Inspiration fra Nota
Inspirationspakken fra Nota til lærere indeholder materiale tilbåde inkluderende undervisning, et godt forældresamarbejde ogintroduktionsvideoer til hjælpemidler. Der vil løbende blivetilføjet nyt indhold.
Inspirationspakken er opdelt i følgende hovedtemaer:
1. Inspiration og viden til dig som underviser
2. Sådan nedbryder du modstand og tabuer overfor ordblindhed
3. Inspiration til samarbejdet mellem underviser og forælder
4. Introduktionsvideoer til hjælpemidler
Gode råd til at nedbryde tabuer
- Tal åbent om ordblindhed i undervisningen, ved prøver, test også videre.
- Forklar, hvilke hjælpemidler ordblinde må bruge, og hvorfor demå bruge dem.
- Tydeliggør i klassen, at der er tale om enafkodningsvanskelighed og ikke intelligens.
- Tal altid positivt om ordblindhed, så det ikke kommer til athandle om uvilje, dovenskab eller andet, der stigmatiserer. Tænk pådit ordvalg, så det bliver fremhævet positivt. For eksempel "læsemed ørene" og "at have ordblindhed".
- Vær afslappet omkring det. Det mærker den ordblinde sompositivt.
- Spørg de ordblinde, hvordan man kan nedbryde tabuer omkringordblindhed. De har muligvis gode bud på det selv.
- Fremhæv ved gruppearbejde i klassen, at den ordblinde elev kanbidrage med andre ting end lige at skrive, så eleven ikke blivervalgt fra ved gruppearbejde.
- Fremhæv kendte ordblinde - lav for eksempel en quiz om kendteordblinde eller lad eleverne lave en fremlæggelse om en kendtordblind. Det giver den ordblinde elev rollemodeller at spejle sigi og viser både den ordblinde og klassen, at ordblindhed ikke er enhindring for succes.
- Lad eleven sætte ord på egne følelser: Hvad tror eleven, atlæsevanskeligheden har af konsekvenser? Ved at vide, hvad eleventænker, kan du som underviser mane frygten i jorden. Hvis eleveneksempelvis tror, at han/hun ikke kan tage en videregåendeuddannelse, kan du fremhæve, at det sagtens kan lade sig gøre vedbrug af de rette hjælpemidler.
- Spørg ind til, om eleven tror, at læsevanskeligheden vilbegrænse ham/hende - hvis ja, så hvor/hvordan? Det kan afklaremeget i forhold til det videre arbejde med eleven.
- Lad eleven vide, at læsning ikke er alt. Det skal ikke begrænsehans/hendes fritidsliv, for eksempel sport eller klubliv.
- Spørg, om eleven vil have, at klassen kender tillæsevanskeligheden - hvis ja, hvor meget skal klassen vide?
- Spørg ind til, hvad eleven forventer af dig som underviser, detkan være forskelligt fra elev til elev.
Kilde: Nota
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nota - biblioteket for danskere med læsevanskeligheder - har fra 2016 til 2018 sammen med primært læsevejledere haft en serie foredrag og workshopper med praksisnær viden om ordblindhed, som lærere kan handle på.
Først var det meningen, at deltagerne skulle blive ambassadører på deres skoler, men undervejs blev det justeret til at en indsats, hvor det største behov er: At udvikle et nærmest pakkeklart materiale til at uddele i eget netværk, og som enhver skole, læsevejleder og lærer kan hente kvit og frit.
Forfatter med dysleksi skriver bog til lærere om at være ordblind elev
Det har nu udmøntet sig i en række guides med anbefalinger til, hvad man som lærer kan gøre ordblinde elever. Ifølge Nota er inspirationspakkerne det mest omfattende og praksisnære materiale, der findes i Danmark. Lærere kan for eksempel finde råd til konkrete strategier til at hjælpe ordblinde elever, og også vejledning om det gode forældresamarbejde og redskaber til at få nedbrudt tabuet om ordblindhed i klassen er med i pakkerne.
Guide til forældrene får skolen til at virke professionel
Læsevejleder Hanne-Mette Thøgersen fra Sydskolens afdeling i Asnæs i Odsherred blev for et år siden præsenteret for et udkast til konceptmaterialet på en konference i Sorø. Senere deltog hun i et fokusgruppeinterview om materialet.
"Dejligt, når lærerne spørger til min ordblindhed"
"Når jeg både havde fået et oplæg og været med til at diskutere det hos Nota, kunne jeg lige så godt begynde at bruge det på skolen. Vi har i de seneste fire-fem år gjort et stort stykke arbejde for at løfte vores dyslektiske elever", fortæller Hanne-Mette Thøgersen.
Når hun har testet en elev ordblind, bestiller hun en it-rygsæk. Når den kommer efter en uges tid, inviterer hun forældrene til møde om, hvad det betyder at være dyslektiker, og hvad skolen kan gøre for deres barn. Forældrene får også en introduktion til elevens læse- og skriveprogrammer.
Ny uddannelse styrker skoler med ordblindelærere
"I stedet for at jeg står og finder på, hvad jeg skal sige, støtter jeg mig til forældreguiden i det nye materiale fra Nota. På den måde kan jeg notere tjek, tjek og tjek ud for det, jeg siger, og til sidst får forældrene guiden med hjem, så de kan læse den i ro og mag. Guiden supplerer det, vi allerede gør, men det virker meget mere professionelt, når forældrene får udleveret et stykke papir", siger Hanne-Mette Thøgersen.
En lille kongekrone i toppen af papiret sender et signal
Mindst en gang om året tilbyder Hanne-Mette Thøgersen et kursus om dysleksi og hjælpemidler til sine kolleger. De får nu også en guide med hjem.
"Jeg har aldrig fået lavet en folder med ti gode råd, men nu får lærerne en guide om inkluderende undervisning. Den kan de bruge til at tænke over, hvad de gør nu, og hvad de kan gøre mere af, og så kan de komme tilbage til mig, hvis de har uddybende spørgsmål eller brug for hjælp", siger læsevejlederen.
"Du behøver ikke være ekspert for at hjælpe ordblinde elever"
Man skal ikke underkende, at der sidder en lille kongekrone ved siden af navnet Nota oppe i venstre hjørne af guiden, mener hun.
"Kongekronen er ikke bare noget, jeg har fundet på. Den har et ophav og dermed en signalværdi".
Rigid læsevejleder følger lærerne tæt
Et er at lærerne får stukket en guide i hånden, men får de læst den?
"Du har aldrig arbejdet sammen med mig", svarer Hanne-Mette Thøgersen med et grin og fortsætter:
"Lærerne ved, at jeg forventer, at de tilrettelægger undervisningen, så eleverne kan være med. Alle dyslektiske elever i overbygningen har mit telefonnummer, så de hurtigt kan få hjælp, hvis de løber ind i problemer. Min dør er også altid åben, og eleverne kommer her frivilligt, så jeg ved, hvad der foregår rundt om i klasserne. Hvis jeg for eksempel hører, at eleverne skal læse højt i kristendom, siger jeg til læreren, at det kan man ikke bede dyslektiske elever om".
Det går fremad for ordblinde elever - men ikke i alle fag
Lærere navigerer i blinde, fordi de ikke er uddannet i dysleksi. Men de fleste vil gerne være klogere på, hvordan de kan hjælpe eleverne, oplever læsevejlederen.
"Hvis lærerne ikke ved, hvor de skal søge information, går meget tabt for eleverne. Derfor er jeg den rigide læsevejleder, som giver lærerne en guide, og når jeg udbyder et kursus om dysleksi til kollegerne, prikker jeg til dem, der ikke melder sig til. Især nye lærere, der for eksempel underviser i biologi, tænker, at kurset ikke er noget for dem, men det er vigtigt, at de tænker i faglig læsning for de dyslektiske elever".
Dyslektiske elever boner ikke længere negativt ud
Det er for tidligt at sige, hvilken forskel de nye konceptpakker fra Nota vil gøre for de dyslektiske elever på Sydskolens afdeling i Asnæs. Men det nytter at hjælpe eleverne.
"Det er ikke længere vores dyslektiske elever, som boner ud i den ringe ende til afgangsprøverne. Vi løfter eleverne, fordi vi både ved, hvad vi kan gøre for dem, og at det er vigtigt, at vi får forældrene til at bakke op. Det er et tungt arbejde, som bliver lettere med guiderne fra Nota", siger Hanne-Mette Thøgersen
Hun betegner bevidst eleverne som dyslektikere.
"At være blind er statisk, mens en dysfunktion kan ændres gennem læsetræning", lyder hendes begrundelse.
Du finder inspirationspakken til lærere og læsevejledere via nedenstående link: