Ytringsfrihed

"At blive kaldt til samtale, for noget man har ytret sig om, har lange konsekvenser”, siger lærer Sara Victoria Bruun

Lærer blev kaldt til samtale for at kritisere de nationale test

Lærer sagde sig job op, efter hun følte sig irettesat af både forvaltning og ledelse for at have ytret sig kritisk om nationale test. Siden har hun oplevet, hvad kulturen på en skole betyder for lysten til at udtale sig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sarah Victoria Bruun er en af de lærere, som har været bange for at miste sit job, fordi hun har ytret sig kritisk om sit arbejde. 

Hun skrev et debatindlæg om nationale test og blev efterfølgende kaldt til samtale på afdelingslederens kontor. 

Episoden skete for nogle år siden, og det var på en anden skole, end den hun arbejder på i dag. Hun valgte efterfølgende at skrive et debatindlæg til Folkeskolen, fordi hun mener, at det er vigtigt, at lærere ikke bliver stoppet, når de vil påpege problemer i skolen. 

Indlægget har kun udmøntet sig i opbakning til, at lærere skal ytre sig om deres arbejdsvilkår, fortæller hun.

”Der var meget lidt plads til uenighed på den skole, jeg var. Men nu er jeg et nyt sted, hvor der er en helt anden kultur og en helt anden ledelse. Så jeg føler mig meget mere tryg”, siger Sarah Victoria Bruun.

Forvaltningen var 'bekymret'

Men dengang hun blev kaldt til samtale, følte hun sig alt andet end tryg. 

Det siger skolelederne

"Lærere og ledere skal have lov til at sige sin mening. Men det kan godt være, at det er fornuftigt at tale med hinanden om det, før man går i medierne. 

Jeg tror ikke, at skolelederne dysser ting ned, men vi handler på, at det ikke er alting, der kan siges offentligt, fordi vi er pålagt tavshedspligt. Det vil være forskelligt fra sag til sag, hvad man kan sige. Vi forsøger at skabe en kultur, hvor vi kan tale om tingene. 

Der er ingen tvivl om, at når der kommer sager om læreres ytringsfrihed i medierne, så giver det stof til eftertanke".

Formand for Skolelederforeningen Dorte Andreas

Til samtalen fortalte afdelingslederen, at hun havde“studset” over en formulering i indlægget, hvor Sarah Victoria Bruun beskrev, hvordan hun altid selv lavede en positiv peptalk over for eleverne, inden de skulle igennem de nationale test.

”Hun fortalte mig, at jeg dermed overdrev og dramatiserede hele situationen omkring de nationale test, og det var forvaltningen 'bekymret for', måtte jeg forstå'", skrev Sarah Victoria Bruun i sit indlæg om oplevelsen og tilføjede:

"At forvaltningen tilsyneladende har diskuteret mit indlæg med min ledelse, gjorde det tydeligt for mig, at min afdelingsleder ikke ønskede at have en konstruktiv samtale med mig om mit pædagogiske virke. Det handlede om, at jeg helst skulle holde bøtte med kritik”.

Giv plads til kritik

På den gamle skole blev kritik hurtigt lukket ned, og det gavner ikke skoleudvikling, mener Sarah Victoria Bruun.

”Når man ikke må komme med kritik, bliver man anspændt, så kommer man til at hakke på hinanden. Man bliver presset, fordi ingen siger fra. Det var uhyggeligt at opleve”, siger hun.

Episoden var med til, at hun begyndte at lede efter et andet lærerjob.

”Mit ønske om at skifte job startede der. Så begyndte jeg at lægge mærke til flere og flere ting. Jeg følte mig ikke respekteret”.

Derfor skiftede hun efter otte år på skolen job.

”Alt er jo ikke rosenrødt, hvor jeg er nu. Men det er en helt anden verden. Her tør folk sige noget, hvis de ikke er tilfredse”.

Skab trygge rammer

Hun er ikke i tvivl om, at det giver bedre skole, når ledelsen formår at skabe trygge rammer for lærernes ytringer.

”Ledelsen har simpelthen et bedre grundlag at træffe beslutninger på. Vi går jo alle rundt og føler ejerskab over den skole, vi er en del af. Jeg føler et ansvar for skolen. For vi gør det sammen”.

Selv om hun ikke ville lade sig slå ud, efter hun blev kaldt til samtale, kan hun mærke, at det har sat sig dybe spor i hende. 

”Det er virkelig grænseoverskridende at blive kaldt til samtale på den måde. Det er det fordi, man sidder over for en, der har magt over en. Jeg blev ikke forberedt på, hvad snakken handlede om, og jeg havde ingen med”, fortæller Sarah Victoria Bruun.

Samtalen skabte en efterreaktion

Lige da hun kom ud havde en fornemmelse af, at oplevelsen ikke skulle slå hende ud.

”Jeg havde en Pippifølelse, men da den lagde sig, kunne jeg godt mærke, at der kom nogle andre følelser frem. Jeg fik en efterreaktion”.

I dag skriver hun igen debatindlæg om skoleverdenen. Hun er stadig lidt nervøs, men hun er ikke blevet kaldt til samtale.

”Jeg har flere gange sagt til min leder, at I skal vide, jeg kommer med en bagage, så hvis jeg lyder som om, jeg ikke har tillid til jer, så er det fordi den lige skal genopbygges”, fortæller Sarah Victoria Bruun. 

”Nu har jeg været her i to år. Jeg mærker, at lederne er gode nok. De har ikke skjulte motiver. Men det har taget to år, før min krop forstår det. At blive kaldt til samtale, for noget man har ytret sig om, har lange konsekvenser”.

Folkeskolen har forelagt artiklen for forvaltningen i den kommune, hvor Sarah Victoria Bruun arbejdede, da hun blev kaldt til samtale. Forvaltningen har ikke ønsket at kommentere på artiklen.