Der findes ikke enighed om definitioner eller testmetoder af talblindhed, men man arbejder på en foreløbig test, svarer undervisningsminister Merete Riisager.

Ministeren: Pilottest til talblindhed kan være klar til foråret

Det er svært at lave en test for talblindhed, da der ikke er bred international enighed om definitioner og testmetoder. Men Undervisningsministeriet håber på at have en foreløbig pilottest klar til foråret.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektet med en talblindhedstest er i sin afsluttende fase, skriver undervisningsminister Merete Riisager i et svar til Mattias Tesfaye, der har spurgt til testen.

Tesfaye savner minister-engagement i talblindhed

Planen har været at udvikle en national test for talblindhed til elever i 4. klasse og et vejledende materiale, men det har endnu ikke været muligt at udarbejde en "endelig test, der med den fornødne sikkerhed kan anvendes til at diagnosticere talblindhed på alle skoler", skriver ministeren i svaret.

Forskningsfeltet er "forholdsvist umodent", hedder det i svaret. "Der eksisterer således ikke en bred (international) konsensus om definitioner eller testmetoder. Det betyder blandt andet, at der vil være behov for yderligere afprøvning og viden, før det kan vurderes, om testen med tilstrækkelig sikkerhed vil kunne anvendes som en national test af talblindhed i 4. klasse. Desuden er den digitale løsning til afvikling af testen ikke færdig", svarer Merete Riisager.

Blog: Talblindhed - findes det?

Ministeriet vil bruge yderligere midler for at få en foreløbig version klar til afprøvning i foråret 2019.

Der er forskel på talblindhed og matematikvanskeligheder

"Det er vigtigt for mig at understøtte en tidlig indsats og hjælp til elever og lærere, der har behov for støtte. Samtidig er det vigtigt, at vi er sikre på, at testen identificerer de rigtige elever", svarer ministeren.

Ministeriet vil på baggrund af den afsluttende afrapportering af projektet vurdere, hvordan man kan sikre en målrettet indsats for elever med talblindhed fremover, står der i svaret.

 

Læs mere

Læs svaret her