
Mor reagerer på udskamning af lærere: Det er kun toppen af isbjerget, offentligheden ser
Der er brug for klare retningslinjer, der skal hjælpe markante forældre med at ty til en sober, respektfuld og intern dialog, og det er skolerne, som skal lave dem, mener Katrine Bjerrum.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg er taknemmelig for det store
ansvar, lærere og skoleledere hver dag påtager sig. Både i forhold til
undervisning, et trygt læringsmiljø, elevernes trivsel og sidst, men ikke
mindst samarbejdet, med os forældre. Som forælder og arbejdsmiljøkonsulent er
jeg derfor også nødt til at blande mig i debatten om markante forældres
offentlige udskamning af lærere.
Senest har vi set, hvordan en
lærer blev lagt for had, fordi hun afslørede, at julemanden
ikke findes for sin 1.-klasse. Ingen er tjent med denne offentlige udskamning,
og vi er alle tabere i denne type af konflikter. Tragisk nok er det børnene,
det går værst ud over, og de har sjældent haft en reel stemme i konflikten.
Robotlærere
Når samarbejdet mellem skole og
hjem eskaleres til offentlig debat, kan barnet blive splittet mellem de to
parter. Samtidig risikerer barnet, at læreren bliver sygemeldt på grund af det
hårde psykiske pres, en offentlig udskamning kan medføre.
For alles bedste bliver vi nødt
til at få skole-hjem-samarbejdet til at fungere på en respektfuld og
tillidsfuld måde – hvilket det heldigvis også gør i mange klasser.
Hvis lærere og forældre hverken har
tillid til hinanden eller mærker hinandens opbakning i forhold til barnets ve, vel
og udvikling, så ender vi med at have lærere, der opfører sig som robotter,
fordi de er bange for at sige eller gøre noget forkert af frygt for at blive
udskammet offentligt.
Lærere er blot mennesker,
heldigvis. Derfor træder de også ved siden af en gang imellem.
Der er behov for en gensidig
nysgerrighed på, hvorfor lærerne og forældrene handler, som de gør, hvis vi
skal komme problemet til livs. Med afsæt i denne bevidsthed er der brug for en
klar rammesætning af forældresamarbejdet. Skoleledelsen, -bestyrelsen og
lærerne skal definere en decideret kommunikationspolitik.
Her skal det fremgå, hvor, hvordan
og hvornår der kommunikeres på den enkelte skole. Det skal formuleres som
konkret adfærd, så der ikke opstår tvivl om, hvad vi kan forvente af hinanden.
Denne politik kan med fordel suppleres af en konflikthåndteringsstrategi, der
beskriver, hvordan lærere og forældre skal forholde sig, hvis de oplever
uoverensstemmelse. Det er helt centralt, at skolen, som den professionelle part, rammesætter samarbejdet med forældrene.
Skadelig for trivslen
Nedskrevne rammer for
kommunikation kan dog ikke alene løse udfordringen med markante forældres
offentlige udskamning af lærere. Når det skriftlige arbejde er gjort, skal det
følges op af kontinuerlig dialog med forældrene. Det kan for eksempel være på
forældremøder, hvor man ved brug af eksempler kan arbejde med konstruktiv
konflikthåndtering. Det arbejde er nødvendigt, fordi vi som markante forældre
oplever, at vores følelser let løber af med os, hvis vi føler os trådt på eller
føler, at vores elskede barn ikke er blevet set og hørt. Her skal politikker og
retningslinjer hjælpe os med at ty til en sober, respektfuld og intern dialog.
Ovenstående kan også være med til
at forebygge den udskamning, som sker i lukkede fora. For lad os være ærlige,
det er kun toppen af isbjerget, der når frem til offentligheden, og den
udskamning, der finder sted på Aula og i lukkede fora på Facebook, er bestemt også
skadelig for børns og læreres trivsel. Tænk, hvor meget tid og energi vi kan frigive,
hvis lærerne ikke skal bruge ressourcer på at løse konflikter med markante
forældre.
Jeg tror, potentialet er stort,
men jeg tror også, at de markante forældre er kommet for at blive, så lad os
være nysgerrige på hinandens motiver for handling og få defineret klare rammer
for forældresamarbejdet. Lad os også drøfte, hvordan skolelærere og ledere kan
støtte hinanden, når de markante forældre markerer sig.
Det er ikke et problem,
den enkelte lærer skal stå alene med.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk