Foto: Helle Lauritsen
Forskning: Naturen og udeskoler udvikler børn
At være ude i naturen og for eksempel klatre i træer kan være med til at øge børns resiliens – evne til at håndtere stress og farer, viser engelsk forskning. Danmark har inspireret en gruppe fra Storbritannien til at holde udeskole og undersøgelser fra de engelske udeskoler – forest schools – viser nu, at inddragelse af naturen inspirerer til mere fantasifuld leg og bedre samarbejde med jævnaldrende, skriver videnskab.dk, der har oversat en engelsk artikel om et forskningsprojekt. Børnene får mulighed for at udvikle problemløsning, håndtering af risikofyldte situationer og uafhængighed.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Videnskab.dk: "Udeskole: Træklatring og hulebyggeri kan øge børns læring og trivsel"