Debat
Hvis vi skal vende læsekrisen kræver det en koordineret indsats, mener Filiz Sarah Thunø.
Foto: Privatfoto
Lærer: Vi står midt i en læsekrise, men ingen tager ansvar for at løse den
Det vil kræve et stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne – og ikke mindst ressourcer til skolebibliotekerne – hvis vi for alvor skal skabe mere læseglæde hos eleverne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vi står
midt i en læsekrise. Det viser den
internationale læseundersøgelse PIRLS fra 2021, hvor
det fremgår, at flere danske børn bliver dårligere læsere, og antallet af svage
læsere er stigende. Derudover er danske elever i år gået markant tilbage i dansk ved
afgangseksamen.
Det er en
alvorlig udvikling, for læsning er fundamentet for al læring og for børns evne
til at deltage aktivt i samfundet. Alligevel er det som om, at ingen rigtigt
tager ansvar for at vende denne triste udvikling.
Det er
nødvendigt, at vi fra politisk hold afsætter både midler og tid til at fremme
læsning - ikke kun i klasselokalet - men også som en del af en bredere
samfundsmæssig indsats. Det haster nemlig med at få skabt en bedre læsekultur.
Bibliotekerne
kan her gøre en stor forskel. De kan tilbyde skolerne meget mere end blot
adgang til bøger. Mange folkebiblioteker har allerede gode erfaring med
samarbejdsprojekter, hvor de hjælper lærere med at skabe spændende
læseoplevelser for eleverne. Det skal vi have meget mere af.
Skolebibliotekerne
er ligeledes vigtige, men der mangler ofte ressourcer og personale til at
understøtte en aktiv læsekultur på skolerne. Vi skal derfor opgradere
skolebibliotekerne med flere nye bøger og bemanding, så skolens bibliotek
bliver meget mere end blot et sted, hvor der bippes bøger. Det skal nemlig
kunne inspirere eleverne til gode læseoplevelser.
Investér i inspirerende bøger og mennesker
Men hvis
vi skal skabe en stærk læsekultur, skal vi også have en bredere samtale om
læsningen, som går længere end til ”send flere penge”! Vi kunne blandt andet
diskutere følgende centrale spørgsmål:
Bør
læseglæde fylde mere i læreruddannelsen, så kommende lærere bedre kan inspirere
børn til at læse? Skal lærerne oftere tage eleverne med på folkebiblioteket for
at opleve læseglæden i nye rammer? Eller skal vi sikre bemanding på
skolebibliotekerne, så lærerne kan få støtte i læseundervisningen? Og skal
læsevejlederen udelukkende bruges til ordblindeundervining, eller bør
vedkommende også kunne bruges i arbejdet med at skabe læseglæde?
Det
nytter rent faktisk noget, hvis vi stiller os nogle af disse spørgsmål, og ikke
mindst hvis vi i fællesskab styrker læseindsatsen. Vi ved fra projekter
som Børn og
unges læseglæde, at samarbejdet mellem folkebiblioteker,
skolebiblioteker og lærere kan få flere børn til at læse mere. Men der skal
investeringer til, både i bøger og i de mennesker, der skal inspirere børnene.
Læsekulturen
er således ikke kun noget, der opstår i klasselokalet – den skal være en
integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen. Hvis vi vil vende
læsekrisen, kræver det en koordineret indsats, hvor vi på rådhuse,
lærerværelser og på bibliotekerne tager ansvaret for at sikre, at alle børn får
mulighed for at opleve læseglæden.
Det er på
tide at handle på læsekrisen – for børnenes, og for samfundets skyld.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk