Debat
Debatten om ordensbekendtgørelsen har afsløret en dyb uenighed blandt folketingets partier, skriver Rasmus Lund-Nielsen (M)
Privatfoto.
M-ordfører: Vi frygter, at grænser hæmmer børns frihed og trivsel. Det er en fejl
Den relativt lille skærpelse af ordensbekendtgørelsen har sat gang i langt mere debat, end den burde, mener Moderaternes undervisningsordfører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Mattias Tesfaye har for nylig
besluttet at opdatere ordensbekendtgørelsen. Opdateringen dikterer på ingen
måde, hvordan uhensigtsmæssig adfærd skal sanktioneres. Den stiller udelukkende
en ramme op, som skolelederen selv kan disponere indenfor. Den giver frihed til
skolerne.
Ændringen har sat gang i langt mere
debat, end den relativt lille skærpelse egentlig berettiger til.
Det er altid sundt med debat, og
sidste uges samråd mellem Tesfaye og Lotte Rod om ordensbekendtgørelsen har
afsløret en dyb uenighed blandt Folketingets partier om, hvordan vi bedst
støtter børns udvikling og trivsel i skolen. Mens Rod argumenterer for, at selv
små sanktioner skader børn og sender dem ud af fællesskabet, står Tesfaye fast
på, at klare konsekvenser – herunder hjemsendelse i visse situationer og krav
om hjælp til oprydning – er nødvendige for at skabe ro og orden i skolen og kan
være en vej tilbage til fællesskabet.
Fremkaldervæske over problemet
For mig at se hælder debatten
fremkaldervæske ned over et bredere problem i vores samfund: at forældre og
skoler i dag mangler vilje til at sætte klare grænser og skabe strukturer, som
børnene kan navigere indenfor.
Mange voksne undlader i dag at sætte
grænser af frygt for at hæmme børns frihed og trivsel. Men forskning viser, at
børn trives bedst med klare rammer og konsekvenser. Børn opdraget i et
permissivt miljø har ofte lavere selvkontrol og mangler erfaring i at regulere
egne impulser.
Psykologen Diane Baumrind viser i sine studier, at børn, der får
støtte og klare grænser, udvikler sig bedre socialt og emotionelt. Uden disse
rammer kan børn have sværere ved at håndtere ansvar, forstå andres behov og
tilpasse sig sociale normer, hvilket kan skabe problemer i relationer.
Halvdelen af sandheden
Rod fremhæver, at børn gør det så
godt, de kan, og at sanktioner derfor er skadelige. Rods udsagn om, at børn gør
det så godt de kan, fremstår sympatisk, men er kun halvdelen af sandheden. Børn
gør det i praksis så godt, som de kan under de rammer, de agerer i.
Hvis
vi fjerner de naturlige konsekvenser for uhensigtsmæssig adfærd fra deres
rammer, så tager vi samtidig noget vigtigt fra børnene: forståelsen af at
deres handlinger har konsekvenser. Uden denne forståelse vil børn ikke gøre det
så godt, som de kunne, hvis rammerne bibragte dem forståelsen.
Tesfaye har med andre ord en vigtig
pointe i, at børn i nogle tilfælde har brug for at mærke konsekvensen af deres
adfærd – ikke for at udstøde dem, men for at give dem en læring om, at der er
grænser for, hvad der er acceptabelt. Børn har brug for ydre strukturer til at
udvikle deres indre selvregulerende struktur, som allerede Freud beskrev om
skabelsen af overjeget.
Formløshedens tyranni
Lotte Rod repræsenterer et børnesyn,
der kan spores tilbage til Rousseau, som betragtede barnet som et naturligt og
uspoleret væsen, der bedst kunne udvikle sig uden indblanding. Men det
barnesyn, som psykologisk forskning i dag viser er nødvendigt, indebærer, at
børn bliver mødt med grænser.
Den danske teolog og filosof K.E. Løgstrup
advarede om "formløshedens tyranni", hvor fraværet af faste rammer
fører til en tilstand uden retning og stabilitet. I en sådan formløshed
risikerer børn at opleve en dyb usikkerhed, og en del af den mistrivsel, vi
ser, kan sandsynligvis spores tilbage til en sådan moderne grænseløshed.
En generation af usikre unge
Sanktioner og konsekvenser behøver
ikke at være hårde eller ekskluderende – de kan også være udtryk for omsorg og
ansvarlighed.
Forældre og skoler bør derfor ikke
frygte at sætte klare grænser. Vi skal som samfund gøre op med formløshedens
tyranni, som risikerer at skabe en generation af usikre unge. Opdateringen
af ordensbekendtgørelsen er et lille men godt skridt i denne retning.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk